Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kan man använda kall dator

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

fick just min ibook...

den är iskall. ska man vänta med och använda den tills den bir lite varmare?

vill ju inte ha kondens

Ursprungligen av blodsugare:

fick just min ibook...

vill ju inte ha kondens

Säkert frestande att få igång den direkt men definitvt säkrast att vänta tills den har blivit lite varmare.

Kör den i micron en stund

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 15:12

Nej, du måste varmköra datorn först. Gasa ordentligt med Photoshop eller köp en Eberspächer.

Senast redigerat 2004-11-23 17:57

Heheh.. appropå varmköra..

Var en man på min systers jobb som hade fått för sig (och utövade detta friskt) att man skulle just varmköra datorer, så varje morgon när han slog på datorn så lät han den ladda tills det börjar komma text o operativsystemet börjar starta. Precis då slog han av datorn och startade den igen o upprepade samma procedur några gånger..

Jag undrar hur hans datorer mådde....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 16:52
Ursprungligen av Johan S:

Var en man på min systers jobb som hade fått för sig (och utövade detta friskt) att man skulle just varmköra datorer, så varje morgon när han slog på datorn så lät han den ladda tills det börjar komma text o operativsystemet börjar starta. Precis då slog han av datorn och startade den igen o upprepade samma procedur några gånger..

Idiot, sådana personer ska inte ha datorer. Värst av allt är att det är precis sådana personer som tror att de "har koll" och gnäller på supporten och på datorn när deras dator går sönder gång på gång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 17:59
Ursprungligen av acke:

Idiot, sådana personer ska inte ha datorer. Värst av allt är att det är precis sådana personer som tror att de "har koll" och gnäller på supporten och på datorn när deras dator går sönder gång på gång.

Hmmm, jo tack, jag känner igen typen. Det är ofta äldre gubbar som "kan sina saker". Det lönar sig inte att diskutera med dem. Det är bara att nicka och hålla med, fast man ler i mjugg...

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 18:07

Hehe, då blir det en massa lost clusters och skit.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 18:20

Fyllde han på glykol och vatten i processorn på vintern också, och bytte olja i hårddisken? Man ska spruta startgas på PMU-knappen och hälla karburatorsprit på PRAM-batteriet, annars startar inte datorn på vintern! Sen är det bra om man varmkör datorn en stund så att ettorna och nollorna i motoroljan får cirkulera.

fick just min ibook...

vill ju inte ha kondens

Om den är riktigt kall så bör du vänta en stund - om jag minns rätt brukar rekommendationen vara att inte använda utrustning som utsätts för temperatursvängningar större än ca 20 grader/timme. Men det är egentligen inte farligt att använda en kall iBook i ett kallt utrymme så länge batteritemperaturen hålls ovanför fryspunkten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 17:55

fick just min ibook...
vill ju inte ha kondens

Du bör låta den bli lite rumsvarm först...

Rent teoretiskt kan du få problem direkt vid uppstart, eftersom disken har blivit kall och av kända fysikaliska naturlagar därmed krympt en aning. Resultatet blir att läs/skrivhuvudet inte hittar rätt på disken...

Om du ändå kickar igång din maskin utan problem...börjar skriva på disken... kan du senare få problem eftersom disken då blivit varm och av kända fysikaliska naturlagar därmed expanderat en aning. Resultatet blir att läs/skrivhuvudet inte hittar rätt på disken...

-Torkel

Ajaj, det lät farligt det där Johan S.
Konstant start/stopp av hårddisk är det som sliter på den hårdast.

1
Bevaka tråden