Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irriterande ljud! (purring screen)

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har upptäckt ett irriterande läte från min iMac. Varje rörelse man gör med muspekaren resulterar i ett "surrande" läte. Jag har strukit högtalarna och mus/musmatta som "skyldiga till oljudet.

Kan det vara hårddisken som jobbar? Det låter extra mycket då docken åker upp/ner.

Någon som varit med om något liknande?

Nu hör jag att hårddisken låter hela tiden. Ett pulserande ljud, kanske 9 stötar per sekund. Vad göra?

[ 24. Januari 2003, 01:04: Meddelandet ändrat av: David Molarin ]

• Oregistrerad
  • 2002-12-28 21:52

Om Mac OS X har för lite minne att tillgå så använder den hårddisken. Har du en massa igång?

Kolla i terminalen. Skriv TOP så ser du hur mycket minne som finns att tillgå och som används!

Helt nybootad, endast chimera igång. 768MB Ram.

skärmdump

• Oregistrerad
  • 2002-12-28 22:15

Det var ju inte det jag ville se...

Får fundera på vad det kan vara. Hur mycket ledig plats har du på hårddisken förresten?

Har du haft någon riktig crash? Har du kört i Mac OS 9 och fått det, alltså ej i classic läget...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Det var ju inte det jag ville se...

Får fundera på vad det kan vara. Hur mycket ledig plats har du på hårddisken förresten?

Har du haft någon riktig crash? Har du kört i Mac OS 9 och fått det, alltså ej i classic läget...

40GB Hårddisk. 28GB ledigt.
Inga krascher, ej kört 9.

Upptäckte ljudet efter att ha installerat mer minne och bytt mus. Provat att byta tillbaka musen men det har inte hjälpt.

• Medlem
  • 2002-12-28 23:31

HD:n på min iMac G3 500 susar också....

Som sagt stötande ljud plus att den arbetar när jag scrollar, flyttar musen, plockar upp/ner docken... Aargh.

Har installerat om systemet och ska göra en formattering så fort jag köpt tomma skivor.

• Medlem
  • 2002-12-29 12:16

kör en sudo fs_usage

eller kolla man fs_usage

Jag tror jag vet vilket ljud du menar. Jag hörde det först gången på min PB 1Ghz. Innan fläkten går igång när det är knäpptyst runt om så "surrar" det just när man drar ner menyer, upp med docken, scrollar osv. Det är inget normalt disk-sus.

Men det är så pass lågt att man oftast inte märker nåt. Speciellt inte med en fläkt igång. Men lite skummt låter det.

Jag plockade ut mitt nyinstallerade minne och då minskade ljudet till det som Johan pratar om. Hörbart men inte störande.

Ska ringa och kolla med Macoteket i morgon...

Hallå gejs!!

Det där med surrljudet, det har jag oxå, hos mej är det den stor fläkten som låter i "takt" med processorn. Om ni öppna och kör CPU monitor så kan ni säkert härleda ljudet till procesors aktivitet. Ta sedan och koppla ur den stora fläkten......så? Märker ni nånskillnad? det gör iaf jag.

Ha det gött

Hilsen//Värmland

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Molarin:
Jag plockade ut mitt nyinstallerade minne och då minskade ljudet till det som Johan pratar om. Hörbart men inte störande.

Ska ringa och kolla med Macoteket i morgon...

Macoteket vill inte byta ut minnet men går med på ett återköp. Vet de om att minnena är dåliga och att byte inte hjälper?

[ 13 Januari 2003, 20:13: Meddelandet ändrat av: David Molarin ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-13 21:33

Det kan vara att det har blivit ökad värme (mera strömåtgång) som fläkten nu började öka sin hastighet.
Det kan vara normalt, du kan ju be låna annan minne av kompis och testa. Jag tror det skulle hända samma sak igen. Det är inget fel på iMac.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Det kan vara att det har blivit ökad värme (mera strömåtgång) som fläkten nu började öka sin hastighet.
Det kan vara normalt, du kan ju be låna annan minne av kompis och testa. Jag tror det skulle hända samma sak igen. Det är inget fel på iMac.

Men ljudet är så exakt i sitt uppförande. Hänger med scrollningar, fönsterförflyttningar mm. Det är inte fläkten.

Tänk er dig en vanlig scrollmus. Den låter litegrann när man scrollar (iaf min macally). Men istället för att ljudet kommer från scrollknappen så kommer det från datorn.

Har beställt ett nytt minne. Rapporterar när det kommit.

Fick ett nytt minne idag, från en annan leverantör. Ljudet är fortfarande kvar.

Det låter inget om jag bootar i OS 9. Kan det vara QE som orsakar ljudet? Hur testar jag isåfall det?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-24 00:33

Jag har hört det där från flera datorer, Fasen vet vad det beror på... Har du högtalare till datorn så kolla bort dem, ibland kommer det därifrån.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 00:57

Jag tror att du liksom jag kanske har en dator med det mystiska men oförklarliga "skärmsurrandet".
Min PB 867 Titanium har haft ljudet från första stund men funkar i övrigt bra. Tydligen kan ljudet vara olika högt på olika PBs och det finns bara på vissa maskiner. Problemet finns beskrivet på bl a Macintouch.com, macnn.com och Apples egen diskussionssida för användare. Jag har själv gjort nåt inlägg om saken. Om du söker under rubriken powerbook på "purring screen" eller "screen sound" "buzzing sound" etc så bör du hitta en hel del. Jag hör ljudet när jag scrollar, använder docken, kollar en hemsida med animerade GIFs etc. Apple har så vitt jag har kunnat läsa mig till inte kommit med någon förklaring till problemet som faktiskt kan vara jäkligt irriterande. Det enda som tycks få ljudet att upphöra är om man pluggar in hörlurar. .
OBS! I de skriverier som finns om detta tycks man vara överens om att ljudet INTE kommer från problem med HDn, fläkten eller högtalarna.

[ 24. Januari 2003, 01:11: Meddelandet ändrat av: Milo ]

Ah! Härligt med folk som förstår...

Tack Bollman och Ellen.. Eh, Milo!

Det är en iMac jag sitter vid. Ljudet försvinner faktiskt om jag pluggar i hörlurar med musik i öronen, inte annars;) Hoppas att det "går över" vid någon framtida OSX-uppdatering. Ska läsa om det i morgon, nu är det sovdags.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 01:12

David, ursäkta jag läste lite slarvigt; såg sen att du hade en iMac och ingen PB så jag har ändrat mitt inlägg en smula.
Sovgott!

Nu har jag läst i macnn´s forum.

Det verkar vara Quarts Extrem som gör att grafikkortet skickar signaler till de interna högtalarna. på PB hjälper det att plugga i något i hörlursuttaget men tydligen gäller detta inte iMac.

Kan man stänga av QE på något sätt? Hoppas, hoppas, hoppas att det blir ordning på det i framtida X-versioner.

• Oregistrerad
  • 2003-01-24 10:31

Happ..

Det finns fler maskiner som ´surrar´ men inte i högtalaren.

Min dualie ´surarrar´ svagt i hörlursuttaget när man surfar runt i dockan och scrollar i fönster, annars är den tyst(om man bort ser från det andra bullret). iMac:en(G3/600) är tyst..

Kan det helt enkelt vara så att maskinen har ett ´internt´ brus som förstärks när den får jobba lite hårdare??(ex. så börjar surret i luruttaget när fläktarna ökar lite i fart eller när GPU:n får jobba lite hårdare).
---
/Samuel

Detta fenomen fanns redan i PowerMac 7600/PM G3 i Mac OS 9. Det är processorn som låter när man trycker ner musknappen, scrollar i menyer eller något annat som gör att CPU:n behöver "tänka". Detta är s.k. självsvängningar i komponenterna. Ni har väl hört att en del TV-apparater kan börja pipa ganska högfrekvent? Det är samma grej.
Detta är i alla fall min troliga förklaring.

Har precis samma teori som Mårten.
Min Pismo klarar inte quartz extreme men piper likt förbannat när man använder scrollhjulet, vilket torde tala emot qe-förklaringen.

1
Bevaka tråden