Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

su:a till root

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte su:a till root. Fyllde i mitt lösenord. O då säger osx ogiltigt... Är inte jag root på min egen maskin?

• Oregistrerad
  • 2004-11-24 00:12

sudo passwd root

kanske kan vara nåt?

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-24 00:23
Ursprungligen av blodsugare:

Jag tänkte su:a till root. Fyllde i mitt lösenord. O då säger osx ogiltigt... Är inte jag root på min egen maskin?

Näe, du är inte användaren root. Root är användaren root. Per default så finns heller ingen root-användare i systemet, den måste du skapa själv om du vill att en sådan ska finnas.

Själv ser jag ingen vits med att skapa en root-användare, det räcker bra med att sätta admin-status på sin egen användare, och köra sudo på de processer som kräver det.

Ursprungligen av tjogin:

Näe, du är inte användaren root. Root är användaren root. Per default så finns heller ingen root-användare i systemet, den måste du skapa själv om du vill att en sådan ska finnas.

Själv ser jag ingen vits med att skapa en root-användare, det räcker bra med att sätta admin-status på sin egen användare, och köra sudo på de processer som kräver det.

skaparen man root kan han exempelvis köra ping -f?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-24 01:31
Ursprungligen av blodsugare:

skaparen man root kan han exempelvis köra ping -f?

Du behöver inget root-konto, istället använder du kommandot sudo. Skriv:

sudo ping -f blabla

och ange lösenordet för ditt vanliga konto när den frågar.

Ursprungligen av xevve:

Du behöver inget root-konto, istället använder du kommandot sudo. Skriv:

sudo ping -f blabla

och ange lösenordet för ditt vanliga konto när den frågar.

tack, det hjälpte en hel del

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-24 09:08

En ful lösning på problemet skulle kunna vara:

[FONT="Fixedsys"]sudo bash --login[/FONT]

Ursprungligen av borell:

En ful lösning på problemet skulle kunna vara:

[FONT="Fixedsys"]sudo bash --login[/FONT]

Eller bara sudo -s, mindre att skriva då... miljövariablerna (t.ex. $HOME) ändras iofs inte, men det tycker jag mest bara är praktiskt.

sudo su - fungerar

Skriver du

sudo su -

så tror jag att du skall kunna bli root användaren i terminalen. Är inte säker på vad - betyder i kommandot, men när jag körde bara su på min Linux system så sattes inte alla miljövariabler korrekt om jag inte skrev su -.

Det kanske går att sudo'a för att ändra permissions och sånt på su kommandot så du kan köra det även utan att vara root. På mitt linuxsystem "gentoo" var det också så, att bara användare som var medlemmar i gruppen wheel kunde använda su för att bli root.

Finns det inte alltid en root användare definierad i ett *nix system? Det är väl bara det att den inte är aktiverad för grafisk inloggning o.s.v i OS X. om man inte går in och ändrar i NetInfo först, eller har jag fel?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-24 17:18
Ursprungligen av hanha014:

Finns det inte alltid en root användare definierad i ett *nix system? Det är väl bara det att den inte är aktiverad för grafisk inloggning o.s.v i OS X. om man inte går in och ändrar i NetInfo först, eller har jag fel?

Precis, det går utmärkt att aktivera root-kontot, och görs enkelt med programmet NetInfo-hanterare i Verktygsprogram-mappen.

1
Bevaka tråden