Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesrekommendation??

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar vad ni har för erfarenheter vad gäller mängd RAM-minne man behöver för grafisk produktion.

Förutsättningarna är:

[Mjukvara som används dagligen]
InDesign CD + Illustrator CS + Photoshop CS + Lotus Notes + Classicmiljön (för Quark 4 och Distiller)

[Hårdvaran]
G5 dual 1,8 Ghz (sitter idag 2x128 MB i burkens totalt 4 minnesplatser)

Maskinen används till normal, medeltunga originalaruppgifter. Katalogproduktion i InDesign (upp till ca 50 sidor med några högupplösta bilder per sida), retusch o vinjettering etc i Photoshop och enklare Illustrator-jobb.

OS X Panther som operativ dårå…

Vad säger ni? 512 MB? 1 GB? 2 GB? 4 TB?? Kom gärna med lite argument också!

Tackar o bugar på förhand!

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-24 08:27

Enligt ngn test så skulle 4 gig vara det optimala/pris/prestanda. Men solly jag minns faktiskt inte vem som gjorde testen men det var en högt skattad tidning i USA tror jag..

Mycket tro där.

Jag klämde in 4 gig i min 2*2,5 och det räcker.. Enligt din spec så stämmer det rätt ok med mig men jag kör Quark mest.

8 gig e för dyrt.

Minst 512 meg för att kunna få nåt vettigt gjort, men 1 gig gör att du kan jobba drägligt även med tunga bilder (inom vissa gränser förstås...) och dokument. Är det tajt med pengar så kan du ju kompromissa och sätta i 2x256 meg i de lediga platserna. 768 meg totalt. Den stora vitsen med mycket minne är ju att inte datorn ska behöva swappa till hårddisk (som är myyycket långsammare än internminnet) för mycket.

Edit: Lite förvånad att du skriver att du behöver Classic för Distiller, köpte ni alla CS program utom Acrobat? Att inte köpa hela sviten var ett dyrt sätt att skaffa en inkomplett uppsättning verktyg isåfall.

Tester som Tomas Ytterberg gjort i MW pekar på att det finns en prestandavinst att göra med 1 GB, men att det sedan planar ut. Är jobbet mer krävande (tunga bilder och långa dokument) så måste det styra. I dag spelar det ingen roll om man väljer 256 eller 512 kabbar. Priskurvan är i stort sett vågrät (2x256 lika dyrt som 1x512). 1024 är fortfarande svindyra.

Låt det som sitter i sitta kvar och skaffa 2x512, en investering strax över 1500 exkl moms hos Inet på Ringön, och ger Er 1280 MB. Borde räcka för Era behov. Märker Ni att det inte gör det, så har Ni ju möjlighet att byta ut de 2x128 som levererades med maskinen mot ytterligare 2x512.

1
Bevaka tråden