Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korrupt hårddisk...ideér någon?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom hem från jullovet med en svart dator som låst sig i strömspararläget. Startar om och får bara det går äpplet och den snurrande progressbollen. Efter ca 20 min ett textmeddelande i övre kanten. Sedan dess har jag gjort följande:
- Testat med Skivkontroll i OS 9
- Skivkontroll från start från annan disk
- Norton Disk Doctor, lagade en del men vägrade sedan ur sig med en länk till Skivkontroll i OS X
- Startade med Jaguar-CD och körde skivkontroll. varje gång kör den :
Checking HFS Volume
Checking extents overflow file
Checking Catalog file
....då blir det fel och den säger "Invalid node Structure.
Rebuilding Catalog B-tree men ingen förbättring.

Sedan startade jag om i Single User Mode och körde fsck -y med samma resultat fast mer info

disk0s9: 0x8 (UNDEFINED)
Invalid node structure (4, 213).

Ideér någon?

Har en PM867 med 640 MB ram, två IDE-diskar och SCSI-disk samt 2 FW-diskar...körde 10.2 på den som kraschat.

  • Medlem
  • 2002-12-31 00:08

Jepp innan du gör nått mer... bota upp i nian och kör Diskwarrior från alsoft

http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Drive10 är ett bra alternativ också, men det kostar ju en slant förstås. Finns nu för Mac OS 10.2.3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-31 12:42

Hur skulle en hårddisk kunna vara korrupt eller korrumperad? Hårddiskstrukturen är skadad helt enkelt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hur skulle en hårddisk kunna vara korrupt eller korrumperad? Hårddiskstrukturen är skadad helt enkelt.

Petmoster där Tja, det kan väl möjligen ha att göra med en viss engelsk influens kanske...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Jepp innan du gör nått mer... bota upp i nian och kör Diskwarrior från alsoft

http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Tack för tipset, har kört DiskWarrior och efter det så gick det att montera disken i OS X i alla fall, men den vägrar att starta från den. Hamnar i en kommandoprompt mitt i den grå startbilden bara, det går att köra fsck där men det hjälper inte..
Jaja, jag har lyckats få över de flesta filerna till en annan disk så det är väl lika bra att börja om från början på den disken misstänker jag. Är den så här kass så vill man nog inte ha den som systemdisk ändå...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-31 14:30

Starta med Jaguar CD och installera om OSX, men det förutsätter att man har samma version som CD:n.
I ett fall var det tur man hade samma version och efter det gick det fint fint med allt med HD.

1
Bevaka tråden