Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup program för OSX (smart&enkelt)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoj!

Jag söker ett program för Backup av en hel ANVÄNDARE i OSX. Så att man efter en installation av OSX enkelt kan återskapa en användares:

mail
webläsarinställningar
programinställningar (för alla program)
OS-instllningar
typsnitt
personliga filer i hemkatalogen
återskapa skrivbordet

Har jag glömt något?

Finns detta program att tillgå, vore toppen om man bara kunde
starta ett program som samlar ALLT viktigt och sedan bränner
det till DVD genom toast eller liknande.

Några uppslag?

CCC brukar nämnas i sådana här sammahang (har inte använt själv)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13260

• Oregistrerad
  • 2004-11-24 20:40

Tja, ditto är ju et kommando som gjort för sådant

sudo ditto -rsrc /Users/"användaren" /Volumes/"back-up volume"/Users/"användaren"

Gör en kopia på hela jäkla konkarongen (kolla på man ditto först).

Deja Vu är en bra och enkelt program som lägger sig i systeminställningarna. Flera bra funktioner inbyggda. Kostar en slant dock. En äldre version fick man med vissa versioner av Toast och är alltså gratis för Toast-ägare så länge man håller sig till den äldre versionen av Deja Vu.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16206

• Medlem
  • 2004-12-02 19:20

Enklast är att skriva ett shellscript (som använder ditto). Jag har sluttestat mitt ikväll. Alla gratisprogram jag tittat på "glömmer" filträdet ner till det jag vill göra backup på. Då blir det ju problem när alla användare har sina dokument i just mappen Dokument. Jag tar backup på valda delar av 3 olika användares filer.

Scriptet kör jag som Administratör m h a sudo-kommandot. När alla filer är hopsamlade i en mapp så måste ett ägarbyte (chown -R admin:admin mapp) ske för att det skall gå att bränna till CD med Toast.

Jag föredrar SuperDuper, den klonar av hela hårddisken (eller den partition du valt) och när den fört över allt på annan disk sker omstart och uppstart på den disk man valt att lägga sin Backup på. Då ser man också att allt gått bra.

Sedan kan man synkronisera över alla förändringar om man så önskar .

SuperDuper

1
Bevaka tråden