Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad göra med dessa filer?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2004-11-24 21:28

Hej,

jag packade precis upp en zippad fil som en vän till mig skickat. Denna innehöll i sin tur en massa andra filer och nu sitter jag som ett frågetecken för jag har inte den blekaste aning om vad jag kan/ska göra med dom.

En av filerna är av typen "self mounting image" (.smi) och när man försöker öppna den så får man upp ett felmeddelande "Det gick inte att lägga följande skivavbilder på skrivbordet. Orsak: känns inte igen"

De andra filerna är av typen " Unix-körbar fil" och de kan jag inte göra ett smack med. (Det finns inget förvalt program för att öppna...)

Nu kommer jag från en Windows-värld och det må hända att mina frågor är apkorkade men...jag frågar hellre en gång för mycket.

Hoppas någon vet vad jag kan göra för att få det att fungera. Tack på förhand för hjälpen.

Mvh
Micke

• Oregistrerad
  • 2004-11-24 21:33

.smi är väl gammalt os9-tjafs?
"unix-körbar fil" brukar vara en liten del av ett programpaket till OS X

Jag skulle råda dig a/ fråga vännen vad fan det är b/ slänga skiten…

Du har fått ett arkiv som är sparat på fel sätt. Om man zippar med Stuffit så måste man se till att aktivera en inställning som heter "preserve Macintosh content". Om man istället zippar med Finder så sköts detta automatiskt.

Grundproblemet är OS 9 och att filerna består av två delar i det systemet. Filerna har en resurs- och en datadel. När man packar filen på fel sätt eller t ex flyttar opackat via FTP så kommer inte resursdelen med vilket förstör filen.

I fallet med "Unix-körbar fil" så sätts detta ofta som ett slags default för filer OS X inte känner igen. Är det bilder det handlar om så testa att droppa på Grafik Converter. Den kan rota fram innehållet ändå. Eller skriv t ex dit .tif om du vet att det är en tiff-bild osv.

• Medlem
  • Vellinge
  • 2004-11-24 23:45
Ursprungligen av Anders Täpp:

Du har fått ett arkiv som är sparat på fel sätt.

Då kan jag mao bara slänga skiten?

Jag är tacksam för ditt utförliga svar och jag ska vidareförmedla detta till den skyldige. Så slipper jag sånt här i framtiden, förhoppningsvis.

Ursprungligen av Micke:

Då kan jag mao bara slänga skiten?

Jag är tacksam för ditt utförliga svar och jag ska vidareförmedla detta till den skyldige. Så slipper jag sånt här i framtiden, förhoppningsvis.

Har han möjlighet att skicka om filerna på rätt sätt så är det där bara skräp.

• Oregistrerad
  • 2004-11-28 22:58

Om man zippar med Stuffit så måste man se till att aktivera en inställning som heter "preserve Macintosh content".

Jag har samma problem nu. Var hittar jag denna inställning i StuffIt Expander?

Ursprungligen av jalvander:

Jag har samma problem nu. Var hittar jag denna inställning i StuffIt Expander?

Inställningen gäller Drop Stuff. Om filen packats på fel sätt så kan inte Expander fixa detta.

Gäller även om en mac-fil av den äldre sorten packats upp på Windows och sedan packats på nytt. Eller skickats upp på en FTP utan packning.

• Oregistrerad
  • 2004-11-28 23:44

Jag har packat en fil i .zip format med DropStuff utan den inställningen aktiverad. Nu när jag öppnar denna fungerar inte filerna!

Vad heter den inbyggda uppackaren i OS X? Var hittar jag den? Den finns inte i listan när jag högerklickar och väljer öppna med!

Ursprungligen av jalvander:

Jag har packat en fil i .zip format med DropStuff utan den inställningen aktiverad. Nu när jag öppnar denna fungerar inte filerna!

Klantigt av Alladin eller vad de heter nuförtiden att inte ha detta aktiverat som default-inställning. Säkrast är att bara köra med .sit eller att använda zippning i Finder.

Som en liten extragrej kan jag även ta upp att man kan släppa in en mapp i Apple Mail och den zippas helt automatiskt när man skickar brevet. Alltså mappar zippas - filer zippas inte.

• Oregistrerad
  • 2004-11-28 23:52

Klantigt av Alladin eller vad de heter nuförtiden att inte ha detta aktiverat som default-inställning. Säkrast är att bara köra med .sit eller att använda zippning i Finder.

Som en liten extragrej kan jag även ta upp att man kan släppa in en mapp i Apple Mail och den zippas helt automatiskt när man skickar brevet. Alltså mappar zippas - filer zippas inte.

Hur använder jag zippning i Findern? Jag hittar inte det inbyggda unzip programmet i listan öppna med när jag högerklickar, vad heter det?

1
Bevaka tråden