Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

färgkontroll genom quicktime?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 23:11

Herrejesus nu har jag slitit mitt hår som sjutton över detta:

Kodar om från 10bit okomprimerat till mpeg4 för att sätta upp filmerna på webben.
So far so good. Färgerna stämmer på min skärm, på monitorer och tvapparater, och på nätversionerna på mina skärmar och de andra skärmarna kopplade till macar som jag testat funkar det fint. Problemet uppstår när jag tittar på en pc-monitor. Färgerna blir blaskiga och mättnaden lider.

Har uppmärksammat samma problem när det gäller stillbilder i webbläsarna, mina bilder är i adobe98 och jag har fått konvertera dem till applergb för att få samma färger på både pc och macskärmar.

Någon som har tips om hur man får kontroll över färgerna inom rörlig bild?
(quicktime och colorsync, funkar det på pc-plattformen?)

Tack på förhand!

/Cris

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-25 09:52

Det är ju olika standard-gamma på en pc och en mac vilket måste korrigeras för med decodern när den gör Y'CbCr -> RGB konverteringen, det kan vara där som problemet uppstår. Men det borde inte ske med Apples eller vår MPEG-4 så har jag tyvärr inga tips. Vilken encoder använder du?

Jag menar alltså att encodern måste skriva vilken gamma som användes vid konverteringen till Y'CbCr så att decodern i sin tur kan se till att det representeras rätt.

Senast redigerat 2004-11-25 10:03
1
Bevaka tråden