Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man kvadratmeter-tecken?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man för att få fram kvadratmeter-tecken på mac? Alltså m2 (om ni fattar vad jag menar).

Finns inte tangentbords-programmet i OS X? I OS9 fanns det ett praktiskt litet program som visade alla tecken, hittar ingen motsvarighet i OS X.

• Oregistrerad
  • 2004-11-25 19:28

Skriver kvm

(Det finns under specialtecken som du når från "specialtecken" i menyn "redigera")

La till en ² <- där, men oddsen att det funkar på "internet" är ju noll
(Men kanske??? )

Tangentbordsprogrammet har gömt sig i Systeminställningar. Starta Systeminställningar och gå in under Internationellt->Indatameny och slå på "Tangentbordsvisning" och "Visa indatamenyn i menyraden". Nu kan du starta programmet genom att klicka på den svenska flaggan i menyraden och välja "Visa tangentbordsvisning". Inte särskilt intuitivt, men ändå.

Jag lyckades inte hitta tecknet du sökte med det. Kan inte heller hitta menyalternativet som Pär skrev om, i något program.

Ursprungligen av imladris:

Jag lyckades inte hitta tecknet du sökte med det. Kan inte heller hitta menyalternativet som Pär skrev om, i något program.

Menyalternativet finns här:

Inte för att jag behöver specialtecken särskilt ofta, men var kommer det där alternativet från? Finns inte här.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-11-25 20:56

Inte för att jag behöver specialtecken särskilt ofta, men var kommer det där alternativet från? Finns inte här.

Finns i Finders Redigerameny.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 21:34

Konstigt. Jag gör samma sak i Safari. Har Mac OS X v10.3.6 installerat (med Safari v1.2.4). Den enda skillnaden mot ditt system tycks vara att jag kör engelsk uppsättning.

Märkligt. Jag har det där det ska vara. Och jag kör SvenskPro.

Ursprungligen av mrubenson:

Märkligt. Jag har det där det ska vara. Och jag kör SvenskPro.

Jag kör också Svensk Pro. Mac OS X 10.3.6, Safari 1.2.4. Har PithHelmet installerat (bra att använda då man måste köra modem, inte på annars), men det hade ingen betydelse när jag testade att ta bort det. Får inte heller alternativet då jag byter till engelska. Har googlat lite, det finns andra med samma problem, men inget om orsak eller lösning.

Egentligen har det ingen betydelse för mig om alternativet finns där eller inte, men jag är ändå nyfiken på hur nåt sånt kan hända. Ska testa att kasta inställningsfilen nu... [omstart av Safari några gånger...] Nix, hade ingen betydelse.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-11-25 19:37
Ursprungligen av Pär:

Skriver kvm

(Det finns under specialtecken som du når från "specialtecken" i menyn "redigera")

(Men kanske??? )

Om man kör Word.

• Oregistrerad
  • 2004-11-25 22:01
Ursprungligen av Pär:

Skriver kvm

(Men kanske??? )

Works for me... jag ser din lilla upphöjda tvåa.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-11-25 19:35

Det finns det i OS X också. Gå in i Systeminställningar och välj internationellt. Välj fliken Indatamenyn och klicka i Visa indatamenyn i menyraden.
Nu har det poppat upp en liten svensk flagga i menyraden under vilken du hittar Visa Tangentbordsvisning.

Det finns också ett tredjepartsprogram som heter PopChar som ger en bättre överblick över alla tecken. Här är en länk till OS X versionen.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14804

Det var förresten kanske det som du menade?

Är det bara i Safari som du inte får med menyvalet?

Ursprungligen av mrubenson:

Är det bara i Safari som du inte får med menyvalet?

Jag vet inte i vilka program det ska finnas, men det enda program jag hittat det i är Finder. Finns inte i iPhoto, iCal, Adressbok eller Textredigeraren t ex.

• Oregistrerad
  • 2004-11-26 17:31

Jag vet inte i vilka program det ska finnas, men det enda program jag hittat det i är Finder. Finns inte i iPhoto, iCal, Adressbok eller Textredigeraren t ex.

Hittar det i alla - kollar du verkligen i rätt meny???
(Vad kör du för system? 10.3.6 här…)

Jag kunde också: m²

Lätt som en plätt

• Oregistrerad
  • 2004-11-26 20:17

Kolla vad jag kan då:

Jag har också stött på problemet att vissa inte kan få fram den där paletten medan andra kan. Skumt.

m² funkar ju jättebra såhär i Safari. Men menyn "Specialtecken" finns inte i till exempel word. Hur gör man där?

jag har menyn. kör iofs safari 1.3 (v168) m².

1
Bevaka tråden