- Gäst
- Oregistrerad ●
Varför skrivs det inget om Pentax *ist DS här?! (eller så gör det det men min sökningsförmåga mäktar inte med att hitta det)
Nåväl, en liten systemkamera för ett riktigt bra bra pris verkar väl hyfsat intressant som konkurrent till 300d och d70, eller?!
Fotograferade idag med den nya lilla Pentaxen. Tyvärr så är vädret i Skåne mörkt och disigt.
Vad vi kunde se på några provbilder var att kameran inte visade tecken på särskilt högt brus.
Bildresultatet såg mao bra ut. Kameran påminner mycket om D70 i form och även inställningsknappar.
Bra tydlig lcd skärm
Eftersom det antagligen är samma ccd som i Nikon D70 vilken jag känner väl till återkommer jag med en bättre rapport när vädret tillåter tagning av referensbilder.
Mvh
Fotograferade idag med den nya lilla Pentaxen. Tyvärr så är vädret i Skåne mörkt och disigt.
Vad vi kunde se på några provbilder var att kameran inte visade tecken på särskilt högt brus.
Bildresultatet såg mao bra ut. Kameran påminner mycket om D70 i form och även inställningsknappar.
Bra tydlig lcd skärm
Eftersom det antagligen är samma ccd som i Nikon D70 vilken jag känner väl till återkommer jag med en bättre rapport när vädret tillåter tagning av referensbilder.
Mvh
Tackar tackar. Du jobbar alltså i en fotoaffär?
Lägg gärna upp lite bilder så jag/vi kan får se, om du har möjlighet. Skulle vara kul
Du, miri, när kommer rapporten? Vore kul att höra vad du tycker om den (och hur fasiken du fick tag i en)
MattssonsFoto. 046-148500.
För att göra någon som helst jmf så skall vädret tillåta att ta referensbilder.
Det räcker mao inte att knäppa några bilder. Bilderna skall jmf med annan välkänd kamera tagna på samma plats , tidpunkt, isotal. Detta för att någon som helst utvärdering skall kunna göras.
mvh
Här kommer två bilder tagna med nya lilla Pentax och jmf med Nikon D70. Isotal 200 och 35mm.
Bilden med hustak. Här kan man se färgmoire i Nikonbilden till höger och takpannorna. Pentax visar ingen moire. Nikon klarar plåttornet bättre med mindre uppräkningsfel i ventilationsgallret. Någon form av moire kan ses i Pentaxbilden och åskledaren.
Bilden med röda pilar till höger visar att Pentax klarar färginterpolering bättre än D70. Detta ses tydligt i svarta flaggan bakom sy- city. Nikonkamerans mjukvara (i jpg) gissar helt vilt och fäller in många olika färger. (dessa felaktigheter minskas om man kör raw och låter extern programvara räkna upp bilden)
Pentaxkameran har bättre och större sökarbild än D70. Känns bra och smidig.
Bildmässigt verkar denna kamera minst lika bra som D70.
klicka på bilden så ser du den tydligare
mvh
Här kommer två bilder tagna med nya lilla Pentax och jmf med Nikon D70. Isotal 200 och 35mm.
Om Pentax är till vänster, kan man dra slutsatsen att den är lite bättre, eller är det optiken som skiljer? Bilderna till vänster känns ju mer naturligt skarpa.
Om Pentax är till vänster, kan man dra slutsatsen att den är lite bättre, eller är det optiken som skiljer? Bilderna till vänster känns ju mer naturligt skarpa.
Dra inga växlar på ev skärpa. Jag har alltid skärpning avslagen i D70.
Det jag har tittat på är brus samt uppräkningsfel/ interpoleringsfel i kamerans mjukvara.
Samma sensor sitter antagligen i båda kamerorna, det som skiljer är mjukvaran.
Ena kameran håller ihop vissa saker bättre än den andre och viceversa. Åskledaren har inga interpoleringsfel i D70, ses i Pentax. Bokstäverna i flaggorna klarar Pentax betydligt bättre.
Zoomen som sitter på Pentax som orginal verkar vara av god klass, runt julljuset kan ses lite överstrålning och brytningsfel med runda röda ringar.
mvh
Brytningsfel i optiken. Bild till vänster
Pentax till vä uppvisar mer CA än Nikon objektivet på 18mm.
detta är är inte ett stort fel . det finns andra objektiv som är betydligt värre.
Bild till höger. Färgbrus i skuggor är något oroligare i Pentaxbilden. Pentaxkameran gav vid AWB (automatisk vitballansering) en något blåare bild än Nikon. Gatstenar, vit husfasad återges med en liten blåton. Kan även ses i det något större färgbruset i skuggan.Husfasens vita stenar något blåare.
klicka på bilden så ser du bättre.
Så Oskarrrrrrrr
mvh
Brytningsfel i optiken. Bild till vänster
Pentax till vä uppvisar mer CA än Nikon objektivet på 18mm.
detta är är inte ett stort fel . det finns andra objektiv som är betydligt värre.
Bild till höger. Färgbrus i skuggor är något oroligare i Pentaxbilden. Pentaxkameran gav vid AWB (automatisk vitballansering) en något blåare bild än Nikon. Gatstenar, vit husfasad återges med en liten blåton. Kan även ses i det något större färgbruset i skuggan.Husfasens vita stenar något blåare.
klicka på bilden så ser du bättre.
Så Oskarrrrrrrr
mvh
Det ser ut som om Pentaxen har en hårdare skärpeinställning... är den ställd på det lägsta som går? CA finns ju på Nikon också, men den är blå, ser det ut som.
D70:ans "vanliga" zoomoptik är väl ingen direkt höjdare, så risken är väl också rätt stor att pentaxgluggen är bättre. "normal"-optiken på 300D är det ju garanterat.
Det är intressant, och roligt, att det finns skillnader trots att man använder i princip samma hårdvara. Hur ser det ut om man använder RAW och konverterar i Photoshop? Då borde de se uppföra sig väldigt likartat, antar jag?
Det är bra att det kommer fler kameror i mellanskiktet. På sikt kommer det med säkerhet leda till lägre priser, delvis eftersom så många använder samma komponenter, men även pga konkurrens.
Det ser ut som om Pentaxen har en hårdare skärpeinställning... är den ställd på det lägsta som går? CA finns ju på Nikon också, men den är blå, ser det ut som.
D70:ans "vanliga" zoomoptik är väl ingen direkt höjdare, så risken är väl också rätt stor att pentaxgluggen är bättre. "normal"-optiken på 300D är det ju garanterat.
Det är intressant, och roligt, att det finns skillnader trots att man använder i princip samma hårdvara. Hur ser det ut om man använder RAW och konverterar i Photoshop? Då borde de se uppföra sig väldigt likartat, antar jag?
Det är bra att det kommer fler kameror i mellanskiktet. På sikt kommer det med säkerhet leda till lägre priser, delvis eftersom så många använder samma komponenter, men även pga konkurrens.
Skillnaderna mellan de två kameratillverkarna är var de lägger AA filtreringen, Nikon har mer färgfel i D70 för att bilden skall skall återges skarpt, vilket medför mer färgfel i de högre frekvenserna.
Därmed finns olikheterna kvar även om du kör raw på båda kamerorna.
Båda kamerorna uppvisar mindre skärpning runt exv telefontrådar än vad exv Canon 20D har i sin grundinställning.
Vad det gäller CA är den låg hos Pentaxgluggen.
mvh
Jag tycker kameran verkar riktigt intressant, men eftersom jag inte riktigt är fotograf nog för en DSLR så får det vänta. (Familjen börjar tycka jag har för många kameror.) Annars hade den legat bra till, just ingenting som verkar fel, vettigt pris, liten i klassen, stor LCD, USB 2... men jag har inte sagt något förut eftersom jag inte använt den och inte riktigt är en seriös spekulant heller, mer bara fantiserar om den avlägsna nästa kameran.
"Bulb", vad är det? Blixt? Ja, det är klart den har om det är det du menar.
Jag tycker kameran verkar riktigt intressant, men eftersom jag inte riktigt är fotograf nog för en DSLR så får det vänta. (Familjen börjar tycka jag har för många kameror.) Annars hade den legat bra till, just ingenting som verkar fel, vettigt pris, liten i klassen, stor LCD, USB 2... men jag har inte sagt något förut eftersom jag inte använt den och inte riktigt är en seriös spekulant heller, mer bara fantiserar om den avlägsna nästa kameran.
"Bulb", vad är det? Blixt? Ja, det är klart den har om det är det du menar.
Bulb innebär att du själv kan välja hur lång slutartiden ska vara, lite ungefär som en videokamera. Alltså att du trycker en gång på knappen för att "öppna" kameran och en gång till för att "stänga" den...Går alltså att ha flera timmars slutartid...
Fördelen med Canon är ju att du kan växa till fetare modeller med passande optik och andra tillbehör. Jag och brorsan delar EOS-plattformen och kan låna varandras objektiv, blixt etc.
Det är därför ingångskamerorna ifrån Nikon och Canon är så viktiga för tillverkarna, har man väl valt märke är det jobbigt/dyrt att byta.
Fördelen med Canon är ju att du kan växa till fetare modeller med passande optik och andra tillbehör. Jag och brorsan delar EOS-plattformen och kan låna varandras objektiv, blixt etc.
Det är därför ingångskamerorna ifrån Nikon och Canon är så viktiga för tillverkarna, har man väl valt märke är det jobbigt/dyrt att byta.
Men fördelen med just Pentax ist DS är väl att det går att använda sig av objektiv gjorda så tidigt som på 70-talet?
Får premiärskriva ett inlägg här i denna tråd nu!
Jag slog till och skaffade mej Pentaxen före jul och har väl bränt av en sådär 300bilder nu och är bara nöjd med den.
Hade ju en uppsättning gamla Pentaxobjektiv som kom till användning, plus en blixt, 500ftz, som verkligen blev ett lyft att docka på kameran.
Det är verkligen suveränt att de äldre objektiven passar på denna tingest, bra jobbat Pentax!