- Martin_Nordin
- Medlem ●
Hej
Jag håller på att sammanställa en skiva med jullåtar inför ett släktkalas på första advent.
Man har ju tröttnat på Absolute Christmas vid det här laget...
Jag har tre teman som jag funderar på:
En traditionell med Jöback, Körberg, Carola osv. "O Helga natt", "stilla natt" och låtar i den stilen.
En lite mer poppig. Typ Absolute Christmas fast med lite andra låtar och definitivt med en annan ordningföljd än AC. Men risken är att folk blir förvillade om dom hör en låt som är med på AC och sedan så kommer inte den låten som man är van att höra direkt efter.
En countryinspirerad julskiva. Dolly Parton, Toby Keith, Kenny Rogers osv. Kanske lite Johnny Cash?
Finns det någon låt som är given?
Vilka favoriter har ni?
mvh
/Martin
(tänk vilka konstiga funderingar man bara "måste" ta tag i när man borde plugga...)
please daddy don't get drunk this christmas - john denver, tror jag
jewel har spelat in en julskiva som är rätt mysig till vissa delar. men just nu kommer jag inte på någonting. jag gjorde samma sak häromåret, men skivan ligger hos mamma.
den tragiska historien om näcken, tomten och den svarta madam - lars demian (vet inte om låten heter exakt så, men något åt det hållet)
annars kan man ju söka på standardlåtarna, white christmas etc och se vilka som har spelat in dem. har tom waits gjort det, så vet du ju att det är rätt långt från crosby, men ändå bra. jöback kommer aldrig att tänja gränserna, men sjunger fint. du hajar.
Hej
Jag håller på att sammanställa en skiva med jullåtar inför ett släktkalas på första advent.
Man har ju tröttnat på Absolute Christmas vid det här laget...
Jag har tre teman som jag funderar på:
En traditionell med Jöback, Körberg, Carola osv. "O Helga natt", "stilla natt" och låtar i den stilen.
En lite mer poppig. Typ Absolute Christmas fast med lite andra låtar och definitivt med en annan ordningföljd än AC. Men risken är att folk blir förvillade om dom hör en låt som är med på AC och sedan så kommer inte den låten som man är van att höra direkt efter.
En countryinspirerad julskiva. Dolly Parton, Toby Keith, Kenny Rogers osv. Kanske lite Johnny Cash?
Finns det någon låt som är given?
Vilka favoriter har ni?
mvh
/Martin
(tänk vilka konstiga funderingar man bara "måste" ta tag i när man borde plugga...)
Pröva att med att lägga in ditt inlägg på offtopic.se så lär du säkert få en massa förslag!
"Fairytale Of New York" - The Pouges
Efter några varma punsch... OCH om man har fallenhet för att bli sentimental på julaftons kvällen och är trött på pingel-och-bjällror-gläfs:
George Winston – Thanksgiving (instrumentalt snötungt Depp, men ack så vackert!!)
Leonard Cohen – Famous blue raincoat (It´s four in the morning, the end of december... )
Förutom "Fairytale Of New York" med The Pogues (redan nämnd) så bör du enligt mig ha med den starkaste och mest känsloladdade jullåten som någonsin gjorts; "O Helga Natt" (Adams Julsång) med Jussi Björling. När magen är full efter julbordet så sätter du dig i en bekväm fåtölj, häller upp ett glas single malt-whisky (typ Bowmore), tänder en god cigarr av bättre märke och skruvar upp volymen en aning på stereon med ovannämnda låt i. Kommer det inte åtminstone EN tår i ögat då så måste du vara en känslokall jävel till människa.
Stilla Natt med Bo Kaspers Orkester
All I want for christmas is you med Mariah Carey
Räcker med de två... Och The Pogues, men den är ju redan nämnd.
Här är den låtlista som rullar hos oss denna jul. En salig blandning. En del så dåliga att dom är bra. Ramones är med två gånger med samma låt men det är bara för att den är så bra. Dessutom är det två olika versioner.
Intressant vad Dan skriver, att Sex Pistols skulle ha spelat in en julsång. Det är i så fall något som gått mig helt förbi. Jag har försökt hitta den men det närmaste jag kommer är "(It's Gonna Be a) Punk Rock Christmas" som krediteras Sex Pistols på diverse ställen men som enligt säkrare källor spelades in av The Ravers. Vilka det nu är. Det är iaf ingen Pistol som sjunger så vitt jag kan bedöma.
I Wish It Could Be Christmas Every Day - Roy Wood with Wizzard
Frosty The Snowman - The Ronettes
Merry Christmas Everybody - Slade
Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow - Dean Martin
My Only Wish (This Year) - Britney Spears
Fairytale of New York - Pogues
Winter Wonderland - Darlene Love
Happy Xmas (War is over) - John Lennon
Santa Claus is Coming to Town - Bruce Springsteen
I Won't Be Home For Christmas - Blink182
I Saw Mommy Kissing Santa Claus - John Mellencamp
Merry Christmas - Ramones