Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QT-film från FCP till mpeg på PC

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Töreboda
  • 2004-11-26 12:53

Jag har försökt att hitta ett sätt att exportera film från FCP till ett format som ska kunna ses på både Mac och PC. Eftersom mpeg4 ska vara "cross platform" så har jag testat det, men utan att lyckas. Den gamla PC som jag försöker spela upp filmen i startar snällt Window Media Player, men det kommer bara upp en grå ruta. Ljudet fungerar bra men det blir ingen bild.

Jag vill ha små filer, för det hela ska bli en CD med filmer om olika arbeten, intervjuer och pdf-filer om ett program på högskolan.

På en lånad info-skiva från ett företag ser jag att filerna är mpeg1 med muxat ljud. Dessa småfilmer spelas upp utan problem t o m i Windows 95. Jag har läst att mpeg1 är på väg ut, så jag skullke vilja slippa använda dem.

a) Är det sant att mpeg1 är på väg ut?
b) Finns det nåt annat sätt att komprimera filmerna soim fungerar även på äldre PC?

BjörnO

Om du installerar QT på pcn så funkar det utan problem, men om detta inte är ett alternativ och du vill att det alltid ska fungera så är mpeg1 ett rätt bra alternativ. Både MPEG4 och 1 går att exportera genom compressor från FCP.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-26 13:04

Vill minnas att man måste säga till vilket program som skall startas av vilken filtyp...
Om du kollar under... (vilken knapp det nu är på en PC) på din .mpg fil & väljer Quicktime som program, borde det inte fungera då?

• Medlem
  • Töreboda
  • 2004-11-26 19:49

Tack för svar, men jag kan inte se att mpeg1 finns i Compressor. Är det jag som är blind, eller?
BjörnO

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-26 21:02

Varför inte prova att ställa in Quicktime på din PC att ta hand om Mpeg4?
Mediaplayer har ju en tendens att ta över mediahantering, all mediahantering...

Så slipper du joxa med Mpeg1

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-26 21:03

Korrigera:

Ställ in så att Mediaplayer inte tar QT filer...

• Medlem
  • 2004-11-26 21:21

Om du vill slippa QT på PCn så är det mpg1 som gäller. mpeg2 brukar funka fint på pc men funkar inte med mac om man inte antingen betalar för en plugin till QT eller installerar vlc alt. mplayer.
Om du kan tänka dig att kräva QT installerat så är mp4 ett utmärkt alternativ... Jag brukar personligen tvinga folk att installera QT eller VLC genom att bara tillhandahålla mp4or...

• Medlem
  • Töreboda
  • 2004-11-29 14:28

Problemet är att jag inte vet vilka datorer som kommer att användas eftersom cd-skivorna ska spridas över riket... (ja, Sverige alltså;-). Därför får det bli mpeg1 då. Problemet är bara hur jag ska kunna skapa mpeg1-filer från FCP. Jag ser det fortfarande inte i Compressor.

Någon som har ett tips?
BjörnO

Ursprungligen av 0la:

Om du vill slippa QT på PCn så är det mpg1 som gäller. mpeg2 brukar funka fint på pc men funkar inte med mac om man inte antingen betalar för en plugin till QT eller installerar vlc alt. mplayer.
Om du kan tänka dig att kräva QT installerat så är mp4 ett utmärkt alternativ... Jag brukar personligen tvinga folk att installera QT eller VLC genom att bara tillhandahålla mp4or...

MPEG2 följer likt MPEG4 inte med Windows som standard.

• Medlem
  • Töreboda
  • 2004-12-01 13:35

Ja, där kom det!
Med den senaste uppgraderingen av DVD SP2 följer mpeg1-kodning i Compressor. Hoppas nu bara den är bättreän den gratis movie2mpeg som jag testade - full av block och andra konstigheter...
BjörnO
skrev jag för några dar sen. Sen har följande hänt:

Mac OS 10.3.5
FCP Pro HD
QuickTime 6.5.2 Pro
Compressor 1.2.1
DVD SP 2.0.5

Dator: Dual 1 GHz PowerPC G4, 1,5GB SDRAM

Det jag vill göra är att koda en film i FCP till MPEG1. Enligt spec:en ska det gå att göra detta med denna version av Compressor och QuickTime. Men jag får inte upp MPEG1 bland alternativen i Compressors presets. Vad är det som är fel? Vad gör jag fel?

Jag har hittat ett gratisprogram som heter Movie2mpeg. Det klarar av att koda till mpeg1, men kvaliteten är ganska vissen. CompressionMaster är bättre men kostar nästan $400, och så har jag ju tillgång till bättre saker, trodde jag...

Hoppas någon kan hjälpa mig, för slutdatum närmar sig alltmer.
BjörnO

Senast redigerat 2004-12-03 10:51
1
Bevaka tråden