Jag hoppas att Apple löser det här till en senare version av iTunes och iPhoto. Hittills har jag provat att ha iTunes-musiken lagd i /Users/Shared/, men det blir problem när en användare har lagt in en artist, och en annan användare sedan lägger in en ny skiva med samma artist. Artistmappen ägs av den första användaren, och så krånglar allting.
Ny brutal lösning:
Jag skapar en ny användare, som jag kallar Musik. Inget lösenord. Den användaren ska alltid vara inloggad i bakgrunden, och ha iTunes igång. I den användarens musikbibliotek ligger all musik, och den användarens iTunes är inställt att dela ut till andra användare.
När jag vill lägga till ny musik eller bränna en skiva, snabbyter jag till Musik. Jag kan naturligtvis använda mitt eget musikbibliotek till apart tolvtonsmusik eller annat som de andra inte är intresserade av. Men vill jag lyssna på det som delas av alla, väljer jag det utdelade biblioteket som ägs av Musik.
Som sagt: inte så raffinerat, men heller inga ingrepp med automatiska sudoscript och annat.