Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fil går inte att radera...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-27 12:41

Försöker man tömma papperskorgen så säger den "ett fel har uppstått".
Försöker man i terminalen:
[PowerBook-G3:~/Desktop/Direct Connect Downloads] ola% sudo rm Bj\355\266\206\355\274\240Afzelius\ -\ Vem\ d\355\265\216\355\260\244e\ Carlos.mp3
rm: : No such file or directory

Hur får jag bort en sådan trilskande fil?

Prova med Onyx eller Cocktail, finns visst en funktion i dem som slänger filer i Papperskorgen.
Annars dräller det av liknande program på Versiontracker som tömmer papperskorgen.
Sök på Trash

• Medlem
  • 2004-11-27 14:36

Hade det problemet för ett tag sedan, lyckades inte med något special program / kommando i terminalen, utan fick boota upp i OS 9 och kasta skiten....

Det kan vara mellanslagen i filnamnet som ställer till det. Sätt dubbelfnuttar (") funt filnamnet så går det säkert bättre.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det kan vara mellanslagen i filnamnet som ställer till det. Sätt dubbelfnuttar (") funt filnamnet så går det säkert bättre.

Behövs inga "fnuttar" om man "escapar" mellanslagen med '\'.

• Medlem
  • 2004-11-27 14:50

"" runt filen hjälper inte, cocktail/liknande kan inte radera filen.
Slipper helst boota till os 9...
Har för mig att man skall kunna ta bort en fil med rm. Om man flyttar filen till en katalog som är ett svart hål typ... Eller är det bara linux man kan göra så?

Ursprungligen av 0la:

"" runt filen hjälper inte, cocktail/liknande kan inte radera filen.
Slipper helst boota till os 9...
Har för mig att man skall kunna ta bort en fil med rm. Om man flyttar filen till en katalog som är ett svart hål typ... Eller är det bara linux man kan göra så?

Kan man verkligen flytta en fil till /dev/null i Linux?

Men har du provat att hålla nere alternativ-tangenten när du tömmer papperskorgen?

• Medlem
  • 2004-11-28 22:55

Alt. tangenten hjälper inte...

Kan man verkligen flytta en fil till /dev/null i Linux?
Har ett vagt minne av detta... men det skulle kunna komma från ngt jag läst om unix iofs.

Verkar inte fungera att skicka till /dev/null heller...
[PowerBook-G3:~/Desktop] ola% sudo mv Direct\ Connect\ Downloads/ /dev/null
mv: /dev/null: Operation not supported
mv: /bin/cp: terminated with 1 (non-zero) status: Unknown error: 0

1
Bevaka tråden