Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskussion om adblockers

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-02-22 07:22
Ursprungligen av RockyMontana:

Nej, det gör jag inte.
Jag syftar till admin och Moderatorer till mac-delen.
Jag ber verkligen om ursäkt till alla de moderatorer som jag inte haft att göra med. dvs de som inte har med mac (och eventuellt vissa från iPod).
Det var dumt av mig att generalisera på det viset, det medger jag verkligen.
Ursäkta till er.

Jag tycker du skrev bra saker och jag är medveten om att det är Sheriffen som bestämmer, och jag tycker att han gör ett bra jobb för det mesta.
Dock tycker jag fortfarande att många moderatorer gillar att leka hobby-fascister och att saker och ting modereras på obra sätt, men nu är det ju adblock-grejen vi snackar om, och där står jag fast i att jag tycker att det spårat ur helt och hållet faktiskt.
Ni får ta det precis hur ni vill, men det är vad jag tycker, och ändrar inte min åsikt för att någon kallar mig för bortskämd snorvalp utan att ha en aning om vem han pratar till.

Nu är du där igen. Hur ska man kunna ta det du skriver på allvar om du kallas oss hobby-fascister?

Men det är jättebra att du ber om ursäkt till dem som inte är fascister.

Jag har skaplig koll på vem du är efter alla dina inlägg här. Även om skillnaden är hårfin skrev jag faktiskt att du liknar en bortskämd snorvalp, inte att du är en. Jag ber om ursäkt om du kände dig förolämpad.
Men som så ofta förr (inte just bara när det gäller dig): som man ropar får man svar...

  • Medlem
  • 2008-02-21 15:04

Vems önskemål ska vi ta ställning till? Vilka medlemmar talar ni för, ni som tycker att annonserna är "idiotplacerade" enligt "liberala pissknep" av "galna" moderatorer?

Vi har drygt 30 000 medlemmar som har varit aktiva sedan början av 2007. De enda klagomål på annonsernas placering vi har fått (som jag känner till) förekommer i den här tråden.

Med det säger jag inte att ni är de enda som ogillar annonserna, men om det nu var tusentals medlemmar som tycker som ni borde vi ha märkt det tydligare. Tyvärr är det nämligen så att det är mycket lättare att klaga än att berömma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 15:11

Men jag har ett förslag, jag gillar inte heller annonser mitt i inläggen, kan vi koncentrera oss där och hitta ett alternativ?
Någon overlayvariant innan man kommer in på forumet, som man släcker ner och kommer in, som en tröskel - eller vad som helst - upp med ideerna så kommer dom ha något att sälja som vi kan gilla?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-02-21 15:36
Ursprungligen av Tangen:

Men jag har ett förslag, jag gillar inte heller annonser mitt i inläggen, kan vi koncentrera oss där och hitta ett alternativ?

1. Betala. 10 kr i månaden är billigt för detta.
2. Använd en adblocker som dom flesta låtsas om att dom inte använder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 15:51

Jag betalar redan, det är inte mig jag pratar om, bara att hitta en bättre lösning, utveckling liksom - jag hjälper gärna till att knäcka en ny bra idé - det förtjänar 99 efter allt den hjälpt mig med.

  • Medlem
  • 2008-02-21 15:58

Bra Tangen!

(Jag har som sagt inget inflytande över detta. Jag lägger mig inte i marknadsdelarna av 99.se.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 16:04

Förr stod det Pro, har ingen aning om hur man aktiverar att det står supporter - så det får vara.=)

Men jag vet att det finns en MASSA intelligenta människor här som kan knäcka en bra lösning

Ursprungligen av Tangen:

har ingen aning om hur man aktiverar att det står supporter

1. Toppmenyn: Inställningar --> Redigera min Profil
2. Vänstermenyn: Övrigt --> Användargrupper
3. Identifiera mig som medlem av denna grupp --> Uppdatera visningsgrupp

Ja, nu är jag där igen, och du kanske skulle reflektera över VARFÖR jag skriver det och inte ATT jag skriver det.

Jag har vett nog att be om ursäkt när jag beter mig illa, och de förtjänade verkligen inte den kritiken, jag har inga problem med att ta till mig av kritik om den är smart formiulerad. Så ja, visst är det jättebra.

Det som är så synd är att när man lägger fram kritik över saker man tycker är fel så finns det inget gehör hos många av er, utan ni blir bara förolämpade över att man säger att någonting är fel/dåligt/bör göras bättre.
Tro mig, jag har försökt skriva snälla saker och fått näsvisa svar tillbaks och jag har t ex erbjudit mig att hjälpa till med t ex 99galleri, men fått total-iggen fastän det frågats om ingen inte kan vara så snäll och hjälpa till.
Så nu kan du få bollen right back at you, som man ropar får man svar.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, jag tror inte de blir sura för dina inlägg. Men du ser det som självklart att man ska kunna utnyttja sådana här forum helt gratis. Jag ser det som att man får utnyttja dem för 10 kr/mån. Men eftersom inte alla vill betala (t ex innan man vet vad man får, om det är värt det) så kan man få kolla in på forumen även utan att betala.
Jag tycker inställningen att "allt" ska vara gratis är lite vilseledande.... vill man ha något (bra) får man allt betala för det. Så funkar ju hela samhället. Visst kan du stå vid tidningshyllan och gratisläsa tidningarna, men vitsen är ju att du ska betala för tidningen om du vill läsa den.

Jag tycker inte att "så fungerar resten av samhället" fungerar som argument what so ever. Bara för att andra delar av samhället fungerar på ett sånt sätt så innebär det inte att allt gör det, bör göra det, eller ens borde få göra det.
Och det här är inte gratis eftersom man betalar genom annonstjänster som vi sen måste se, det är ett pris i sig, och det kan jag tänka mig att betala, jag säger inte att det är något fel i det, men när man kastar in det direkt i läsfältet så får man räkna med reaktioner och att folk inte går med på det.
Och visst, då kan man såklart komma med alternativet "men dra någon annanstans då", men det är ett lika dåligt argument det, eftersom jag tycker att 99an är ett helt och hållet asbra forum i övrigt, och jag vill inte dra härifrån, jag vill uttrycka MIN åsikt för att få 99an till att bli ett ÄNNU BÄTTRE ställe.
Och kan man inte ta kritiken när man kastar in annonser (om än gjorda av användarna själva) så MÅSTE man kunna möta den kritiken utan att bli arg över att användarna tycker som de tycker, även om det bara är en person (vilket det INTE är om man kollar andra trådar om ämnet).

  • Medlem
  • 2008-02-22 10:04
Ursprungligen av RockyMontana:

Ja, nu är jag där igen, och du kanske skulle reflektera över VARFÖR jag skriver det och inte ATT jag skriver det.

Jag reagerar på hur du skriver, inte på varför eller att.

Citat:

Det som är så synd är att när man lägger fram kritik över saker man tycker är fel så finns det inget gehör hos många av er, utan ni blir bara förolämpade över att man säger att någonting är fel/dåligt/bör göras bättre.
Tro mig, jag har försökt skriva snälla saker och fått näsvisa svar tillbaks och jag har t ex erbjudit mig att hjälpa till med t ex 99galleri, men fått total-iggen fastän det frågats om ingen inte kan vara så snäll och hjälpa till.
Så nu kan du få bollen right back at you, som man ropar får man svar.

Jag har ingen aning om vad du pratar om i gallerifrågan. Gör det mig till fascist?
Kom gärna med konkreta exempel (länkar).
Blir du illa bemött av moderatorer (eller av andra) tycker jag att du ska klicka på rapporteraknappen.

Citat:

Jag tycker inte att "så fungerar resten av samhället" fungerar som argument what so ever. Bara för att andra delar av samhället fungerar på ett sånt sätt så innebär det inte att allt gör det, bör göra det, eller ens borde få göra det.

Varför skulle andra regler för hur man beter sig mot varandra gälla på internet?

Citat:

Och det här är inte gratis eftersom man betalar genom annonstjänster som vi sen måste se, det är ett pris i sig, och det kan jag tänka mig att betala, jag säger inte att det är något fel i det, men när man kastar in det direkt i läsfältet så får man räkna med reaktioner och att folk inte går med på det.

Vi har visst olika definitioner av "pris". Jag delar inte din syn på vad pris (kostnad) är.

Citat:

Och visst, då kan man såklart komma med alternativet "men dra någon annanstans då", men det är ett lika dåligt argument det, eftersom jag tycker att 99an är ett helt och hållet asbra forum i övrigt, och jag vill inte dra härifrån, jag vill uttrycka MIN åsikt för att få 99an till att bli ett ÄNNU BÄTTRE ställe.
Och kan man inte ta kritiken när man kastar in annonser (om än gjorda av användarna själva) så MÅSTE man kunna möta den kritiken utan att bli arg över att användarna tycker som de tycker, även om det bara är en person (vilket det INTE är om man kollar andra trådar om ämnet).

Visa de andra trådarna.

Notera gärna att jag inte har givit uttryck för några synpunkter på själva sakfrågan. Så pådyvla mig inte åsikter om dina åsikter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-22 13:18

Jag har faktiskt svårt att förstå vad som är så störande med reklam. Så länge det inte är Flash-annonser som låter och blinkar och framför allt drar igång fläktarna stör de mig inte överhuvudtaget. Om annonserna genererar intäkter som kan hålla siten i gång och helst också ge en vinst till innehavaren är det bara bra. Fanns det ett val att vara supporter och se reklam skulle jag lätt välja det. (Om jag var supporter förstås. Har mobil genom jobbet och chefen ser nog helst inte att sådana poster dyker upp på räkningen)

Fast det finns ju förstås undantag. Hos Apple insider körs det nu en kampanj för Tradera med en stor bild på Kikki Danielsson. Det är något jag är beredd att betala för att slippa...

Johan

Ursprungligen av chuck:

...Om jag var supporter förstås. Har mobil genom jobbet och chefen ser nog helst inte att sådana poster dyker upp på räkningen...

Det finns andra sätt att betala. PayPal, VISA eller MasterCard t.ex.

Ursprungligen av Baron:

Jag reagerar på hur du skriver, inte på varför eller att.

Då tycker jag att du ska läsa dina egna inlägg också min käre Baron.
Dina inlägg om snorvalpar hit och dit är om inte lägre nivå än något av det jag någonsin skrivit här inne. Och jag har vett att be om ursäkt om jag stampar folk på tårna som faktiskt inte förtjänar det. Samt att jag håller mig till sakfrågan, om än skriver på ett sätt som DU kanske inte gillar. Är man baron på ett ställe så får man nog ta det personliga engagemanget och sätta det åt sidan om man är en drivande kraft bakom en site.

Ursprungligen av Baron:

Jag har ingen aning om vad du pratar om i gallerifrågan. Gör det mig till fascist?
Kom gärna med konkreta exempel (länkar).
Blir du illa bemött av moderatorer (eller av andra) tycker jag att du ska klicka på rapporteraknappen.

Det gör dig absolut inte till fascist, att använda din makt att förtrycka andra människor gör dig däremot till det.
Och att klicka på rapportera-knappen kan jag inte se vad det skulle göra för skillnad eftersom stor del av moderatorerna och jag inte kommer överens, och det personliga engagemanget är stort här och jag känner inte något som helst stöd för att få den hjälp som skulle krävas i situationen.

Ursprungligen av Baron:

Varför skulle andra regler för hur man beter sig mot varandra gälla på internet?

Det säger jag inte, du vet inte hur jag lever mitt vardagliga liv. Jag är inte liberal, jag försöker leva efter mina principer även utanför internetvärlden, men det är ingenting vi ska diskutera här.

Ursprungligen av Baron:

Vi har visst olika definitioner av "pris". Jag delar inte din syn på vad pris (kostnad) är.

Som sagt så kan man betala sitt pris i andra sätt än pengar, och ser du inte det så är det ju faktiskt din loss =P

Ursprungligen av Baron:

Visa de andra trådarna.

Ska jag rota upp trådar från 1 månad - 3 år tillbaka? Are you joking?

Ursprungligen av Baron:

Notera gärna att jag inte har givit uttryck för några synpunkter på själva sakfrågan. Så pådyvla mig inte åsikter om dina åsikter.

Noterat.

Ursprungligen av RockyMontana:

Det som är så synd är att när man lägger fram kritik över saker man tycker är fel så finns det inget gehör hos många av er, utan ni blir bara förolämpade över att man säger att någonting är fel/dåligt/bör göras bättre.

Det är ett typiskt beteende hos människor som tror att de "äger" andras ord och vill leka "chef" på nätet när de inte kan det i verkligheten.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-22 23:32

Idiotiskt att förbjuda diskussioner rörande "reklam-blockare" bättre ta upp ämnet och diskutera, folk som irriterar sig på reklamen kommer ändå ta bort den så??

Jag har aldrig gillat "censur" och stödjer aldrig sidor som utövar det. Många som har tråkig attityd i den här tråden också, varför inte lyssna på användarna vilken typ av reklam dom kan stå ut med? Exempelvis skaffa en omröstning vad & vars reklamen ska vara. Flash rent generellt är otroligt irriterande och segar ner datorn och borde förbjudas helt.. Se: Aftonbladet praktexempel på hur idiotiskt girig dom är och förstör hela sidan med seg reklam..

Eller ni kanske får fundera på att fixa andra inkomstkällor. Ser att man kan bli "supporter" är väl ett steg, men varför inte skaffa en flik med "donera" där man kan skänka valfri summa till paypal, bankkonto etc. skulle säkert generera en slant från sånna som uppskattar hemsidan.

Ursprungligen av smythex3:

Se: Aftonbladet praktexempel på hur idiotiskt girig dom är och förstör hela sidan med seg reklam..

Är det DÄRFÖR folk inte surfar till Aftonbladets site? Jag trodde det hade att göra med deras innehåll - eller brist på sådant.

Otroligt att siten kan vara så populär, när den är trögsurfad och inte heller presenterar några nyheter... Som en slags Hänt Extra på steroider. Men men... Svensson på gjuteriet skulle väl inte ses död med en skvallertidning, men läser ändå gärna skvallret, så Aftonbladet fyller väl en slags funktion som skvallerblaskan alla "vågar" visa sig köpandes av. Inte för att jag skulle vilja ses med en sådan tabloid i handen.

Usch, nu blev det OT, men hursomhelst - jag är inte supporter för att slippa reklamen utan för att jag får mycket bra info från 99mac och då vill jag gärna stödja dess fortlevnad. Jag gör så även på andra forum. Däremot tycker även jag att reklam i trådarna är av ondo och borde förbjudas, även om jag nu då slipper se dem.

Bevaka tråden