Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad står X för?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-05 16:51

X står ju för version 10. Men visst står det även för Unix? Det är ju nästan praxis att när man använder unix som grund i ett OS så skall X:et vara med i namnet som ex. i Linux.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 16:54

Det skall stå för tio enligt Apple.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 19:02

är det inte givet att det står både för 10 och Unix-X:et?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 19:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mr_oop:
är det inte givet att det står både för 10 och Unix-X:et?

Enligt Apples senaste större seminarium jag var på så var budskapet tio till publiken.

Det är väl möjligt att det anspelar på unix, men Apple säger alltid "tio" (eller "ten" förstås) när de uttalar det.

[ 05 Januari 2003, 20:00: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 20:36

Apple menar 10 med x:et

På konvolutet till Mac OS X Public Beta står inte ordet unix någonstans. Min teori är att man väntade på användarnas reaktioner innan man lanserade det som ett unixoperativ, eller också kanske det bara var för att den versionen var så ´dålig´ ur unixsynpunkt att de inte ville störa unix-folket.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C.K.:
X står ju för version 10. Men visst står det även för Unix? Det är ju nästan praxis att när man använder unix som grund i ett OS så skall X:et vara med i namnet som ex. i Linux.

Har troligtvis inte ett dugg med Unix att göra. Eftersom man i USA säger "Mac OS ten dot two"(Mac OS X.2) för ex. "Jaguar". Så X i det här fallet är endast 10, sen kan man ju koppla det som man vill.

[ 05 Januari 2003, 20:48: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Skillnaden är att iom Mac os X började apple med romerska siffror och för att visa att det är ett unix baserat os.

rolloq

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 22:41

Njae. Det står inte så mycket för unix som man får tro. Egentligen skall apple inte säga att det är unix då AT/T vill ha massa pengar då. Det är BSD, det är inte unix.
Det står för version 10 och var dels version 10, dels var det för att visa att vi går in på en ny gren, vi gör nya prylar. Vips, var MacOS X född. Sen så dregglade microsoft över hur mycket snygga loggor det fanns med X och skapde XP.. Geez.

/glemme

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: glemme:
Njae. Det står inte så mycket för unix som man får tro. Egentligen skall apple inte säga att det är unix då AT/T vill ha massa pengar då. Det är BSD, det är inte unix.

Öh, om de inte skall säga att det är unix, varför en sidan som denna då? Där kan man läsa saker som:

The power of UNIX

The most widely-distributed UNIX-based operating system

och se bilder som denna:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-06 00:54

Jag veet. Jag sa egentligen.

MacOS X bygger på delar från open bsd, free bsd och net bsd. Dessutom har dom skrivit om ett antal prylar för att bättre passa just apples hårdvara.

Så det kommer från BSD. Att BSD sedan är Berkely System Distribution som är en omskrivning av original UNIX från AT/T är en lååång historia. Finns många bra böcker om det. Anledningen till att dom skrev om det är att AT/T började ta hutlöst betalt av alla som ville använda det. Även universitet.

Om man tittar på distributioner som bygger på AT/T s version av unix så ingår Solaris som bygger på System V. Dom får betala för vartenda licens dom säljer = mycket pengar.

På nåt sånt sätt är det.

Dom skriver unix för att folk skall fatta. Men om man läser noggrant så ser man att det bygger på BSD som är en släkting till UNIX.

/glemme

De kringgår ju det hela rätt bra genom att skriva "Unix based"... på så sätt slipper de säga att OS X _är_ Unix, men de kan ändå nämna Unix vid namn!

Men det är inte förbjudet att anspela på Unix... Linux är ett rätt bra exempel! Inga licenspengar betalas, men ändå slutar namnet på "ux" precis som HP-UX (ska enligt vissa uttalas [hp-usch] ) och A/UX. Enda OS:et som heter något med "UNIX" nuförtiden är väl SCO UNIX?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-08 22:16

Därför att SCO ägde namnet Unix ett tag. AT/T sålde Unix(tm) för ganska länge sedan. Vette sjutton vem som äger den nu. Jo, Compaq (HP) tror jag faktiskt. Jag tror det var Digital som köte den av SCO. SCO köpte den inte utav AT/T utan någon annan. Digital köptes av Comapq som gick ihop med HP. Digital Unix hette det faktiskt, ju.
SCO Unix = Sko-jonicks
AIX = Aches eller AIDX (IBM)
HP-UX = HP-Usch eller HP-SUX
Solaris = Slowlaris (SUN)
SunOS = ScumOS
A/UX = Ouch (Apple)
Eller varför inte:
National Semiconductor = Nominal Semidestrucor

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 22:21

Det var Novell som köpte SCO (som i sin tur startade genom att köpa XENIX av MS, en licensierad AT&T UNIX v7).

AIX - hate the code, love the jackboots. Eller hur det nu var.

/BR

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-08 22:27

Men visst har Digital det nu? Novell har det väl inte kvar? Eller? Var det hos Digital innan SCO?
Sicken soppa...
Ge oss VMS istället...
*Hör Bill Gates ödesmättade, lätt reverberade röst eka: "Windows eNTee"*

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-08 22:27

Ja, systemadministrationen kan man inte SMIT:a ifrån!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-08 22:28

Kanske man skulle försöka andas liv i sin gamla RS/6000?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-08 22:40
Citat:

quote: UNIX® is a registered trademark of The Open Group

www.unix.org

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 19:25

Så när Mac OS X når version 11 så kommer X:et bytas ut mot nått annat?

I logikens namn borde det heta Mac OS XI.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Bombia:
Så när Mac OS X når version 11 så kommer X:et bytas ut mot nått annat?

Näe, det är inte så X används idag. X:et markerar visserligen 10 som versionsnummer och som avsteg från allt det gamla (och en anspelning och *nix-världen), men det är en del av namnet numera. Versionnumret står ju efteråt. Just nu är det Mac OS X 10.2.3 och sen kommer det att blir Mac OS X 11.0.

Men visst är det lite bakvänt att säga "mac os tio tio punkt två".

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-09 20:46

Fast hur dumt låter Mac OS tio elva då?

Jo, det låter lika illa. Det är därför jag säger "mac os ex" istället

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 22:19

Jag har för mig att X:et skall uttalas som "ten" just för att dess kärna bygger på mach ten.

Minns dock inte om det var hos Apple eller någon annanstans jag läste det...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-09 22:56

Förvirringen är total...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Björn Roth:
Det var Novell som köpte SCO (som i sin tur startade genom att köpa XENIX av MS, en licensierad AT&T UNIX v7).

AIX - hate the code, love the jackboots. Eller hur det nu var.

/BR

Nåja - Novell köpte Unix System Laboratories från AT&T 1993 och stöpte om den kod de producerat till Unixware, som släpptes 1994. 1996 köpte SCO Unixware av Novell.

[ 09 Januari 2003, 23:07: Meddelandet ändrat av: Joacim Melin ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 23:38
Citat:

quote:Nåja - Novell köpte Unix System Laboratories från AT&T 1993

Ack, jag fick det baklänges iallafall. Men AIX-citatet är nog rätt.

[ 09 Januari 2003, 23:38: Meddelandet ändrat av: Björn Roth ]

AIX är klart underskattat. De senaste versionerna som IBM fått ut är riktigt trevliga och går faktiskt att jobba med utan att tjura oavbrutet.

Sen finns det ju andra unixdialekter som är roligare - OS X exempelvis.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-10 19:39

Tja, min RS/6000 320 (första modellen!) har jag inte lyckats köra nyare AIX än 3.2.5, fast tyvärr går det inte att installera igen eftersom ett av banden har datafel...
Jag lånade en hyffsat ny 4:a på CD men det visade sig att microcoden i 320:an inte kan acceptera CD som bootmedium. Endast diskett och band göre sig besvär.
Intressant installationsmetod, det där med att vrida på nycklar, trycka på knappar och skifta band

  • Oregistrerad
  • 2003-01-10 20:40

Precis som gamla Apple Network Server (500 & 700).
Suveränt med systembackupen på bootbart band.

Bevaka tråden