Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

några kommandon jag saknar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-28 15:23

switchade i augusti. kommer aldrig gå tillbaks.
men ett par tangentbordskommandon som jag inte lyckats hitta en som är rätt irriterande:

* göm alla fönster,, exposé ärl väl bra. men ibland vill man gömma alla program så att man
får tillgång till ETT program med skrivbordet i bakgrunden.,. om man ska dra in filer från skrivbordet och så.

* stänga ett fönster i t.ex. safari... om man klickar upp 10 länkar i nytt fönster och vill stänga dom ointressanta snabbt så är det jobbigt att dra upp musen till krysset... finns det inget i stil med alt+f4?

Kommando+H, gömmer det aktiva programmet.

Kommando+tab visar programväxlaren, stega med tab till det program du vill gömma, tryck kommando+H, upprepa tills du gömt det du vill slippa se.

Kommando+>, byter mellan ett programs olika dokumentfönster
Tyvärr så byter Kommando+> enbart mellan fönster i Safari inte mellan flikar

Kommando+W, stänger ett programs aktiva dokumentfönster, fungerar utmärkt på Safariflikarna.
Annars kan du alt+klicka i stängrutan på den flick du vill ha kvar. Alla andra stängs då.

Tänk på att du kan byta program med kommado+tab eller fönster med kommando+> samtidigt som du drar en fil. Smidigt då man har det kloddrigt med finderfönster och skall flytta runt filer.

Själv använder jag LiteSwitch X som programväxlare, då kan man göra ett Kommando+O = göm alla andra program. Det går också att ställa in i ett programläge som gör att man alltid bara ser det aktiva programmet. http://www.proteron.com/liteswitchx/

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-28 15:46
Ursprungligen av snigel1:

switchade i augusti. kommer aldrig gå tillbaks.
men ett par tangentbordskommandon som jag inte lyckats hitta en som är rätt irriterande:

* göm alla fönster,, exposé ärl väl bra. men ibland vill man gömma alla program så att man
får tillgång till ETT program med skrivbordet i bakgrunden.,. om man ska dra in filer från skrivbordet och så.

Cmd+Option+H gömmer alla fönster utom det du arbetar i.

Ursprungligen av snigel1:

* stänga ett fönster i t.ex. safari... om man klickar upp 10 länkar i nytt fönster och vill stänga dom ointressanta snabbt så är det jobbigt att dra upp musen till krysset... finns det inget i stil med alt+f4?

Nu använder jag inte Safari, men jag antar att det är som i alla andra program; Cmd+W.

Ursprungligen av annan:

Cmd+Option+H gömmer alla fönster utom det du arbetar i.

Den hade jag missat

Kolla både i Safaris och Finders hjälp och sök på ”kortkommandon”. Där hittar du en massa godis.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-28 15:48

Shift + äpple + piltangent växlar mellan tabbar i safari

Ursprungligen av Peth:

Den har jag letat länge efter, ett stort tack!

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-28 16:05
Ursprungligen av Peth:

Usch vilken krånglig kombination, i Opera är det bara att trycka "1" för förgående tab och "2" för nästa.

Ursprungligen av annan:

Usch vilken krånglig kombination, i Opera är det bara att trycka "1" för förgående tab och "2" för nästa.

Mitt tangentbord har inte lika många sifferknappar som jag har fönster öppna. Har du en tangent "10" eller "17"?

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-28 16:55
Ursprungligen av mrubenson:

Mitt tangentbord har inte lika många sifferknappar som jag har fönster öppna. Har du en tangent "10" eller "17"?

Som sagt, 1 för _förgående_ tab, inte fönster ett, och 2 för _nästa_ tab.

Ursprungligen av Peth:

Smidigt. Finns det något motsvarande för Firefox?

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-28 16:24
Ursprungligen av leenus:

Smidigt. Finns det något motsvarande för Firefox?

Ctrl+Tab för nästa tab, Ctrl+Shift+Tab för förgående. Du kan även trycka Ctrl+<nummer> för att gå till en viss tab.

http://www.mozilla.org/support/firefox/keyboard

Sorry, de måste ha ändrat det sedan jag använde Opera senast. Eller så minns jag bara fel.

1
Bevaka tråden