- Markus B
- Medlem ●
Macen är ju en kultur/livstil så då borde man väl kunna söka kulturbidrag till sådana här sidor/forum
Nej...för att vara lite allvarlig för ovanlighetens skull så kommer jag faktiskt inte på något sätt för er att få ihop pengar till att driva 99mac mer än dom ni redan har (99mac plus/pro och annonser) samt det som redan står under finansiering i spalten "Om 99mac" som exempel planerna på en webbshopp samt auktionssajt. Det skulle ju vara mycket tråkigt om 99mac skulle behöva stänga och jag hoppas att detta aldrig behöver hända, speciellt inte av ekonomiska orsaker. Jag tycker personligen att dom som besöker denna sida regelbunder och har råd ska skaffa ett plus/pro konto för att stödja sajten (forumet här är ju 99% bättre en macworlds som exempel enligt mig). Jag ska själv skaffa ett plus eller pro konto så fort som möjligt (ska prata med morsan när hon kommer hem).
Jag tycker dessutom att det är bra att ni berättar för oss användare om vad som händer och låter oss kommentera det i forumet.
Har jag skriv detta på ett bra sätt? har aldrig ansett mig vara särskilt bra på att skriva längre inlägg, speciellt inte när jag ska uttrycka mig.
Apple har bidragit med ett specialpris på vår G5 server och ungefär hälften av våra månadsintäkter genom AppleStore-partnerskap.
Jag tror inte det skulle vara bra om man behövde betala 50 kr för att registrera sig. Den genomsnittlige surfaren som råkar se 99mac skulle bara surfa vidare då om han/hon såg avgiften. Potentialen med forumet upptäckte iaf jag en tid efter att jag registrerat mig här och börjat skriva lite.
En bättre idé tycker jag är att man använder sig av shareware-konceptet. Dvs man får registrera sig gratis i 30 dagar eller något med lite begränsade funktioner* och om man gillade det, så får man betala för att fortsätta vara registrerad och då får man också tillgång till vanliga 99mac (det som dagens icke-plus-medlemmar har) eller så får man betala lite mer och då får man 99mac Plus/Pro....
På det sättet skulle man kunna ta betalt för de flesta medlemmarna, samtidigt som alla har en chans att se hur det ser ut innan de betalar, samt att de som bara registrerar sig för en enda fråga, kan fortsätta göra det.
*mer begränsat än icke-plus-medlemmar alltså. Kanske kunde man ta bort möjligheten att se bilder eller att se vissa forum.
Ni kan nog gissa hur många frågor vi får när 500 nya registrerar sig per månad (just nu är det snarare 750 stycken +).
Skulle du svara på supportmail, byta lösenord, byta epostadresser, fixa användarnamn istället för att gå på bio, gå på träningen, umgås med vänner eller vad du nu gör på kvällarna? Jag tror inte det fungerar utan en avgift i fortsättningen. Om det finns folk som vill jobba gratis med detta så är dom välkomna att höra av sig.
Ni kan nog gissa hur många frågor vi får när 500 nya registrerar sig per månad (just nu är det snarare 750 stycken +).
Skulle du svara på supportmail, byta lösenord, byta epostadresser, fixa användarnamn istället för att gå på bio, gå på träningen, umgås med vänner eller vad du nu gör på kvällarna? Jag tror inte det fungerar utan en avgift i fortsättningen. Om det finns folk som vill jobba gratis med detta så är dom välkomna att höra av sig.
Givetvis måste arbetet kring 99mac gå runt ekonomiskt. There's no such thing as a free lunch.
Jag är helt för en (minst!) symbolisk avgift.
Vill också ge moralisk support kring de problem du/ni haft sista tiden kring forumet. Det är som en sorts bumerang-effekt, man postar något som studsar tillbaka med (oväntad) kraft. Fast, med en riktig bumerang så vet man i a f vad som kommer åter!
Ni får ursäkta om jag är lite trött idag, har varit lite mycket konstigheter på sistonde.
Nu har jag iaf registrerat mig för ett mac.se/99mac Pro.
Och för att svara på din fråga tidigare Martin, jag gör faktiskt ingenting på kvällarna förutom surfar på nätet (finns inte så mkt annat att göra i mina trakter...), så om du vill/vågar ge ansvar till en 14-åring så kan jag faktiskt hjälpa till lite, kostnadsfritt.
Och för att svara på din fråga tidigare Martin, jag gör faktiskt ingenting på kvällarna förutom surfar på nätet (finns inte så mkt annat att göra i mina trakter...), så om du vill/vågar ge ansvar till en 14-åring så kan jag faktiskt hjälpa till lite, kostnadsfritt.
Jag kan i alla fall gå i god för att Elo är en riktigt entusiastisk MacAnhängare om än junior. Min gamla "Apple Facts" från maj 1994 fick ett nytt hem i Färila efter en auktion på Tradera. Skönt att det finns yngre MacAnhängare som kan ta över arvet från oss lite mer ålderstigna MacMänniskor.
"The kid stays in the picture!"
Jag kan i alla fall gå i god för att Elo är en riktigt entusiastisk MacAnhängare om än junior. Min gamla "Apple Facts" från maj 1994 fick ett nytt hem i Färila efter en auktion på Tradera. Skönt att det finns yngre MacAnhängare som kan ta över arvet från oss lite mer ålderstigna MacMänniskor.
"The kid stays in the picture!"
Så det var därifrån jag kände igen namnet, såg det här på 99mac för någon dag sedan och försökte komma på var jag hade hört/sett det förut
Så talar en sann hjälte! Hatten av (eller snarare huvan ) för denna ungdomliga entusiasm!
Det här som några tagit upp om en avgift efter x-antal dagar eller inlägg låter ju trevligt tycker jag. 30 dagar eller 100 inlägg gratis, vad som än kommer först, efter det kan man ta en ringa avgift för fortsatt medlemskap.
Niklas Hjelm Smith, du har några bra punkter i ditt inlägg som jag håller med om, men: "anledningen varför jag inte köpt Plus är för att jag inte tycker det är värt pengarna helt enkelt.".
Det är möjligt att det inte är det, men 1338 inlägg och registrerad sedan januari 2002 och du ser ingen som helst anledning för egen del att ge Björnström lite hjälp?
Kan det vara denna ovilja till att betala som ställer till det för ekonomin mer än något annat kanske?
Niklas Hjelm Smith, du har några bra punkter i ditt inlägg som jag håller med om, men: "anledningen varför jag inte köpt Plus är för att jag inte tycker det är värt pengarna helt enkelt.".
Det är möjligt att det inte är det, men 1338 inlägg och registrerad sedan januari 2002 och du ser ingen som helst anledning för egen del att ge Björnström lite hjälp?
Kan det vara denna ovilja till att betala som ställer till det för ekonomin mer än något annat kanske?
Jag chattar/spenderar tid på många fler forum än det här (många fler än jag borde göra) så jag ser Pro/Plus ur ett konsumentperspektiv. Det kan låta lite egoistiskt, men så är det bara. En knivig situation.
Ok - 50kr för att aktivera ett konto kanske är för mycket.
10kr engångsbelopp för att bli medlem, är det verkligen oskäligt?
Vi kommer nog få 10.000 nya medlemmar 2005 - tänk vilken skillnad dom där 10:orna gör då...
Vi kommer nog få 10.000 nya medlemmar 2005 - tänk vilken skillnad dom där 10:orna gör då...
Har du lagt på gödningsmedel?
Du menar väl att du har 10 000 medlemmar 2005 och inte att det kommer att tillkomma 10 000 nya medlemmar till 99Mac? hehe
Har du lagt på gödningsmedel?
Du menar väl att du har 10 000 medlemmar 2005 och inte att det kommer att tillkomma 10 000 nya medlemmar till 99Mac? hehe
Jag menade att vi är 10.000st före årsskiftet och att vi blir typ 10.000 till under nästa år - dvs totalt någonstans mellan 17.000 - 22.000.
Vi har fått 883 nya medlemmar under November och det bara ökar - senaste veckan har det kommit i snitt 54 medlemmar om dagen inräknat lördag och söndag.
Jag menade att vi är 10.000st före årsskiftet och att vi blir typ 10.000 till under nästa år - dvs totalt någonstans mellan 17.000 - 22.000.
Vi har fått 883 nya medlemmar under November och det bara ökar - senaste veckan har det kommit i snitt 54 medlemmar om dagen inräknat lördag och söndag.
Forumet börjar bli gigantiskt, i svenska mått! Det märks också. Det har blivit lite råare och kallare men är fortfarande en mycket seriös sajt och lär så förbli. Heder åt er som driver skeppet framåt!
50 kr för att aktivera ett konto är inte för mycket. Många uppfattar det däremot säkert som oskäligt att över huvud taget betala något. Frågan är vilken kategori du helst vill ha som medlem?
Som andra redan har föreslagit ta 50:- för medlemsskapet, visst det kanske inte generar så många medlemmar som nu men det är väl så att ju fler medlemmar desto mera trafik och högrekostnader...Var tror ni break even ligger på...?
Det gäller att hitta den gyllene medelvägen, 450:- för ett pro abonnemang är billigt i jämförelse med andra liknande tjänster men jag förstår dom som tycker det är dyrt, men 50:- är riktigt billigt oavsett vad man jämför med.
Jag tror att 99mac kan klara sig utan den personen som inte har 50:- till övers för den tid du och dina medarbetare lägger ner på forumet.
Skapa en omröstning bland alla medlemmar vet ja...
En tia låter bra. En annan viktig sak tror jag är betalningsmetod. Om man ser på sajter som exempelvis Lunarstorm görs de flesta betalningar med SMS vilket är smidigt och inget som begränsar folk på något sätt, och Lunarstorms betaltjänster är mig veterligen mycket inkomstbringande (kanske inte helt rättvist att jämföra 99mac med lunarstorm, men i detta faller funkar det tror jag ). Ska man betala in på konton osv tror jag det finns folk som blir slöa och tycker det blir för mycket besvär.
En tia låter bra. En annan viktig sak tror jag är betalningsmetod. Om man ser på sajter som exempelvis Lunarstorm görs de flesta betalningar med SMS vilket är smidigt och inget som begränsar folk på något sätt, och Lunarstorms betaltjänster är mig veterligen mycket inkomstbringande (kanske inte helt rättvist att jämföra 99mac med lunarstorm, men i detta faller funkar det tror jag ). Ska man betala in på konton osv tror jag det finns folk som blir slöa och tycker det blir för mycket besvär.
Lunarstorm kostar betydligt mer. Att ta betalt via SMS är visserligen enkelt, men gör också att man måste öka priserna eftersom bortåt 50% går bort i provisioner till betalningsförmedlaren.
Lunarstorm kostar betydligt mer. Att ta betalt via SMS är visserligen enkelt, men gör också att man måste öka priserna eftersom bortåt 50% går bort i provisioner till betalningsförmedlaren.
Jo, det förstår jag, tog SMS-betalning och Lunarstorm mer som ett exempel bara. Jag vet själv med mig att jag dragit mig för att betala för saker och ting för att man i slutändan inte orkar (datoranvändare är som vi alla vet ett slappt släkte).
Under årens lopp har 99mac för mig varit en ovärderlig källa. Jag tycker att 50 :- på alla sätt skulle vara värt pengarna. Detta med tanke på all tid jag sparat på att letat i gamla trådar för att hjälpa mig att lösa allt från problem med AppleScript till att besluta mig för vilken ny Mac modell jag ska inhandla.
Dom gånger jag verkligen har haft ett problem har jag ALLTID fått hjälp på det här forumet.
Jag tillhör dom som kanske inte skriver särkilt många nya inlägg men jag kan garantera att jag i princip dagligen gör besök på 99mac och nästan varje gång införskaffas ny kunskap i både "viktigt vetande" och i "oviktigt vetande". Mitt förslag är 30 dagars fritt testande. Därefter en avgift på 50 :- för att få ett beständigt konto. Plus tjänsterna prenumererar man på med en avgift årligen.
Vill man ha det gratis så finns ju Forum som Maccafè och Macnytt att jämföra med. Inget ont om någon av dessa Forum + ett antal andra inte nämnda, alla har sina fördelar och nackdelar. För min del är det dock 99mac som jag dagligen återkommer till. Dom andra besöks mer sporadiskt. Egentligen är det nog bara Macfeber som jag också tar en snabb titt på dagligen p.g av att det är ett snabbt sätt att kolla in nyheter på. För min del skulle 50 :- vara helt ok för att fortsätta kunna göra mina dagliga besök på 99mac.
Vänligen
/Ulf
Frågan gäller inte att vi ska ta 50 kronor per år i medlemsavgift utan en engångsavgift vid registreringen av nya medlemmar efter 1:a December eller 1:a Januari.
Summan kommer troligen bli 10 kronor istället, mindre än en kopp kaffe.
Frågan gäller inte att vi ska ta 50 kronor per år i medlemsavgift utan en engångsavgift vid registreringen av nya medlemmar efter 1:a December eller 1:a Januari.
Summan kommer troligen bli 10 kronor istället, mindre än en kopp kaffe.
Oavsett summan (jag tycker att 10 kr är för lite, dubbla åtminstone) så bör det vara lätt att betala in. Helst skulle man bara behöva ringa ett betalnummer eller så.
Vad sägs om att skicka ett SMS?
Du skickar ett SMS till ett visst nummer så tar det 1 sekund innan ditt konto är aktivt. Rätt ok va?