Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.1 och KabelTV Surf

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PB G4 där jag har 2 partioner på 10 GB hårdisken. Den ena med Mac OS 9.2.1 och den andra med Mac OS 10.1. Efter att kört 10.0-10.04 med perfekt stöd mot Chello/UPC uppgraderade jag till betaversioner av 10.1 och vid någon version slutade det fungera. Jag kommer inte ihåg när men jag tänkte att det börjar nog fungera med skarp 10.1. Startar man upp på OS 9 fungerar det bra. Så när den kom så installerade jag på den efter formaterat X partionen. Jag behåller inte programinställningsfilerna utan fyller i uppgifter på nytt. Man får fortfarande inga IP nummer. Jag har brutit strömen till KabelTV routern som man behöver göra ibland när man byter dator. Testade nu med en ibook med 10.1. Det fungerar inte med den heller. Har OS 10.1 problem med DHCP? Är det någon här som har några efarenheter?

  • Medlem
  • 2001-10-04 14:06

stäng av
auto location
och kor Enet

borde ju funka

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-10-04 22:05

Har också en PB G4, och tror att jag haft likande problem med min bredbandsuppkoppling till Bredbandsbolaget. Hoppas detta kan hjälpa dig:

Allt fungerade bra med 10.1, men när jag startade Classic och sedan startade om i OS 9.2.1 kom jag inte ut på nätet. Det visade sig att det installerades nya OpenTransport-filer med versionsnummer 2.7.8 i Extensions-mappen (OS 9.2.1 US) när Classic drog igång i OS X.

I en tidigare diskussion (Support -"Tappar DNS:en") har jag redogjort för mina problem med just DHCP och OpenTransport 2.7.7 (som installeras i 9.2.1)
Lösningen där var att byta ut två OpenTransport-filer till 2.7.6, vilka nu alltså byts ut automatiskt till 2.7.8 av Classic i 10.1

Jag har nu löst detta genom att ha ett extra Classic-system på samma partition som 10.1, och då fungerar det igen. (Startar dessutom upp utan extensions)

Rörigt? Jo.

Citat:

Skapades ursprungligen av: love:
stäng av
auto location
och kor Enet

borde ju funka

Inga problem här med Chello och 10.1 på en PMG4. Jag har auto location på, tror jag...

Hej!

Samma problem här med PB G3 och OSX 10.1. Försöker koppla upp mig med Chello/UPC och DHCP men får inget riktigt IP-nummer! (bara ett fejkat som börjar på 169.).

Tydligen är detta en bugg i OS X 10.1, kolla t ex de vilda diskussionerna på Apple´s forum...

Lösningen:
Att stänga av nån slags checksum-beräkning som görs av TCP/IP-paket (typ)...
Öppna terminalen och ange:
sysctl -w net.link.ether.inet.apple_hwcksum_tx=0
sysctl -w net.link.ether.inet.apple_hwcksum_rx=0

Efter detta fungerar i alla fall mitt surfande utan problem!

Detta görs inte "permanent" utan måste göras om efter varje omstart.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-11 08:08

Underbart Moggia! Buggen fanns inte i de tidigare utvecklarversionerna av 10.1 men de senare och GM versionen har haft det - har inte haft tid att försöka fixa så jag hårdkodade chello/upc addressen men nu funkar det! Om man inte vill göra detta efter varje om start så gör man så här:
dra igång Terminal.app
om man inte har någon mapp som heter
/Library/StartupItems så skapar man den
> sudo mkdir /Library/StartupItems
> sudo vi /Library/StartupItems/dhcp_fix
skriv i
skriv in #!/bin/sh
tryck return
klistra in "lösningen":
sysctl -w net.link.ether.inet.apple_hwcksum_tx=0
sysctl -w net.link.ether.inet.apple_hwcksum_rx=0
tryck return
tryck på "esc"
skriv :
skriv sen wq return (sparar filen och avslutar vi)
sista man kör är:
sudo chmod u+x /Library/StartupItems/dhcp_fix
(om man inte vill använda vi så går det bra att använda en annan editor men vi och unix hör så bra ihop )
Done!

Det verkar inte funka för mig.
terminalen svarar:
sysctl: illegal option --e

när jag skriver in den första raden...
Jag har testat både som admin och som root. Men jag kan ingenting om terminalen så jag kanske gör fel.
Snälla hjälp.

Hmmm, problemet kan tydligen lösas på ett ännu bättre sätt. Jag läste att man bara ska skriva in en namnserveradress så ska det funka. Frågan är: Vad är adressen till denna (på chello)?

1
Bevaka tråden