Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

merge mp3

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-29 01:10

Har en mängd mp3-filer som jag vill sätta ihop till en större fil.
Sedan ska jag konvertera den till aac och göra den bookmarkable för iPoden.

Det senare vet jag hur jag gör, men hur kan jag åstadkomma en sammanslagning av flera mp3-filer? (Att göra det direkt från en audio-cd är det ju lätt i iTunes, men om jag bara har mina mp3-filer?)

• Oregistrerad
  • 2004-11-29 07:02

QTpro

• Oregistrerad
  • 2004-11-29 14:24

Vilket ljudprogram som helst som kan läsa mp3 kan du använda också, och lägga alla låtar efter varandra på "klippbordet", sen mixa ner.

Fast om du har mp3:or och sen konverterar till AAC kommer du få lite halvtaskigt ljud eftersom du komprimerar två gånger - först från okomprimerat till mp3, sen från mp3 till aac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-29 20:13
Ursprungligen av petsematary:

Vilket ljudprogram som helst som kan läsa mp3 kan du använda också, och lägga alla låtar efter varandra på "klippbordet", sen mixa ner.

Fast om du har mp3:or och sen konverterar till AAC kommer du få lite halvtaskigt ljud eftersom du komprimerar två gånger - först från okomprimerat till mp3, sen från mp3 till aac.

Ja, men det gör inte så mycket i det här fallet eftersom det är hörböcker.

Däremot är det mängder med filer så det blir jobbigt att manuellt klippa och klistra i tex QTPro, jag var ute efter nån BATCH-variant...

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-29 20:52

Rejoiner gör precis det du vill.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-29 21:55
Ursprungligen av Kentor:

Rejoiner gör precis det du vill.

Tack för tipset.
Har laddat hem och gjort ett par tester. Dock har jag inte lyckats ännu. Resultatet blir att ljudet är nedpitchat en oktav och går långsamt, som på för låg hastighet...

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-29 23:06

Det problemet har inte jag! dock tycker jag att den och iTunes tillsammans inte är någon höjdare.

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 01:19

I MP3 är varje "frame" en fristående enhet vilket betyder att varje frame har en egen header. Således kan du klippa och klistra MP3 frames utan speciella program. Enda problemet är om varje fil som du vill klippa ihop har ID taggar i början eller slutet. Dessa kommer då att ställa till problem. Har du dock "rena" MP3 filer kan du använda följande kommande i "terminalen":

> cat fil1. mp3 fil2.mp3 fil3.mp3 > superfil.mp3

Detta kan givetvis batch-köras i det oändliga genom ett enkelt shell-script.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 11:57
Ursprungligen av hkkvarns:

I MP3 är varje "frame" en fristående enhet vilket betyder att varje frame har en egen header. Således kan du klippa och klistra MP3 frames utan speciella program. Enda problemet är om varje fil som du vill klippa ihop har ID taggar i början eller slutet. Dessa kommer då att ställa till problem. Har du dock "rena" MP3 filer kan du använda följande kommande i "terminalen":

> cat fil1. mp3 fil2.mp3 fil3.mp3 > superfil.mp3

Detta kan givetvis batch-köras i det oändliga genom ett enkelt shell-script.

Jag gjorde ett försök häromdagen men lyckades inte. Filen bara växte och växte och VÄXTE och det tog aldrig slut. När filen var 3BG avbröt jag processen... Kanske det var id3-taggarna som ställde till det? Kan man rensa bort dem på något effektivt sätt, månntro?

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 20:47
Ursprungligen av mirydh:

Jag gjorde ett försök häromdagen men lyckades inte. Filen bara växte och växte och VÄXTE och det tog aldrig slut. När filen var 3BG avbröt jag processen... Kanske det var id3-taggarna som ställde till det? Kan man rensa bort dem på något effektivt sätt, månntro?

Kanske gjorde du en rekursiv tabbe? Typ:

cat fil1.mp3 fil2.mp3 > fil1.mp3

Kanske skrev du "cat *.mp3 > output.mp3"

Då skiter det sig antagligen för att output.mp3 finns med i set:et "*.mp3"

Gör då hellre så här:

cat *.mp3 > /min_katalog/output.mp3

Så att utfilen inte hittas av "*.mp3"

"cat" förstår sig inte på ID3 taggar och dyligt utan tar bara filer och konCATenerar dessa. Det skall funka utmärkt oavsett filtyp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 22:20
Ursprungligen av hkkvarns:

Kanske skrev du "cat *.mp3 > output.mp3"

Då skiter det sig antagligen för att output.mp3 finns med i set:et "*.mp3"

Ja, så gjorde jag.
Tack för tipset!

1
Bevaka tråden