Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

L Å N G S A M Panther, HJÄLP!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör Panther på en 800Mhz iMac med 768RAM.

Inloggning tar nu ca 3 (tre!) minuter från att man skrivit in lösenordet tills att man kan starta ett program. Det (förbannade) färgglada hjulet snurrar som en besatt och uppträder på ett högst provocerande sätt.

Jag har kört Cocktail och likn för att rensa ut lite men det hjälpte nog ingenting.

Är det bara en omformattering som gäller eller finns det några bra trick för att få fart i skrutten igen?

Finns det kanske några bra tweaks man kan göra för att få OSX att kännas lite rappare, tycker att allt käns väldigt segt i allmänhet, speciellt att skala om fönster (tänja och dra).

Vore mycket tacksam för hjälp!

/Kebarb

Ursprungligen av kebarb:

Kör Panther på en 800Mhz iMac med 768RAM.

Inloggning tar nu ca 3 (tre!) minuter från att man skrivit in lösenordet tills att man kan starta ett program. Det (förbannade) färgglada hjulet snurrar som en besatt och uppträder på ett högst provocerande sätt.

Jag har kört Cocktail och likn för att rensa ut lite men det hjälpte nog ingenting.

Är det bara en omformattering som gäller eller finns det några bra trick för att få fart i skrutten igen?

Finns det kanske några bra tweaks man kan göra för att få OSX att kännas lite rappare, tycker att allt käns väldigt segt i allmänhet, speciellt att skala om fönster (tänja och dra).

Vore mycket tacksam för hjälp!

/Kebarb

Några tips
1. Starta om ( om du inte har gjort det på ett tag )
2. Rensa hårddisken släng onödiga filer OSX behöver rätt mycket ledigt hårddiskutrymme för flyt
3. Sätt i mera minne
4. Kolla i aktivitetskontrollen om någon process eller program tar ovanligt mycket kraft från datorn.
5. Prova xupport http://www.computer-support.ch/Xupport/

• Oregistrerad
  • 2004-11-29 07:01

6. Raparera behörigheterna
7. Kolla i console.log och sytem.log

8. Öka analet möjliga vnodes, beskrivs här.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

8. Öka analet möjliga vnodes, beskrivs här.

Försökte med det där att öka och fick följande:
kern.maxvnodes: Operation not permitted

Måste jag logga in som Sudo?

Hmm..känner igen detta - det är inte så att din användare inte är administatör ? Utan har begränsad Finder eller liknande ?

Ändra isåfall till Administratör..

/ Mvh Daniel

Hej gott folk, tusen tack för erat stöd! Här kommer lite fakta:

-Har startat om flera gånger

-Har just installerat 512mb EXTRA Ram=768Mb

-Har över 30Gb ledigt på hårddisken

-Har använt Cocktail för att fixa behörigheterna

-Kör just nu Xupport för att fixa med HDn igen!

-Kör med Adminbehörighet

-Kollat Vnodes, vekar inte vara ett problem (endast 600 aktiva)

-<<7. Kolla i console.log och sytem.log<< Vet jag inte riktigt hur man gör
och vet inte heller vad som är "friskt" och vad som är "fel" om jag skulle
titta där. Vad skall man kolla efter?

Kan det faktum att det ligger
1004 typsnitt i user/library/fonts
119 typsnitt i HD/library/fonts
Göra någon skillnad?

Det kanske förklarar varför den startar upp
ruskigt snabbt men sedan behöver mellan 2 & 4 minuter för att
logga in användaren? Mycket frustrerande!

Att scrolla i fönster hos Safari går också som i sirap..
finns det någon fix för detta?

Är det någon som vet om kan kan stänga av lite
av alla flashiga effekter i OSX för att få ökad prestanda?

Tycker att det är så fruktansvärt segt jämfört med OS9, speciellt
när man skalar om fönster osv. min 266Mhz G3 går snabbare än
800Mhz G4. Kan knappast vara rimligt.

Nåväl!

Tack så länge, är mycket tacksam för flera tips!

/Kebarb

Ursprungligen av lilledanne:

Hmm..känner igen detta - det är inte så att din användare inte är administatör ? Utan har begränsad Finder eller liknande ?

Ändra isåfall till Administratör..

/ Mvh Daniel

Ursprungligen av kebarb:

Hej gott folk

Kan det faktum att det ligger
1004 typsnitt i user/library/fonts
119 typsnitt i HD/library/fonts
Göra någon skillnad?

Tycker att det är så fruktansvärt segt jämfört med OS9, speciellt
när man skalar om fönster osv. min 266Mhz G3 går snabbare än
800Mhz G4. Kan knappast vara rimligt

/Kebarb

1004 fonter låter ganska mycket men alla är väl inte aktiverade? För många eller "trasiga" fonter kan definitivt slöa ned en dator.

Fönsterhanteringen i OSX är segare än i gamla Mac OS. Men blir snabbare och snabbare med nästan varje OSX uppdatering.

• Oregistrerad
  • 2004-11-29 14:11

Eh...
Har du den inställd på att gå ut på interner (Apacheserver igång, Tidssynk igång, Automatisk systemuppdatering igång) men har ingen internetkoppling?

Då håller den på att trilskas och försöker när man startar / loggar in...
(Fast då borde du inte haft problem med Safari )
Använd "skivverktyg" för att reparera behörigheter etc. Coctail kan, hur bra det än är, kanske släpa lite i versionerna och röra till det.

Är alla fonter hela? Att ladda dom tar ifos en stung, men skall inte ta hur lång tid som helst. Prova med att inte ha alla aktiva alltid utan lägga dom i grupper som man aktiverar när de behövs.

Datorn skall definitivt inte behöva vara slö...

Segt Safari

Att scrolla i fönster hos Safari går också som i sirap..
finns det någon fix för detta?

Vad gäller Safari och seghet. Gå in i biblioteket - Safari - icons Släng den, en ny skapas själv när du startar Safari. Hjälpte mig.

Ursprungligen av Pär:

Eh...
Har du den inställd på att gå ut på interner (Apacheserver igång, Tidssynk igång, Automatisk systemuppdatering igång) men har ingen internetkoppling?

Är alla fonter hela? Att ladda dom tar ifos en stung, men skall inte ta hur lång tid som helst. Prova med att inte ha alla aktiva alltid utan lägga dom i grupper som man aktiverar när de behövs.

Datorn skall definitivt inte behöva vara slö...

(Datorn är fast uppkopplad)

Efter lite testande kommer jag framt ill att typsnitten definitivt är boven, när jag startar om utan typsnitten är jag inloggad och online på ungefär 2minuter.

När jag har typsnitten där hann jag räkna till två minuter (då jag vart less), sedan gick jag iväg och rostade två polarkakor, smörade och hyvlade ost.. kom tillbaka och tittade på det gudsförjätna färgglada hjulet som snurrade innan jag kunde ta bort typsnitten och starta om igen.

Där har vi alltså en riktig bov!

Fortfarande går det mesta samma takt som min 266a dock. Att flytta dessa 1004 typsnitt tar en stund, något som mest är ett ögonblick i OS9. (Bara att öppna mappar med många filer tar ibland flera sekunder)

Nåväl!

Konstigt hur Exposé kan fungerar helt perfekt (och snabbt) när det är som en gammal 486a att skala om fönstren och flytta filer/öppna mappar.

Responsen i operativet (the dock ex.) är också helt otroligt bra, även fast man startar ett program och samtidigt bränner en CD skiva. Just därför finner jag det knepigt att vissa funktioner verkar ha handbollslim under fötterna.

Jag får tacka för all hjälp och fortsätta i sirapen nu när det iallafall går att logga in på en rimlig tid, kanske blir det en förbättring i Tigern? OS9 rockar fortfarande när det kommer till snabbheten...

Kul att det är så många som engagerar sig här på forumet, utan detta hade jag gått på omformattering omedelbums!

/kebarb

Kolla också så att du har valt rätt startskiva, står den mot "server" tar det tid.
Gå in i Systeminställningar och markera din startskiva

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 10:28

Konstigt hur Exposé kan fungerar helt perfekt (och snabbt) när det är som en gammal 486a att skala om fönstren och flytta filer/öppna mappar.

Jo, man kan tycka det. Men "tyvärr" så funkar OSX grafikmotor väldigt mycket annorlunda än tidigare system. Exposé-effekten, dockan, transparanta menyer osv belastar inte datorn speciellt mycket då grafikkortet "fixar" detta åt dig. Fönster är precis som "objekt" i ett 3D-spel. Däremot är det lite sorgligt, som du säger, att skala fönster ska gå så himla segt.

Flytta filer osv har blivit mkt bättre med senaste OSX-versioner. Jag har inga problem med att hantera stora mänger filer längre (10.1 och 10.2 var sämre på den punkten). Att OS9 ändå kan vara snabbare här är just att när du öppnar en mapp med 12 000 filer i sig så kommer OS9 låta uppgiften att rita upp fönster/filer osv ta över datorn helt. Det gör inte OSX. Pröva i OS9 att komprimera filmer i Cleaner, medans du renderar något i ex. After Effects och samtidigt redigerar video i Final Cut Pro. Det går inte där, det går utmärkt i OSX, speciellt på multiprocessor-maskiner.

Responsen i operativet (the dock ex.) är också helt otroligt bra, även fast man startar ett program och samtidigt bränner en CD skiva. Just därför finner jag det knepigt att vissa funktioner verkar ha handbollslim under fötterna.

Precis… Med tiden kommer mer och mer funktioner bli optimerade också. MacOS9 har ändå haft närmre 20 år på sig att bli optimerat

Jag får tacka för all hjälp och fortsätta i sirapen nu när det iallafall går att logga in på en rimlig tid, kanske blir det en förbättring i Tigern? OS9 rockar fortfarande när det kommer till snabbheten...

Tiger kan mycket väl bli snabbare än Panther. Än så länge har trenden varit så vad gäller OSX:s utveckling. Men att få den direkta "rappheten" OS9 har är svår på samma hårdvara. Detta beror ju på att OS9 låter minsta grej Du gör ta över allt annat som sker i bakgrunden på datorn. Det är inte bra heller. Med snabbare hårdvara så är OSX totalt överlägset. Den upplevda hastigheten kan i vissa fall vara lite slöare, men när dagen är slut kan du nog utföra enormt mycket mer på en OSX maskin än en OS9 maskin.

Dagens Macfixitartikel (30/11) kanske är svaret på ditt problem
http://www.macfixit.com/

1
Bevaka tråden