Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnespriserna

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tittade på minnespriserna för 512MB PC-133 - original och blev förvånad över differensen mellan www.powerpc.se samt www.sekvencia.se - alla priserna inkl. moms.

PowerPC.se = 1.865 kronor
Sekvencia.se = 2.345 kronor

Frågar mig ifall det finns tecken på att priserna nu börjat gå ned igen, för ca: 12-14 månader sedan så betalade jag för PC-133 (original) endast 711 kronor inkl. moms, förvisso i en typisk PC-affär (APACER speciellt avsedd för G4 tower)

Olle

[ 23 Maj 2002, 19:20: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

för ca: 12-14 månader sedan så betalade jag för PC-133 (original) endast 711 kronor inkl. moms

Kan omöjligt stämma, om det är en 512:a du syftar på. Säg 6-7 månader sedan, så tror jag dig Och ja, trenden e fallande nu.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Kan omöjligt stämma, om det är en 512:a du syftar på. Säg 6-7 månader sedan, så tror jag dig Och ja, trenden e fallande nu.

Faktiskt sant, vet att det var 2001 någon gång mellan februari och maj... beställde dom hos numera nedlagda Datormäklarna i Göteborg. Jag hade slitit med att hitta rätt tillverkningsnummer från APACERs hemsida för att inget skulle bli fel - dom hade då gått ned från 850 kronor till 711 när jag hämtade dom. 711 kronor är det absolut lägsta pris jag någonsin hade sett för ett 512MB SDRAM. Tyvärr så behöllt jag dom bara i ett dygn då jag sålde av en 350MHz Sawtoth samt en Cube 450MHz, var sedan utan dator fram till TiBook 550 levererades, dvs straxt innan jul 2001 - så tidpunkten är faktiskt rätt angiven. Det var en grafiker på GT som köpte minnena, tror att han finns på 99mac men minns inte namnet längre.

Olle

Det kanske var därför de la ner?

(de tjänade inga pengar)

Skämt åsido, det är korrekt att priserna går nedåt just nu.

Vi säljer nu 512MB SDRAM PC133 för 1619kr (inkl moms) för PowerMac G4.

För att ha något att jämföra med så för två veckor sedan kostade de 2119kr (inkl moms).

Det skiljer mycket om man köper från Macföretag som t.ex. Macoteket eller från någon PC-butik. Priset kan skilja markant (som exemplet ovan).

Orsaken är självklart att PC-butikerna tar in fler minnen och därmed kan pressa priset.

Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad, se bara till att köpa kvalitetsminnen med kända märken, såsom: Kingston eller Viking.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBib:
Orsaken är självklart att PC-butikerna tar in fler minnen och därmed kan pressa priset.

Just i fallet Datormäklarna var nog inte det låga priset ett resultat av god affärsmoral och skickliga affärer.

Plus

Köpadatorguiden

Att de hade extremt låga priser är helt klart, och mången 40 och 60 GB hårddisk har inköpts där.

//Mikael

jojo, det får mig att vilja göra ett litet tillägg till iBibs kommentar:

Köp saker från företag du har förtroende för och som har funnits ett tag, det blir så mycket roligare den dagen du får problem med en produkt och vill använda dig av din garanti om företaget finns kvar...

512mb "AMD OK" SDRAM (är det AMD OK funkar det oftast med Mac, enligt min erfaranhet) kostar på datorbutiken.com 979:- för närvarande. Inte så illa. Funderar på att boosta min G4 400 lite.

De är förvisso ena sega jävlar med returer och sådant, men de verkar verkligen inte oseriösa på samma sätt som Datormäklarna. Har handlat grejer hos dem flera gånger under snart ett års tid.

Skulle jag köpa saker till en dator jag använde i jobbet skulle jag dock gärna betala några hundra extra för den support man kan få från exempelvis de återförsäljare som är representerade här.

För att vidga frågan ytterligare, låt oss spekulera i att höstens macar kommer att ha samma minnestyper som XServer, vad heter dom och vad kan dom kosta - billigare eller dyrare än vanliga PC133 original 512MB/256MB ? Vilka är isåfall kompatibla och ska man tänka anorlunda, dvs. kallas även dom för originalminnen (korkat ord).

Olle

Petter Mårtensson:
Kan omöjligt stämma, om det är en 512:a du syftar på. Säg 6-7 månader sedan, så tror jag dig Och ja, trenden e fallande nu.

Olle Jonsson:
Faktiskt sant, vet att det var 2001 någon gång mellan februari och maj... beställde dom hos numera nedlagda Datormäklarna i Göteborg. Jag hade slitit med att hitta rätt tillverkningsnummer från APACERs hemsida för att inget skulle bli fel - dom hade då gått ned från 850 kronor till 711 när jag hämtade dom. 711 kronor är det absolut lägsta pris jag någonsin hade sett för ett 512MB SDRAM. Tyvärr så behöllt jag dom bara i ett dygn då jag sålde av en 350MHz Sawtoth samt en Cube 450MHz, var sedan utan dator fram till TiBook 550 levererades, dvs straxt innan jul 2001 - så tidpunkten är faktiskt rätt angiven.

Egentligen inget att tjaffsa vidare om, men jag kan bara inte släppa det
Under den tidsperiod du skrev att du köpt minnet, så var billigaste pris på ett 512MB SDRAM minne ca 1300 kr (i slutet på maj månad) enligt prisuppgifter från shoppingagenten BuyersGuide.
Så om du fick ge 711 kr hos Datormäklarna så var det långt under "marknadspris".
Stöldgods ligger nära tillhands att misstänka, med tanke på att ägarna var "skurkar"

[ 24 Maj 2002, 20:47: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

För att vidga frågan ytterligare, låt oss spekulera i att höstens macar kommer att ha samma minnestyper som XServer, vad heter dom och vad kan dom kosta - billigare eller dyrare än vanliga PC133 original 512MB/256MB ?

Minnena skall vara DDR-SDRAM PC2100 266Mhz, enligt Apples specar.
Priserna ligger på ungefär samma nivå som för SDRAM PC133.
Datorbutiken.com tar t.ex. 1109 kr för ett 512MB minne, i dagsläget.

  • Avstängd
  • 2002-05-24 22:38

I och med att SDRAM är inne på sista valsen nu så kommer priserna stiga i takt med att produktionen blir mindre och mindre. Men DDR lär ju sjunka lite mer, såvida det inte blir några kraftiga ökningar som vi sett under det senaste halvåret. 512Mb för ~1000 är ju ett bra pris, kommer ihåg när jag köpte DDR till PC´n när det va nytt, hela 750kr för 256 kostade det då... och det var inte länge sedan 256 DDR kostade runt lappen heller... det går ju upp och ner som en j*kla berg-och-dalbana hela tiden...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Stöldgods ligger nära tillhands att misstänka, med tanke på att ägarna var "skurkar" Så om du fick ge 711 kr hos Datormäklarna så var det långt under "marknadspris".

- Inte en fråga ifall jag fick eller inte fick, jag har ingen avsikt att ljuga eller komma med felaktiga uppgifter, har inget att vinna på sådant. Stöldgods, ja så kan det kanske vara men jag fick skrivet kvitto och har defenitivt handlat i god tro...

[ 26 Maj 2002, 14:44: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Så om du fick ge 711 kr hos Datormäklarna så var det långt under "marknadspris".
Stöldgods ligger nära tillhands att misstänka, med tanke på att ägarna var "skurkar".

Rätt, (troligen) fel och rätt ...

Att det var långt under marknadspris är helt klart, men det skulle ju kunna vara ett utslag av att försöka "köpa" marknadsandelar. Dessutom hade ett antal källarföretag och något större företag i Göteborg gått i konkurs under våren, så det fanns ett visst överskottsutbud av billiga produkter på marknaden just då.

Förmodligen handlade det aldrig om stöldgods i ordets mest strikta bemärkelse. Däremot ett väl planerat utnyttjande av givna krediter, fusk med moms, svartarbete med mera. Både leverantörer, kunder och andra kreditgivare blev grundligt blåsta. Killarna bakom bolaget kände väl till hur snabba t.ex.Wasa Kredit är att betala och utnyttjade detta (för att få in pengar, skjuta betalningsansvaret till kunderna men inte leverera någon dator).

Helt klart var de skurkar.

Det finns en ganska bra artikel om hela grejen på IT-branschens webb

//Mikael

[ 26 Maj 2002, 15:06: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

Citat:

quote:- Inte en fråga ifall jag fick eller inte fick, jag har ingen avsikt att ljuga eller komma med felaktiga uppgifter, har inget att vinna på sådant. Stöldgods, ja så kan det kanske vara men jag fick skrivet kvitto och har defenitivt handlat i god tro.

För att avsluta detta
Jag menade inte alls att du skulle ljuga om priset, men jag reagerade eftersom det låg så långt under "marknadspris" vid tidpunkten, och trodde att du kanske skrivit fel på tidsperioden. Men efter ett antal inlägg efter det första, så förstår jag det hela bättre. Speciellt efter Mikeal Svennsons teori, som låter vettig.

Hur som helst, det jag egentligen ville ha sagt var att priset 711 kronor inte var något bra riktpris att använda, vid den tidpunkten, för analys av minnesprisutvecklingen.

[ 27 Maj 2002, 00:07: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Hur som helst, det jag egentligen ville ha sagt var att priset 711 kronor inte var något bra riktpris att använda, vid den tidpunkten, för analys av minnesprisutvecklingen.

Håller jag helt med om - själv så pekade jag bara på hur fantastiskt billigt det var vid en affär. Lite komiskt var att en av Datormäklarnas säljare sa att dom just då gick i funderingar om att vidga verksamheten och inkludera en del macprodukter. Kan nu bara hoppas på att kommande DDR-minnen går ned i pris tills hösten, borde väl bli så om dollarn fortsätter att gå ned. Ska till Minneapolis i höst och ska nog kolla om priserna är lägre där till den kommande maskinen... blir nog en 933MHz´are fast just nu är det svårt att sia om vad de kommande burkarna ska ha för minnestyper.

1
Bevaka tråden