- blodsugare
- Medlem ●
- Kalmar
Vilka snabbkommandon använder ni er av dagligen, och inte kan leva utdan dem?
Jag gillar apple alt esc
och
alt äpple 8 (inviterar skärmen)
De jag använder dagligen är:
CMD Q
CMD H
CMD SHIFT 3
o vad gör dom?
CMD SHIFT 3 skapar ju en skärmdump i pdf format !!!!! Jag vill ha i tiff ellerj ,jpg
Förutom många av de ovanstående så ligger exposé på ctrl, alt samt kommando (+högerklick). Det tar andan ur många pc-användare....
Vad menar du? Exposé är väl F9, F10 och F11 (+ shift om man vill hinna se animeringarna)
Vad menar du? Exposé är väl F9, F10 och F11 (+ shift om man vill hinna se animeringarna)
Jo visst ligger exposé på F9-11 som grundinställning men man kan ju ställa om det i systeminställningarna, t ex till högerklick + någon annan tangent. Högerklick + ctrl, alt och kommando låg närmast till hands för mig. Har du en supermus med typ 38 knappar kan du ju lägga exposé-varianterna på enskilda knappar.
edit: stavfel
Förutom de som nämnts:
Att ingen sagt det än: cmd+x, cmd+c, cmd+v (klipp ut, kopiera, klistra in)
"ångra": cmd+z i de flesta program. och spara, cmd+s
I Safari: cmd+l för adressraden, cmd+w för att stänga flik, cmd+shift+vänster-/högerpil för att byta flik.
Det är klart att man klarar sig utan snabbkommandon, men det är så mycket smidigare med.
upprepar.... hur får man tiff ellerjpg bildeer när man använder cmd skift 3 ?
Du kan dra dumparna till Kunvert och vips så blir de jpeg-bilder.
kunvert?
kunvert?
Liten kul app som man kan ställa in olika konverterings alternativ i. skapa en genväg på skrivbordet och droppa en pdf dump på den så har du en jpg på skrivbordet. Finns att ladda hem från versiontracker.com
Hur byter man flik i Firefox då? Och vad är kortkommandona för Home och End, knappar finns ju på tangentbordet för det, men dom funkar ju inte? Inte alltid PageUp / Page Down funkar heller...
Byta flik i Firefox: control+tab/control+shift+tab
Tycker att de andra knapparna du nämner fungerar som de ska här.
Hur byter man flik i Firefox då? Och vad är kortkommandona för Home och End, knappar finns ju på tangentbordet för det, men dom funkar ju inte? Inte alltid PageUp / Page Down funkar heller...
Prova Cmd + -> eller CMD + <- och Cmd + Shift + ->
Apple har inte home och end på alla tangent bord så därför. Sitter på en PC så jag kan inte föräkra mig om att det är exakt commando eller om det ännu fungerar så i OSX
Home o End brukar ju förflytta cursorn (på en PC) till början resp slutet av en textmassa när man skriver, men här i t.ex. textrutan i Firefox som jag plitar i nu så händer inget om jag trycker på de knapparna.... Inte Page Up eller Page Down heller för den delen, men det är kanske bara Firefox det är så i...
Home o End brukar ju förflytta cursorn (på en PC) till början resp slutet av en textmassa när man skriver, men här i t.ex. textrutan i Firefox som jag plitar i nu så händer inget om jag trycker på de knapparna.... Inte Page Up eller Page Down heller för den delen, men det är kanske bara Firefox det är så i...
Som jag förstått det har Home och End en annan funktion i textfält på Macen: att flytta till början eller slutet av texten/dokumentet. Jag vet att Word bryter mot regeln och låter knapparna fungera som i Windows, vet inte varför.
Page up och Page down ska göra precis vad det låter som. Fungerar i Firefox textfält här (1.0, svensk).
Bra kortkommandon:
mellanslag (bläddra nedåt i Safari)
skift-mellanslag (bläddra uppåt i Safari)
ctrl-eject (Starta om, Vila, Avbryt eller Stäng av)
ctrl-eject-R (starta om)
ctrl-eject-S (försätt i vila)
ctrl-eject-esc (avbryt)
ctrl-eject-enter (stäng av)
klicka på skrivbordet > alt-apple (dölj alla program)
alt-W (stäng alla fönster)
skift-apple-Q (logga ut)
Tja, det är väl de kortkommandon jag använder mest.
Saknar också möjligheten (vet alltså inte hur man gör) när man skall välja det icke-förvalda alternativet i en dialogruta som kommer upp. i Windows byter man alternativ med aningen piltangenterna eller med tab, har inte lyckats komma på hur man gör i OS X, om det ens är möjligt? Man kanske måste klicka med musen?
Saknar också möjligheten (vet alltså inte hur man gör) när man skall välja det icke-förvalda alternativet i en dialogruta som kommer upp. i Windows byter man alternativ med aningen piltangenterna eller med tab, har inte lyckats komma på hur man gör i OS X, om det ens är möjligt? Man kanske måste klicka med musen?
Kryssa i "Slå på tangentbordstjänster" under Systeminställningar->Tangentbord och mus->Kortkommandon. Nu fungerar tab eller shift+tab för att navigera mellan olika kontroller.
Man kan även komma åt menyraden om man vill. Slå på/av möjligheten med ctrl+F1, sedan har du menyraden på ctrl+F2 och dockan på ctrl+F3.
Kryssa i "Slå på tangentbordstjänster" under Systeminställningar->Tangentbord och mus->Kortkommandon. Nu fungerar tab eller shift+tab för att navigera mellan olika kontroller.
Man kan även komma åt menyraden om man vill. Slå på/av möjligheten med ctrl+F1, sedan har du menyraden på ctrl+F2 och dockan på ctrl+F3.
Det var det bästa tipset hittils! TACK!
alla dom där kommandona funkar inte på ibooks jue
alla dom där kommandona funkar inte på ibooks jue
Johodå! Du måste bara använda fn-tangenten som finns längst ner till vänster på iBook/PowerBook... På bärbara har ju tangenterna ibland flera funktioner. I inställningarna för mus/tangentbord finns några alternativ.
Det är lite stressigt innan man kommer på hur det funkar...
Beroro på programeraren hur det fungerar. I safari är det tex inte möjligt att göra det på en hemsida.