Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1pc(winxp) 1mac(OSx) internet?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 23:39

Har ett problem.
Jag och min rumskamrat har 1 pc(winXP) och en mac(OSx). pc:n har två nätverkskort med internet på det ena och macen på det andra. vi kan hitta varandra stundtals på nätverket men internet vill inte funka förutom på pc:n då, men macen kommer inte åt internet.
är det någon som har en smart lösning?

Och så en macfråga. finns det något motsvarande till ipconfig i terminalen, så som winxp har i commandotolken. och hur skriver man i så fall för att släppa ip och hämta nytt?

Ursprungligen av kallerdahl:

Har ett problem.
Jag och min rumskamrat har 1 pc(winXP) och en mac(OSx). pc:n har två nätverkskort med internet på det ena och macen på det andra. vi kan hitta varandra stundtals på nätverket men internet vill inte funka förutom på pc:n då, men macen kommer inte åt internet.
är det någon som har en smart lösning?

Och så en macfråga. finns det något motsvarande till ipconfig i terminalen, så som winxp har i commandotolken. och hur skriver man i så fall för att släppa ip och hämta nytt?

Utan att krångla till köp en bredbandsrouter som Nat:ar internet åt era maskiner. De så pass billiga nuförtiden!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 09:02
Ursprungligen av kallerdahl:

Har ett problem.
Jag och min rumskamrat har 1 pc(winXP) och en mac(OSx). pc:n har två nätverkskort med internet på det ena och macen på det andra. vi kan hitta varandra stundtals på nätverket men internet vill inte funka förutom på pc:n då, men macen kommer inte åt internet.
är det någon som har en smart lösning?

Är det såpass XP så det kan NAT:a???

Citat:

Och så en macfråga. finns det något motsvarande till ipconfig i terminalen, så som winxp har i commandotolken. och hur skriver man i så fall för att släppa ip och hämta nytt?

Ja, men det finns en knapp i nätverksinställningarna oxå...

1
Bevaka tråden