Det finns ju mycket bättre möss än Apples gamla ADB-mus att köpa nu. Jag klarar mig inte utan skråll och minst två musknappar.
Javisst mondo, det finns möss med scrollhjul och lika många knappar som jag har fingrar på handen det är inte däri det ligger.
Jag har testat samtliga logitech och liknande som datorhandlaren erbjuder. Min egna subjektiva uppfattning är att dom alla är SKIT. I jakten på finess missar dom det för mig absolut viktigaste hos en produkt jag skall ha i min hand några timmar om dagen, nämligen enkelhet, kvalitet och premiumkänsla.
Scrollhjulet är den enda förbättringen som skett tangentbordet och musen sedan 70-talet, ett scrollhjul har jag gärna när jag surfar på en PC. Men när jag jobbar med min mac är allt annat än en (1) musknapp bara frågan om rent överflöd.
Ergonomin hos en enknapparsmus är mångfaldigt bättre än en mus med flera knappar som tvingar handen att hålla den på ett speciellt sätt. Jag varierar ständigt mitt grepp om musen och det funkar bara inte om det är fler knappar än en. Ur ergonomisk synpunkt är det alltså en katastrof med många knappar, något som många inte ens tänker på eller någonsin reflekterat över.. Mer är inte alltid mer
Tidigare hade jag alltid två möss, en Quake mus och en arbetarmus. Den med tre knappar användes flitigt när jag spelade spel medans den andra kom fram så fort det var photoshop & quark som gäller.
Nej, bakåtsträvare som jag är lämnar jag flera musknappar och scrollhjulet (i all ära) till den nya generationens användare.
Jag ser ofta ex. PC människor klaga på enknappars musens ineffektivitet, men ser samtidigt aldrig samma person använda den andra handen till snabbkommanon på tangentbordet. Detta är ju en mycket effektivare sätt att mata sin dator med kommandon. Kontextmenyer och annat är bara jobbigt (den ena utesluter ju iofs inte det andra, men ändå)
Nåväl! Nu har jag harklat upp en massa text här för att dom som aldrig fattat meningen med en knapp på musen skall försöka förstå det praktiskt vackra i designen. Leve den gamla enknapparsmusen, resten åt windowsanvändarna!
/kebarb