Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var tog Macarna vägen på IKEA?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-11-30 22:36

Hej! För ett par år sedan så hade alltid IKEA macar på sina kontorsskrivbord och i sina kataloger, men de försvann, både från katalogerna och varuhusen (i Helsingborg och Malmö i alla fall). Jag har hört att det blev något bråk mellan IKEA och Apple, men det kanske inte stämmer....
Vet ni hur det ligger till? Jag tycker i alla fall att Macarna passade bättre på IKEA än HP datorerna

/Henke

Ursprungligen av Henke:

Hej! För ett par år sedan så hade alltid IKEA macar på sina kontorsskrivbord och i sina kataloger, men de försvann, både från katalogerna och varuhusen (i Helsingborg och Malmö i alla fall). Jag har hört att det blev något bråk mellan IKEA och Apple, men det kanske inte stämmer....
Vet ni hur det ligger till? Jag tycker i alla fall att Macarna passade bättre på IKEA än HP datorerna

/Henke

Vad jag vet så beror det inte på att IKEA inte gillar macar utan på att HP betalar bättre

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-30 23:40

Såg två gamla iMacs på Ikea i Linköping i helgen.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-01 04:50

Ni får väl läsa Jysk-katalogen istället!
Polska eller danska skräpmöbler kan väl gå på ett ut.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-12-01 08:38
Ursprungligen av Henke:

/Henke

Är det inte också så att de inom företaget gått över mer och mer till PC?

Jag hörde att IKEA ville ha Mac som de hade haft tidigare och ville ju också ha datorer av Apple, men jag tror att Steve själv sa att Apple inte ville synas i någon "jäkla postorderkatalog" och sumpade där med världens reklammöjlighet.

Eller skarvar jag nu....

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag hörde att IKEA ville ha Mac som de hade haft tidigare och ville ju också ha datorer av Apple, men jag tror att Steve själv sa att Apple inte ville synas i någon "jäkla postorderkatalog" och sumpade där med världens reklammöjlighet.

Eller skarvar jag nu....

Orsaken till den massiva närvaron av Mac i tidigare kataloger var visst en lokal återförsäljare som fixade in en massa Macar i katalogen.

I de senaste katalogerna är det nästan bara HP och jag har för mig att HP faktiskt betalar för att vara med och att de löper på tre år. En sorts annonsering helt enkelt. Pengar är tydligen viktigare än snyggt i deras katalog.

Sist jag var inne på deras kontor i Helsingborg, där mycket av konceptdesignen för deras varuhus görs, så verkade det som grafikerna i stor utsträckning hade Mac men man kör CAD (AutoCAD) och administration på PC. Vad man sa då var att det inte fanns någon bestämd plattform på IKEA.

Orsaken till min närvaro var att visa VectorWorks eftersom en av arkitekterna hade kört det tidigare på Mac och absolut ville tillbaka för slippa sin hysterisk kraschande PC och AutoCAD. Betonghäckarna vann dock, som väntat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 12:09

Snarare så att byrån som gjorde katalogen hade ett finger med i spelet. När de fotade miljöer så tog de medvetet med macar (pga design och macfanatism). Men byrån (inget namn nämnt) blev av med kontot och har numera kursat.

Detta gäller bara katalogen, har aldrig sett en mac i varuhusen.

Connection lånade ut macar till IKEA. Sen kursade Connection och kunde inte låna ut fler macar. Apple ville inte låna ut.

Inne på varuhusen så började iMac G3 bli till åren och majoriteten av kunder har enheter med skärm och CPU, så då köpte de loss ett större antal PC Chassi.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-02 16:00
Ursprungligen av pizzabudet:

kunder har enheter med skärm och CPU

Har du influerats av nämnda företags produktbeskrivningar?

För visst var det IKEA som började sälja datormöbler med "CPU"-hållare?

• Oregistrerad
  • 2004-12-02 09:19

Apple ger väl av princip aldrig ut gratis datorer eller liknande...

Dessutom tror jag att den grafiska avdelningen har gått över till XP och Indesign.

• Oregistrerad
  • 2004-12-02 13:04
Ursprungligen av Dj Leafer:

Apple ger väl av princip aldrig ut gratis datorer eller liknande...

Dessutom tror jag att den grafiska avdelningen har gått över till XP och Indesign.

Ska man tro på artikeln i CAP&Design #6 så verkar macarna vara kvar.
Dom enda windows-burken (Win 2000) är bildbanks servern. Men det kan ju ha hänt saker sen dess.

• Oregistrerad
  • 2004-12-02 13:51

australien

Här i Australien(Perth) har dom massa macar på IKEA. De är dock inga kompletta datorer utan endast tomma 'skal'. Sist såg jag även en iMac G4 som användes som ngn slags 'självplockorderskickagrejimoj'. Skumt.

Ursprungligen av Dj Leafer:

Nej, Mac OS X är valt. Det hade kostat för mycket med windows. Dock har jag inte hört hur det gick mellan Quark & Indesign.

• Medlem
  • 2004-12-03 06:33

Macarna kom från början med för att IKEAs inhouse katalogtillverkare hade många Macar i produktionen. Men det har alltid funnits PC-burkar med också.

Till IKEA-varuhusen, och för den delen också SIBA m.fl. lånade Apple ut tomma skal. Siba i Linköping t.ex hade ett väldigt snyggt iMac-montage precis innanför dörrarna ganska länge, där burkarna såg ut att sväva fritt.

Att Macen försvann beror dels på att HP köpte in sej i katalogen, dels att iMacarna på varuhusen ansågs för snygga, dom tog uppmärksamhet från möblerna. (dvs folk frågade möbelförsäljarna för mycket om Macarna)

Jag försökte tigga några skal till mitt museum av Apple, men fick njet. Trots att dom vid tillfället var obsoleta. Fick veta att dom kostade pengar. Siba fick skicka tillbaka skalen till Apple, så där var det också tji.

Det var min variant på historien om Macar på Ikea

Ursprungligen av pizzabudet:

Nej, Mac OS X är valt. Det hade kostat för mycket med windows. Dock har jag inte hört hur det gick mellan Quark & Indesign.

IKEA Catalogue Services, i Älmhult och worldwide, kör sedan drygt ett år InDesign.

Ursprungligen av Björnbusen:

IKEA Catalogue Services, i Älmhult och worldwide, kör sedan drygt ett år InDesign.

Klokt val! Kör de fortfarande FileWave för att putta ut uppdateringar?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-02 09:52

IKEA katalogen görs på mac i Älmhult. Det är ingen byrå utan den görs inhouse.

• Medlem
  • 2004-12-02 10:13

Precis. Och om inredarna får välja blir det macar i miljöerna. HP betalade för att få vara ensamma och så blev det.

• Oregistrerad
  • 2004-12-02 11:12

Såg en rosa iMac på IKEA i Barkaby i fredags..

För ett år sedan fanns en intressant installation på IKEA Barkarby. Man hade tagit en (Tangerine) iMac och ställt uppockner (!) brevid en PC-tower. Såg onekligen lite spännande ut. Tyvärr var jag digikameralös på den tiden så bildbevis saknas...

Ikea i älmhult använder sig av mac. I alla fall till produktdokumentation. En kompis har precis fått jobb där och sitter vid en sprillans ny iMac G5...

• Oregistrerad
  • 2004-12-02 17:33

Jag tycker trådar som denna är skitkul. Jag kan ju inte låta bli att undra om andra inlägg som vissa självsäkert gör är lika sanna

IKEA har en datorpark som ser ut som marknaden i övrigt, dvs mest Windows. Dock skulle jag vilja säga att Macplattformen aldrig varit större och haft bättre support på IKEA. Det är dock långt från hela IKEA utan mest inom grafisk produktion. Och även där mest i Älmhult.

Apple, och med största sannolikhet herr Jobs själv, kan knappast klandras för Macarnas minskade närvaro i trycksaker etc. Tvärtom. Det är nog mer en spegling av marknaden som helhet, dvs mer windows, som avgör valet.

För mer info kring program etc så finns det beskrivet i ovan nämda C&D artikel.

D.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-12-02 19:51
Ursprungligen av dennisb:

Jag tycker trådar som denna är skitkul. Jag kan ju inte låta bli att undra om andra inlägg som vissa självsäkert gör är lika sanna

IKEA har en datorpark som ser ut som marknaden i övrigt, dvs mest Windows. Dock skulle jag vilja säga att Macplattformen aldrig varit större och haft bättre support på IKEA. Det är dock långt från hela IKEA utan mest inom grafisk produktion. Och även där mest i Älmhult.

Apple, och med största sannolikhet herr Jobs själv, kan knappast klandras för Macarnas minskade närvaro i trycksaker etc. Tvärtom. Det är nog mer en spegling av marknaden som helhet, dvs mer windows, som avgör valet.

För mer info kring program etc så finns det beskrivet i ovan nämda C&D artikel.

D.

Övervägde att skicka dig ett mail eftersom jag tänkte att du om någon borde kunna svara på tråden, men du hittade ju hit själv

Ingen som har märk att det är spanska tagnentbord på ikea i barkarby/sthlm??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 18:49

Jobbar under IKEAS HQ (tror jag). Kan gå upp och fråga

• Medlem
  • 2004-12-02 19:48
Ursprungligen av durre:

Jobbar under IKEAS HQ (tror jag). Kan gå upp och fråga

Om du inte vet så gör du nog inte det. Var jobbar du? I Sockerbruket? Där huserar Ikea International och IT. På Väla centrum sitter Ikea Svenska Försäljnings AB och Inter Ikea Systems, i Älmhult sitter Ikea of Sweden, och Ikea Catalogue Service(s?) AB. Minst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 20:07
Ursprungligen av Baron:

Om du inte vet så gör du nog inte det. Var jobbar du? I Sockerbruket? Där huserar Ikea International och IT. På Väla centrum sitter Ikea Svenska Försäljnings AB och Inter Ikea Systems, i Älmhult sitter Ikea of Sweden, och Ikea Catalogue Service(s?) AB. Minst.

Jag hade för mig att ikea hq låg i helsingborg. Vet inte vart i hbg bara. Jag jobbar under ikea IT vid campus.

• Medlem
  • 2004-12-02 21:44

Det finns inteett hq.

• Medlem
  • 2004-12-02 22:01

På IKEA i Jönköping har de fortfarande macar i montrarna (i somras iaf). Jag försökte köpa en av dem efter det att de fasats ut i Malmö, då tänkte jag att de kunde vara redo för försäljning av dem på andra ställen. Men det gick inte, antagligen för att hon jag pratade med inte verkade förstå vad jag egentligen ville när jag undrade om iMacarna var till salu. Hon ringde datorsupporten på stället och gav mig sedan till svar att det var datorer från HP och att de inte var riktiga... :rolleyes: Jag gav upp och la ner projektet.

Bevaka tråden