Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utrymme på Hårddisken spökar.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, nu bråkar hon igen.

Jag har en partition där jag lagt MacOS 9 och en för X. När jag bootar i X så har jag 546mb ledigt på classic partitionen, när jag bootar i nian så är det, hör och häpna 1,4mb kvar att leka med. Finns det något enkelt program att ordna till det här?

Diskverktygen och en gammal Norton Tools har inte hjälpt. Apple's egna diskverktyg hittade inga fel. Varken det som följer med 9.2 eller det som kommer med X.3.5 – Nortons dito (classic) gav mig lite tjafs om att ändra datum på en och annan men inget hände med ledigt utrymme när man kör MacOS 9.

/Lukas.

Ursprungligen av lukas nystrand:

Hej, nu bråkar hon igen.

Jag har en partition där jag lagt MacOS 9 och en för X. När jag bootar i X så har jag 546mb ledigt på classic partitionen, när jag bootar i nian så är det, hör och häpna 1,4mb kvar att leka med. Finns det något enkelt program att ordna till det här?

Diskverktygen och en gammal Norton Tools har inte hjälpt. Apple's egna diskverktyg hittade inga fel. Varken det som följer med 9.2 eller det som kommer med X.3.5 – Nortons dito (classic) gav mig lite tjafs om att ändra datum på en och annan men inget hände med ledigt utrymme när man kör MacOS 9.

/Lukas.

Kanske har att göra med OS 9's virtuella minnesinställlning att göra , hur är den inställd? Sen så kan det ju vara läge att slänga en del onödiga filer från OS 9 partitionen..

Glömde nämna att jag inte använder inte virtuellt minne i 9an.
Jag är inte helt hundra på vilka filer och foldrar som man _kan_ slänga heller.

"Onödiga" språkversioner manualer filmer bilder hjälpfiler pdf:er och drivrutiner till skrivare och dylikt som du inte använder tar ju ofta upp onödigt mycket plats på HD'n och kan gott slängas , men ta det försiktigt så du inte slänger något du kommer ångra. Och töm papperskorgen ordentligt både i OSX och classic.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-12-01 07:46

Det OS9 har som är viktigt är i princip bara Finder och Systemfil, sen så kan det startas och köras utan problem.

Resten är ju bara s.k tillägg.

Ursprungligen av Ricky:

Det OS9 har som är viktigt är i princip bara Finder och Systemfil, sen så kan det startas och köras utan problem.

Resten är ju bara s.k tillägg.

Hey, du glömde Mac OS Rom också. System, Finder och Mac OS Rom-filen. Allt som behövs för en glad Systemmapp.

Det fixade sig genom att göra en ny profil i tilläggs-kontrollen. Tror det kan ha varit virtuellt minne som spökade trots allt. Plus har friat upp en hel del genom det du sa, en massa manualer har åkt nu! dessutom byggt om skrivborden... det var ett tag och det blev rätt ikoner igen på vissa filtyper.

1
Bevaka tråden