Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få svenska tecknen (åäö) korrekt i Quarken?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 09:35

Jag har ett Quark dokument som är gjort i windows. Detta vill jag öppna i Quark 6 på Macen (10.3.6). TTF typsnitt är medskickade och jag drar dessa till Suitcasen (11.0.2). Typsnitten aktiveras och i Suitcase ser allt bra ut. Frid och fröjd. Men...
I Quarken så ersätts bokstäverna å,ä och ö med fyrkanter och skumma tecken. Skriver jag ut en postscript från dokumentet så blir det korrekt, men kerning, knipning och radfall baseras på de här fyrkanterna och inte på de riktiga tecknen. Det blir bara skit i slutänden...

Vad är det som är fel?
Hur ska jag få det rätt?

• Medlem
  • Haparanda
  • 2004-12-01 20:33

Jag sätter en femma på att det är fel på typsnitten. Att det inte blir mer än en femma beror på att jag är osäker.

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Jag har ett Quark dokument som är gjort i windows. Detta vill jag öppna i Quark 6 på Macen (10.3.6). TTF typsnitt är medskickade och jag drar dessa till Suitcasen (11.0.2). Typsnitten aktiveras och i Suitcase ser allt bra ut. Frid och fröjd. Men...
I Quarken så ersätts bokstäverna å,ä och ö med fyrkanter och skumma tecken. Skriver jag ut en postscript från dokumentet så blir det korrekt, men kerning, knipning och radfall baseras på de här fyrkanterna och inte på de riktiga tecknen. Det blir bara skit i slutänden...

Vad är det som är fel?
Hur ska jag få det rätt?

Ouark min gammla favorit är numera totalt ute i kylan.
Programmet hanterar inte typsnitt från PC som är i Unicode-format.
Quark klarar inte heller av Opentype.
Goodbye Quark

• Oregistrerad
  • 2004-12-01 21:16

Jag fick ett nytt dokument från kunden som var Quark 4 kompatibelt. Detta öppnades i Indesign CS på PC hos oss. Häpp! Men några små justeringar så rippade jag det därifrån med alla typsnitt korrekt. Problemet löst...

En liten fråga till alla vetgiriga:
Varför kan Indesign CS inte öppna Quark 5 dokument?

Jag fick ett nytt dokument från kunden som var Quark 4 kompatibelt. Detta öppnades i Indesign CS på PC hos oss. Häpp! Men några små justeringar så rippade jag det därifrån med alla typsnitt korrekt. Problemet löst...

En liten fråga till alla vetgiriga:
Varför kan Indesign CS inte öppna Quark 5 dokument?

Jag vet inte varför Indesign inte klarar av 5:an.
Där emot är jag ganska säker på att Indesign klarade jobbet för att det stöder unicode-typsnitt.
Du kan tom använda typ1 -fonter från PC i Indesign om du lägger dom i mappen "Fonts" i Indesign mappen.
Har under senaste tide jobbat ganska mycket med typsnitt som ska fungera på såväl Mac som PC (Windows). Fungerar utmärkt om man använder Indesign och OpenType

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Ouark min gammla favorit är numera totalt ute i kylan.
Programmet hanterar inte typsnitt från PC som är i Unicode-format.
Quark klarar inte heller av Opentype.
Goodbye Quark

Upptäckte själv detta - ett layoutprogram som inte hanterar typsnitt

På min PB G4 visade dessutom Quark 6.3 typsnitten utan kantutjämning så fort jag vinklade ett textblock något. Ganska irriterande då man gärna vill kunna ha koll på typografin i ett layoutprogram. Påpekade detta för support i Danmark och fick reda på att Quark själva hade noterat detta och höll på med en uppgradering av programmet för att åtgärda dessa problem. Nu är uppgraderingen här men jag har ännu inte lagt in och testat om fonter och kantutjämningen funkar i Quark 6.5.

Är det någon som har kollat?

• Oregistrerad
  • 2004-12-01 21:39

Vad är det som är fel?
Hur ska jag få det rätt?

Tecken över Ascii 128 kan vara placerade lite olika på win och på mac. De jobbar alltså med lite olika ascii-tabeller. Dettta gäller alltid åäö och ÅÄÖ. Det gäller för några andra tecken också men det kan vi lämna därhän så länge.
Du kan väl köra med "sök och ersätt" i Quark fö respektive tecken? kopiera ett som du vet är t.ex. ö och kör ett tag så du ser att du och Quark är överens. Sen är det bara att ösa.

1
Bevaka tråden