Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna OS X Start-up CD

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-10-15 09:28

Jag har förgäves nu försökt (7 ggr) bränna en startskiva för Mac OS X, närmare bestämt en kopia (från en image-fil) av installations-10.1-update skivan.

Hur, i Toast för mac OS 9, gör man den bootable?? Jag börjar med att mounta image-filen, väljer i Toast att göra en "Mac Volume", drar och släpper ner den mountade skivan, väljer bort "optimize on-the-fly" och kryssar i "bootable". Den säger då att det inte finns en systemmapp på skivan och att det inte kommer att funka.

Mycket riktigt, det funkar inte, kan ej starta upp från den. Men hur gör man då? Vad är det som gör en skiva startbar?

Är Imagen rätt gjord är det bara o dra in den i Toast, bränna o sen var det klart.

Har du Toast Deluxe eller OEM?

Har du testat att bränna imagen direkt från DiskCopy? Funkar bra att bränna bootbara skivor från imagefiler. Du måste dock ha minst DiskCopy6.5b11 som finns på Developersiten.

/P

[ 15-10-2001: Meddelandet ändrat av: pido ]

[ 15-10-2001: Meddelandet ändrat av: pido ]

• Oregistrerad
  • 2001-10-15 13:05

Kör med toast titanium.

Disc copy har jag dock inte testat med ännu. Ska göra det ikväll. Men i Toast fungerade det inte, fast man tycker ju att om man bränner image-filen "byte för byte" borde startbitarna hänga med.

Det verkar vara en hel vetenskap det där med bränna startskivor!

Jag är rädd att det redan är kört. Du ska INTE mounta imagen före du bränner den. Det är något som går åt skogen med filen när du gör det som hindrar den att bli bootbar.

Jag gjorde samma fel för ett par år sedan när jag fick en kopia (Humhum) av Rhapsody DR2. Jag råkade mounta den innan och därefter var det kört.

Om du tar en omountade image-file och drar den till Toast så ska det funka med att göra den bootbar.

• Oregistrerad
  • 2001-10-15 15:31

Aha, men menar du mounta den på skrivbordet mha Toast eller mounta filen i toast i alternativet "Other->Image", dvs då man bränner utifrån en image-fil?

Om man drar den dit så blir det "Mac Volume" och inte "Bränn från image"?

Citat:

Skapades ursprungligen av: torbjorn2000:
Aha, men menar du mounta den på skrivbordet mha Toast eller mounta filen i toast i alternativet "Other->Image", dvs då man bränner utifrån en image-fil?

Du ska inte mounta den på skrivbordet. När du drar filen till Toast så mountas den som Mac Volume bara i innehållsfönstret? Detta ärtroligtvis pga av att den redan var mountad en gång.

Citat:

Om man drar den dit så blir det "Mac Volume" och inte "Bränn från image"?

Med en "hel" fil ska det gå att bränna via "drag & drop" utan problem. Det är i alla fall min erfarenhet.

Har du prövat hålla nere C vid uppstart? Det funkade för mig med en kopia av Mac OS X som inte ville starta. Då startade datorn upp på CD:n trots att den inte var bränd som startbar. Eller drömde jag detta... Hmm. Pröva.

• Oregistrerad
  • 2001-10-16 08:43

Nu har jag prövat:
- Hålla nere "C" cid uppstart (Alla skivor/försök)
- Dra och släppa imagefilen på toast utan att mounta den först
- Mounta den först och göra samma sak som ovan
- Mounta den, göra en "Mac Volume", och dra volymen dit, försöka göra den bootbar.
- I mac OS X med Toast TP1, samma som ovan, fick felmeddelande att den inte hittade volymen

Inget har funkat! Nu ger jag upp, 9 skivor senare... Det enda jag inte har provat är Disc Copy 6.5b11, hittade den ingenstans..

Även MacFixit har haft problem med att skapa en bootbar skiva. Men de har lite tips på vägen här http://www.macfixit.com/osx/osxjournal.shtml

Citat:

Skapades ursprungligen av: torbjorn2000:
Nu har jag prövat:
- Hålla nere "C" cid uppstart (Alla skivor/försök)
- Dra och släppa imagefilen på toast utan att mounta den först
- Mounta den först och göra samma sak som ovan

Har du redan mountat filen en gång så är den skadad. Då är det för sent med att prova med att inte mounta den innan starten av Toast.

Prova med att göra en ny image-fil av cd:n. Om inte du eller någon i din bekantskapskrets har den så fråga snällt på listan. kanske at någon kan låna ut sin.

En redan mountad disk image kan du alltså slänga. Den kommer aldrig att kunna bli bootbar igen.

[ 16-10-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-10-16 16:26

Har haft liknande problem. Vet inte hur du ska få din CD bootbar vid bränning, men här är en "Workaround" för att installera OS 10.1 från icke-bootbar cd:

Principen är den att använda en partiton på hårddisken (eller en särskild HD) till att föreställa den o-bootbara cd-skivan och verka som installationsskiva! Det går dock inte att bara kopiera innehåller från skivan till HD:n.
Så här gjorde jag:

Gör först back up på dina viktiga data! Denna metod kräver omformateringar...

1 Dela upp hårddisken i två partitioner: volym 1 och volym 2 ( eller använd två olika hårddiskar). Den första ska så småningom innehålla 10.1 men FÖRST installeras OS 9 där. Jag valde att göra den första 5 Gb stor)
På den andra volymen installerar du OS 9.2, som sedan ska bli ditt "skarpa" OS 9.2.
Lägg sedan in alla filer på Volym 2 i en ny mapp du kallar för ex. "9" (detta för att hålla isär dessa filer med de du strax ska installera!)

2. Du behöver nu Apples "Återskapa program" (Apple Software Restore - ASR - som återskapar skivor/skivbilder på vald volym.) till volym 1. ASR bör finnas på någon av de CD-skivor som följde med din dator eller så finns den redan i Systemmapp / Programfunktioner / Programuppdatering.

3: Starta upp i OS 9 på volym 1 och dra din monterade (!) 10.1 CD-icon på ASR och välj volym "2" som mål.
(OBS! Välj alterantivet "Restore, saving original items")

De återskapade filerna kopieras nu av ASR till volym 2 som blir - just det - bootbar!

4. Välj sedan att starta om datorn från volym 2 (som nu heter samma som din CD-skiva) genom att ange OS 10.1 i "Startskiveinställningar".

5. Starta om så ska din installation rulla igång! Installera OS 10.1 på volym 1.
Välj att radera befintliga filer!

6. När installationen är klar kan du kasta alla filer utanför mappen "9" på volym 2. Töm paperskorgen och flytta ut filerna från mappen "9" så att du får en "normal" OS 9-volym igen!

Klart!!!

Krångligt?
Lite, men värt det!

[ 16-10-2001: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

• Oregistrerad
  • 2001-10-16 20:27

Hur kan det vara så att bara för att man öppnar en image-fil så ändras det i den?? Det låter inte logiskt, då skulle man kunna srivskydda den.

jo, man får nog lösa det med två diskar. Jag förskte installera det på startupskivan men då den skulle börja skriva alla "packages" den hade analyserat så blev det ett okänt fel.

Man kan alltså gå runt den vanliga "installationsikonen" och gå på intsllationspaketen direkt. Då behöver man inte starta om. Jag tror det räcker då med att man installerar på en skiva som inte är installationsskivan!

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-10-17 09:17

Oj! Min något omständiga beskrivning ovan var ju för ren nyinstallation av 10.1, ej uppdateringen. Men det går säkert att gå till väga på likanande sätt ?

Kanske går det att bränna bootbar cd av den volym ASR skapar?

• Oregistrerad
  • 2001-10-22 09:32

Tillbaka efter att ha prövat allt igen!

Jag har fortfarande inte lyckats bränna en startskiva, och tipset om att göra om en hårddisk till Mac OS X installation med ASR fungerade inte heller, fick kernel panic.

Vad jag lyckades med till sist var att jag laddade hem en ny version av 10.1 (5j24, ja, jag har köpt 10.0), hittade installationspaketen i System/library/installation och installerade därifrån på en icke-startskiva (fick formatera om och dela upp i paritioner).

En detalj är att man måste använda installeraren från 10.0.X efetrsom den medföljande inte öppnar installationspaketen.

Detta försökte jag med på första versionen jag laddade ned, men den sa att den inte kunda packa upp paketen. Det måste varit ngt fel i nedladdningen...

1
Bevaka tråden