Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetbank + X 10.1

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-18 12:37

Har ringt runt lite eftersom jag antagligen
kommer byta bank. Tänkte att detta kunda vara till intresse för er andra också..

Den enda storbanken vars internettjänst i sverige som stödjer MacOS X är faktiskt
Föreningssparbankens.

SEB håller på att jobba på saken. De beräknar komma igång i mitten på november med X stödet.

Scandiabanken har inte ens MacOS 9 stöd, men "tittar" på lösningar för mac i framtiden. Detta enligt deras webmaster.

Handelsbanken tittar också på en lösning till X, men det kommer nog dröja.

Någon som vet mer, eller ngn annan bank som funkar med 10.1 ?

// kimmo

Citat:

Scandiabanken har inte ens MacOS 9 stöd, men "tittar" på lösningar för mac i framtiden. Detta enligt deras webmaster.

Jag använder Skandiabanken med MacOS 9 utan några problem. Har dock inte prövat med OSX.

• Oregistrerad
  • 2001-10-18 15:00

Skandiabanken fungerar på mac med Netscape 4.7x. Tyvärr finns inte denna netscape version för osx...

Ett tänkbart alternativ är att prova OmniWeb och emulera 4.7x, men har dock inte vågat prova detta...

/KL

• Medlem
  • 2001-10-18 15:02

Classic och Netscape® Navigator 4.08
är smidigaste lösningen sålänge

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-18 15:29

Fick ett ytterligare lite utförligare svar från Skandiabanken:

"Det är på gång med en lösning med Internet Explorer/Macintosh, det har dragit ut på tiden. I dagsläget har vi stöd för Macintosh tillsammans med Netscape 4.08-4.78 (ej version 6.X)."

[ 18-10-2001: Meddelandet ändrat av: kimmo ]

Nordbanken har ett OS-oberoende system med sitt NB Solo. Man loggar in med persnr, personlig kod och en engångskod som man skrapar fram från ett kort. Som trisslotter.... Från vilken webläsare som helst.

Funkar skitbra. Innefattar även när man ringer Solo och pratar "live" med nån bankmänniska.

Man slipper massa certifikat och annan skit.

• Medlem
  • 2001-10-18 20:04

Länsförsäkringars bank funkar bra i 10.1!

Jag använder Skandiabanken med Netscape 6 och MacOS X. Man får använda det gamla utseendet men annars fungerar allt. Det är väl för att de envisas med att använda otroligt smidiga men otroligt okompatibla menyer som det är så. Har inte prövat 10.1 dock men det borde inte vara någon skillnad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-19 13:02
Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Jag använder Skandiabanken med Netscape 6 och MacOS X.

Då var saken biff. Skandiabanken blir det.

// kimmo *beställer*

Ett bra val tycker jag, det är ordentligt skönt att inte behöva någon dosa när man loggar in fast det kan kännas lite väl osäkert att allt som skiljer andra från dina pengar är ditt personnummer och en fyrsiffrig pinkod...

allt som skiljer andra från dina pengar är ditt personnummer och en fyrsiffrig pinkod...

Och ett certifikat...
Första gången du loggar in (från varje dator/webbläsare) måste man ju ladda ner ett certifikat och ange pinkoden.
Detta gör det osmidigare än en de banker som använder dosa, om man vill logga in från andra datorer än sin egen, tycker jag.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
allt som skiljer andra från dina pengar är ditt personnummer och en fyrsiffrig pinkod...

Och ett certifikat...

Men för att ladda ner certifikatet behöver du bara tillgång till personnummret och pinkoden...

Hur som helst så fick jag följande meddelande idag:

Hej!

Den första versionen av Netscape 6 valde vi att inte stödja pga att den innehöll väldigt mycket buggar, Netscape 6.1 håller vi på att titta på. Vad gäller Internet Explorer och Macintosh så är utvecklingen i full gång, det har dock blivit lite problem (bl a med certifikatshanteringen m Internet Explorer för Macintosh). Så förhoppningen härifrån är att vi inom en snar framtid kan stödja Internet Explorer för Macintosh.

Med vänlig hälsning
SkandiaBanken

Har du föreningssparbanken idag och vill byta till annan bank? eller?

Hos föreningssparbanken kan man logga på men p:nr och pin kod om man bara vill kolla konto ställning eller flytta pengar mellan egna konton.

Vill man betala räkningar eller skicka pengar till andras konton får man logga på med p:nr och kod från sin säkerhetsdosa som låses upp med en pinkod man själv har valt.

Nu när Mozillas MP-bugg har åtgärdats har jag börjat köra den igen (de fyra veckor jag varit utan Mozilla under OS X har varit svåra:-) ). Jag är intresserad av att få reda på om någon bank tänkt sig kompatibilitet med följande läsare:

*Mozilla
*OmniWeb
*Opera
*iCab

Ev. kan Konqueror vara intressant också (ska köra Linux på en av mina maskiner).

Hittills har bankerna krävt läsare som jag inte använder (Netscape 4.x slutade jag med under hösten 2000 och jag är inte så förtjust i IE för Classic, X-versionen gillar jag bättre).

Den bank som stödjer de läsare jag räknat upp (som jag använder) lär få mig som kund.

1
Bevaka tråden