Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Tiscali via stadsnät

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en kund som har en iMac 17" som inte fungerar mot Tiscalis stadsnät. Oftast så får den ingen IP-adress, men ibland så får den 192.168.2.93!

* Jag har provat med min PowerBook hemma hos henne och den får ingen IP-adress alls.
* Jag har provat med en bärbar Windowsburk och den fungerar!
* Jag provat min PowerBook hos hennes granne men den fungerar inte där heller. Grannen har en Windowsburk som funkar.

Tiscali kan inte göra något eftersom Windowsburkarna fungerar och då är det ju inget fel enligt dem.
Routern som delar ut 192.168.2.x adresserna är en Belkin-router (utan lösenord ) som vi inte vet vems det är eller vart den står. Tiscali verkar inte kunna spåra den heller.
Windowsburkarna får inte 192.168.2.x-adresser utan 213.x.x.x som det skall vara.
Någon som har några tips?

Varför funkar Windowsburkarna men inte Macarna?
Är det någon skillnad i hur DHCP funkar på Windows kontra Mac?

iMacen kör 10.2.8, PowerBooken 10.3.6

Tycker det känns jäkligt konstigt att Windowsburkarna fungerar men inte Macarna.

HJÄÄÄÄÄLP!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-12-03 13:16
Ursprungligen av metalmike:

Tiscali kan inte göra något eftersom Windowsburkarna fungerar och då är det ju inget fel enligt dem.
Routern som delar ut 192.168.2.x adresserna är en Belkin-router (utan lösenord ) som vi inte vet vems det är eller vart den står. Tiscali verkar inte kunna spåra den heller.
Windowsburkarna får inte 192.168.2.x-adresser utan 213.x.x.x som det skall vara.

Lite svårt att hjälpa till då du inte nämner om nätet är trådlöst eller inte?

Om jag har tolkat din beskrivning rätt så står den en belkin router på samma trådade nät och svarar på DHCP anrop? I detta fall ska Tiscali kunna spåra vilken kund som har anslutet en DHCP tillbaka på deras nät, de bör definitivt vara intresserade då detta kan förstöra för många kunder oavsett MAC eller PC. Om de har cisco switchar eller andra managerbara switchar kan man enkelt spåra vilken port som en MAC-address finns på. Varje enhet på ett nät inklusive den konstiga belkin routerna har unika MAC-addresser.

Om belkin routern är trådlöst och du har ett trådlöst kort i din powerbook och Imac:en så kan problemet vara att detta interface provas först och när den får ett svar här så försöker den inte på det trådade kortet. Andra möjligheter finns också men det är beroende på om du har trådlöst eller inte.

Om du har trådlöst men vill använda enbart trådat så deaktivera ditt trådlösa kort och försök igen.

Ursprungligen av jar:

Lite svårt att hjälpa till då du inte nämner om nätet är trådlöst eller inte?

Om jag har tolkat din beskrivning rätt så står den en belkin router på samma trådade nät och svarar på DHCP anrop? I detta fall ska Tiscali kunna spåra vilken kund som har anslutet en DHCP tillbaka på deras nät, de bör definitivt vara intresserade då detta kan förstöra för många kunder oavsett MAC eller PC. Om de har cisco switchar eller andra managerbara switchar kan man enkelt spåra vilken port som en MAC-address finns på. Varje enhet på ett nät inklusive den konstiga belkin routerna har unika MAC-addresser.

Om belkin routern är trådlöst och du har ett trådlöst kort i din powerbook och Imac:en så kan problemet vara att detta interface provas först och när den får ett svar här så försöker den inte på det trådade kortet. Andra möjligheter finns också men det är beroende på om du har trådlöst eller inte.

Om du har trådlöst men vill använda enbart trådat så deaktivera ditt trådlösa kort och försök igen.

Nix, nätet är inte trådlöst, sladd direkt från vägguttaget till iMacen. Belkinroutern är inte trådlös. Tiscali verkar inte kunna spåra via MAC-adress, de har i alla fall inte lyckats hittils.
Det verkar som att supporten har tröttnat på mig nu. De bad mig ringa till en kille på huvudkontoret. Pratade med honom för ett litet tag sedan, han skulle kolla lite och ringa mig sedan. Får hoppas att han lyckas hitta på nåt.

Frågan kvarstår dock: Varför fungerar Windowsburkar men inte Macar?
Min PowerBook har körts på de flesta uppkopplingar utan problem stadsnät, ADSL, Telia, QuickNet, Tele2, modem, trådlöst et.c. och allt har fungerat utom Tiscali.

Tiscali ringde just upp mig. De har lyckats lokalisera och spärra porten som Belkinroutern satt på, så nu funkar det. Det var den som var boven.

Jag är dock fortfarnde lite nyfiken, varför fungerade Windowsburkarna men inte Macarna?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-12-03 14:01
Ursprungligen av metalmike:

Jag är dock fortfarnde lite nyfiken, varför fungerade Windowsburkarna men inte Macarna?

Bra fråga.

Rent teoriskt får maskinerna två svar från två olika DHCP servers. När din maskin frågar efter en IP address och inte har någon sedan tidigare så görs ett broadcast på nätet (dvs man skickar ett paket till alla maskiner på det nätet). Vilket svar som kommer först avgörs av vilken server och vilket nät som är snabbare på att svara. Vilket svar som används är en annan fråga...

Om du däremot har fått ett IP och maskinen förnyar det så skickar förnyelsen direkt till den DHCP server som du fått addressen av och inget broadcast går ut. En förnyelse av en IP address styrs av DHCP server och hur länge den tycker att du får behålla addressen.

1
Bevaka tråden