Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX-Acrobat5-problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-06 11:03

Jag har ett litet problem:
Efter att jag installerat Acrobat5 (full) i OSX kom det en frågedialog om jag ville se Förhandsvisade utskrifter (PDFer) i Acrobat i stället för i Förhandsvisning/Preview. Dumt nog svarade jag ja. Nu vill jag stänga av denna finess, men kan inte hitta inställningen. Nån som vet hur man får förhandsvisning i Förhandsvisning igen?

Ta info (ÄPPLE-I) på en Pdf . Gå ner till " Öppna med Program"

Det skall funka!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-06 14:01

Jo. Men jag vill inte ändra så att ALLA pdf-dokument öppnas med Preview/Förhandsvisning. Jag vill bara att Preview används automatiskt när jag klickar på Förhandsvisning i Utskriftsdialogen, och att Acrobat används när jag öppnar Acrobat-skapade pdfer. Dvs jag vill tillbaka till systemets grundinställning. Är det omöjligt?

• Medlem
  • International user
  • 2002-06-06 18:16

Rimligen borde det finnas i Acrobats prefs, men det gör det ju inte (de har väl missat det). Enda tipset jag kan komma på är att installera om och svara nej. Går ju ganska snabbt...

//mattan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-07 11:39

Snabbt och snabbt. Adobes installationer är inte snabba. Och jag är rädd att det inte löser problemet - intställningen måste ligga i systemet nånstans, eftersom Acrobat startas om det inte är igång. Frågan jag svarade så dumt på kom upp när jag tryckte på Förhandsvisning första gången efter Acrobat5installationen. Men jag får väl testa.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-06-07 11:52

Du löser det hela genom att välja Prewiev som förval för alla dokument. Sen får du gå in manuellt och ändra på filerna vilket program de ska öppnas med sen. Det går ju nämligen att ha olika program kopplade till filer av samma typ. Det är ju helt individuellt för filen i fråga. Inställningen ändra alla ger systemet en signal om vilket program som ska kopplas med en filtyp när den kommer från t ex internet och saknar resursdel.

Det Acrobat gör när du svarar på frågan är att ändra just den inställningen.

Sen vet du väl att du kan batch-ändra flera filer med inforutan?

• Medlem
  • International user
  • 2002-06-07 13:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Du löser det hela genom att välja Prewiev som förval för alla dokument. Sen får du gå in manuellt och ändra på filerna vilket program de ska öppnas med sen. Det går ju nämligen att ha olika program kopplade till filer av samma typ. Det är ju helt individuellt för filen i fråga. Inställningen ändra alla ger systemet en signal om vilket program som ska kopplas med en filtyp när den kommer från t ex internet och saknar resursdel.

Det Acrobat gör när du svarar på frågan är att ändra just den inställningen.

Tror inte du hajjar problemet. Thomas (och jag) vet att man kan ändra detta i Info, men dels så vill han inte att alla pdf-skall öppnas i Preview dels så styr detta inte vilket program som anropas när man klickar Förhandsvisning i en Utskrifts-dialog. Jag testade precis att ange att Preview skulle öppna alla pdf-er Visa Info, men när jag klickade på Förhandsvisning i Words utskriftsdialog så startade Acrobat ändå, inte Preview.

Det är endast den inställlningen han vill ändra.

//mattan

[ 07 Juni 2002, 13:50: Meddelandet ändrat av: mattan ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-07 16:00

Exakt. det är en dold systeminställing nånstans. En .plist- fil antagligen. Men var?
Tack mattan!

1
Bevaka tråden