Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med begagnad mac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sitter här och försöker få ordning på en begagnad mac. Det är en Power Mac G4 ,1000 mhz med 100 systembuss. Jag tor att den betecknas med namnet Quicksilver , men är inte helt säker.
Jag har haft stora problem med att musen hänger sig och maskinen har ett antal stora fel ( i mitt tycke) Jag räknar upp dem här i hopp om att någon skall känna igen symptomen och kunna ge mig ett vägledande tips.

.Under systeminformation hittas ingenting under firewire. Betyder det att firewireporten är död?

.Det går inte att starta maskinen i firewire target mode. Om man håller ned T-tangenten under uppstart kommer man in i open firmware i stället.... antar att firewireporten är död

. Maskinen går inte att starta från min testskiva "Apple hardware test". På denna står det att skivan endast fungerar med en G4. Maskinen som jag vill testa ÄR en G4. Varför går det inte ?

.Och sist ,men inte minst stora svårigheter att installera OS9. 5-6 gånger har installationen hängt sig. Nu när jag öppnar vissa program i OS9 fryser musen.

Är det någon ide att installera om allt och formatera igen ? Eller är detta en maskin med hårdvarufel ?

Är det någon som kan hjälpa mig att komma vidare? Jag vet inte vad jag skall göra.

Fredrik

• Medlem
  • 2004-12-04 07:39

Nyinstallation

Formatera om HD, lägg in ett nytt system-eller två-partitionera. Om du har försökt starta via

Firewire i system 9 går det antagligen inte, har för mej att stöd för det saknas..

Keep Up !

• Oregistrerad
  • 2004-12-04 09:00
Ursprungligen av fcerha:

Hej!

Jag sitter här och försöker få ordning på en begagnad mac. Det är en Power Mac G4 ,1000 mhz med 100 systembuss. Jag tor att den betecknas med namnet Quicksilver , men är inte helt säker.
Jag har haft stora problem med att musen hänger sig och maskinen har ett antal stora fel ( i mitt tycke) Jag räknar upp dem här i hopp om att någon skall känna igen symptomen och kunna ge mig ett vägledande tips.

.Under systeminformation hittas ingenting under firewire. Betyder det att firewireporten är död?

.Det går inte att starta maskinen i firewire target mode. Om man håller ned T-tangenten under uppstart kommer man in i open firmware i stället.... antar att firewireporten är död

. Maskinen går inte att starta från min testskiva "Apple hardware test". På denna står det att skivan endast fungerar med en G4. Maskinen som jag vill testa ÄR en G4. Varför går det inte ?

.Och sist ,men inte minst stora svårigheter att installera OS9. 5-6 gånger har installationen hängt sig. Nu när jag öppnar vissa program i OS9 fryser musen.

Är det någon ide att installera om allt och formatera igen ? Eller är detta en maskin med hårdvarufel ?

Är det någon som kan hjälpa mig att komma vidare? Jag vet inte vad jag skall göra.

Fredrik

Resetta pram, bygg om hd. Om inte någon skillnad: Kolla att ram är ok och sitter som de skall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-04 10:31

Kan vara FW-portarna som dött, ja. är maskinen uppgraderad på något sätt, med nytt graffakort, processor osv? I så fall kan det bli stora problem med Mac OS 9. Dumpa det helt och slutgiltigt och använd Mac OS X istället!

Ursprungligen av Mondo:

Kan vara FW-portarna som dött, ja. är maskinen uppgraderad på något sätt, med nytt graffakort, processor osv? I så fall kan det bli stora problem med Mac OS 9. Dumpa det helt och slutgiltigt och använd Mac OS X istället!

Finns det något sätt att konstatera att maskinen är modifierad ? Förre ägaren hade stoppat in ett USB2-kort med fungerande firewireportar , men det har jag tagit ur. Något som förvånar är att systembussen är på 100 mhz och inte 133 som på min maskin.

Fredrik

Lite info för att skilja på de olika g4:orna
Före quicksilver, har blågrå front
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58418

From quicksilver
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42739

quicksilver 2002
http://www.lowendmac.com/ppc/gigag4.html

Ursprungligen av actros:

Lite info för att skilja på de olika g4:orna
Före quicksilver, har blågrå front
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58418

From quicksilver
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42739

quicksilver 2002
http://www.lowendmac.com/ppc/gigag4.html

Tack för detta klargörande svar! Av allt att döma är detta en G4 AGP Graphics. Den stämmer in på beskrivningar och bilder i ett dokument på Apples hemsida.
Enligt samma dokumentet skall processorn ha klockfrekvensen 350, 400 eller 450 mhz,
men denna maskin har enligt systeminfo 1000 mhz systemhastighet. Det verkar som om det inte är Apples processor som sitter i utan något annat. Jag tog en titt på processorn men vågade inte skruva loss kylflänsarna, men på dessa står det Foxconn. En Googlesökning på Foxconn ledde mig till en hemsida om superclocking. Jag antar att detta är orsaken till alla problem....

• Oregistrerad
  • 2004-12-04 22:27
Ursprungligen av fcerha:

... men denna maskin har enligt systeminfo 1000 mhz systemhastighet. Det verkar som om det inte är Apples processor som sitter i utan något annat. Jag tog en titt på processorn men vågade inte skruva loss kylflänsarna, men på dessa står det Foxconn. En Googlesökning på Foxconn ledde mig till en hemsida om superclocking. Jag antar att detta är orsaken till alla problem....

Kan du bestämma märket på cpu-uppgraderingen genom att jämföra med bilderna till "more info..."? Ibland går det enkelt att ställa ner klockfrekvensen en aning på uppgraderingsprocessorer för att nå stabilitet. Beror på vilket märke du har.

Ett vanlig orsak till krascher är dåligt RAM. Du kan prova med uteslutningsmetoden för att se om du har en dålig minnesmodul: Ta bort en modul och se om stabiliteten finns där. Om stabilitetsproblemen kvarstår sätter du tillbaka den första modulen och tar ut nästa istället, osv.

Vilken version har du på din Apple hardware test-CD? Alla G4or i AGP Graphics och efterföljaren Gigabit Ethernet var av första typen (7400/7410), först i o m Digital Audio dök den kraftigt reviderade G4an upp (7440-7455). Kanske din Apple hardware test är för gammal för din uppgraderings-cpu? Kanske du bara behöver en nyare hardware test CD?

Ursprungligen av zink:

Kan du bestämma märket på cpu-uppgraderingen genom att jämföra med bilderna till "more info..."? Ibland går det enkelt att ställa ner klockfrekvensen en aning på uppgraderingsprocessorer för att nå stabilitet. Beror på vilket märke du har.

Det verkar inte vara Sonnet Encore, men jag vet inte säkert. Det sitter ju en kylfläns ovanpå, så jag ser ju egentligen inte processorn. På kylflänsen står det Foxconn.Kan det vara märket på processorn ? Måste jag skruva bort kylflänsen?

Citat:

Ett vanlig orsak till krascher är dåligt RAM. Du kan prova med uteslutningsmetoden för att se om du har en dålig minnesmodul: Ta bort en modul och se om stabiliteten finns där. Om stabilitetsproblemen kvarstår sätter du tillbaka den första modulen och tar ut nästa istället, osv.

Det verkar inte handla om ramminnet. Jag tog ut alltihop och stoppade in en modul från min andra mac. Det ändrade ingenting.

Citat:

Vilken version har du på din Apple hardware test-CD? Alla G4or i AGP Graphics och efterföljaren Gigabit Ethernet var av första typen (7400/7410), först i o m Digital Audio dök den kraftigt reviderade G4an upp (7440-7455). Kanske din Apple hardware test är för gammal för din uppgraderings-cpu? Kanske du bara behöver en nyare hardware test CD?

Det är ju förstås möjligt. Systemversion 1.2.4 står det på skivan.

• Oregistrerad
  • 2004-12-05 00:11
Ursprungligen av fcerha:

Det verkar inte vara Sonnet Encore, men jag vet inte säkert. Det sitter ju en kylfläns ovanpå, så jag ser ju egentligen inte processorn. På kylflänsen står det Foxconn.Kan det vara märket på processorn ? Måste jag skruva bort kylflänsen?

Aldrig hört talas om foxconn.
Det finns egentligen bara en handfull tillverkare av G4-uppgraderingar baserade på nyare G4 (745x). Något kort tror jag säljs under olika namn, där är jag osäker på orginaltillverkaren.
De olika märkena som finns har några distinkta designdrag som åtskiljer dem, bl a färg och form på kylfläns samt själva dotterkortets färg. Sonnet's cpu återanvänder existerande kylflänsen och saknar därför ofta fläkt. Sonnet-korten har inte heller jumprar för att välja klockfrekvens. Om du nu inte har Sonnet finns det goda möjligheter att du kan sänka klockfrekvensen i steg om 50 MHz för att se om du kan få datorn stabil.

Citat:

Det verkar inte handla om ramminnet. Jag tog ut alltihop och stoppade in en modul från min andra mac. Det ändrade ingenting.

Hade förstås varit bra om du haft defekt minne.

Citat:

Det är ju förstås möjligt. Systemversion 1.2.4 står det på skivan.

Har själv "SW version 1.2.2" och den versionen accepterar en uppgraderad G4 (7455) i min Digital Audio så länge jag inte väljer en "galen multiplikator" (alltså halvtal som får System Profiler att rapporterar 0 MHz...).

Förresten, litar du på att hårddisken är OK? Det låter inte som att alla dina problem kan kopplas till en defekt hårddisk men det är inte ovanligt att hårddiskar går sönder. Bra sätt att testa en disk är att göra en lågnivåformatering.
Har du annan hårdvara som skulle kunna vara defekt? Felinkopplade hårddiskar eller CD-läsare, dåligt batteri, PCI-kort, dåligt tangentbord...?
Jag satt en gång med ett stundtals defekt ljudkort (eg ett sk Personality Card) i en PowerMac G3 som gav mig gråa hår. Mac OS X gick fint men Mac OS 9 ville bara starta vissa dagar. Det slutade med att jag brutalt bara bytte allt löst del för del med en likadan dator tills jag hittade felet. Blev ingen bra timpeng där inte.

Ursprungligen av zink:

De tillverkar diverse datorkomponenter, framför allt kablage verkar det som men säkert mycket annat också. Har anlitats flitigt av apple genom åren, har råkat på deras logga på kablarna i nästan varenda powermac G3 och G4 (inkl cube) som jag skruvat i hittills.

Ursprungligen av zink:

Det finns egentligen bara en handfull tillverkare av G4-uppgraderingar baserade på nyare G4 (745x). Något kort tror jag säljs under olika namn, där är jag osäker på orginaltillverkaren.
De olika märkena som finns har några distinkta designdrag som åtskiljer dem, bl a färg och form på kylfläns samt själva dotterkortets färg.

Det kan väl vara så att kylflänsen tillverkats av Foxconn och att det är något annat märke på processorn ? Borde jag kolla upp hur man tar loss kylflänsen för att försöka identifiera processorn ?
Jag antar att man skulle kunna klocka ner datorn (om det är rätt märke )

• Oregistrerad
  • 2004-12-05 12:48
Ursprungligen av fcerha:

Det kan väl vara så att kylflänsen tillverkats av Foxconn och att det är något annat märke på processorn ? Borde jag kolla upp hur man tar loss kylflänsen för att försöka identifiera processorn ?
Jag antar att man skulle kunna klocka ner datorn (om det är rätt märke )

Om det är en återanvänd originalkylfläns från Apple skall den vara ganska lätt att ta loss. Däremot är kylflänsarna på flertalet uppgraderingskort överhuvudtaget inte gjorda för att tas loss.

Switchar/jumprar för att sätta hastigheten på processorn ser lite olika ut för olika märken. Ser något av processorkorten bekant ut? Gigadesigns resp. OWC/FastMac.

Vilken version av 9:an försöker du installera?, om man ser på macotekets proc-kort så stod det på
ett av dem: support för 9.2 och OS X.

Vad är det för hårddisk du har?, ett alternativ är kanske att prova att stätta i en annan HD och installera på den om det är något knas med den du har i nu.

Tack för alla konstruktiva bidrag

Kylflänsen ser inte riktigt ut som någon av dessa faktiskt.
Jag försöker installera 9.2.2 och har ju lyckats efter många om och men, men det är väldigt instabilt och hänger sig om man tittar på skärmen. Om man tittar åt ett annat håll är det möjligt att det fungerar utan att jag vet om det

När det gäller hårddiskar: varför skulle hårddisken försvåra installation/funktionalitet för OS9?

Fredrik

• Oregistrerad
  • 2004-12-07 00:19

Tråkigt att dina problem envisas.

Jag har slagits med lätt defekta eller inkompatibla hårddiskar och en något inkompatibel CD-RW. Resultatet i ett par G3or blev konstiga stabilitetsproblem och installationer som hängde sig. Olika versioner av Mac OS var olika känsliga.

Har du en cpu från powerlogix då?

ang. hårddisk, tänkte på om den kunde vara på väg att haverera eller skadad på ngt sätt

1
Bevaka tråden