Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

irriterande språk blandning...

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
sitter på en några veckor gammal ibook, där jag irriterar mig över en liten sak...

jag har 2 språkigt operativ system, engelska och svenska blandat lite huller om buller???

när jag startar upp maskinen så ser allt bra ut, alla menyer mm på svenska, men efter ett tag så märker man helt plötsligt att vissa saker byter språk till engelska??

öppnar man tex Finder på en ny startad maskin så står det på svenska i sidebaren, text program, dokument, mm. men efter ett tags användande så byter dessa namn till applications, Documents, etc. vissa menyer gör även samma sak, ibland när jag öppnar arkiv menyen när jag är inne i tex safari så får man en fin lista... tex:
nytt fönster
ny flik
open file..
öppna plats..
close window

tycker detta är jätte irriterande, finns det något man kan göra åt detta utan att installera om?
jag har inte ominstallerat sedan jag fick datorn, så det kanske ligger med en massa onödiga språk grejer som man kanske klarar sig utan?

kör MacOS X 10.3.6

nån som har nån ide' om vad man kan göra?

//heathen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-04 13:19

En snabb sökning här i forumet ger bl a detta tips:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=41072

Ursprungligen av macce:

En snabb sökning här i forumet ger bl a detta tips:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=41072

öh jo just det problemet var lätt fixat angående mapp namn mm

men jag har även språkblandning i menyerna för olika program, tex safari, mail mm
ibland är dom helt på svenska, ibland helt på engelska, och ibland är dom mixade svenska/engelska i samma meny, vilket är riktigt irriterande.

nån som sett detta förut och vet hur man fixar det?

Hur ser det ut uppe i din Findermeny, står det PRO under svenska flaggan?

Ursprungligen av Pocahontas:

Hur ser det ut uppe i din Findermeny, står det PRO under svenska flaggan?

svenska flaggan? jag har alldrig sett nån svensk flagga i nån av finders menyer.
bör jag göra det?

Det ska det vara
Öppna Internationellt, bocka för Svenskt PRO

Här kan du se

Det ska det vara
Öppna Internationellt, bocka för Svenskt PRO

Här kan du se

hmm jag har inte svenska PRO?
i listan finns bara Svenska utan PRO

har det blivit nått fel när apple installerade min maskin?

bör jag kanske ominstallera min maskin, har funderat på det ändå, för att få bort en massa program och drivare som jag alldrig kommer att använda och på så sättspara lite plats på hårddisken.

Rulla längs listan, på INDATAMENY klart att det finns

Inte ska du behöva installera om.
Vill du ta bort en del så gör det ändå. onödiga språk t.ex, sparar många goda MB.
Det gör du med Monolingual eller Macaroni

Rulla längs listan, klart att det finns

Inte ska du behöva installera om.
Vill du ta bort en del så gör det ändå. onödiga språk t.ex, sparar många goda MB.
Det gör du med Monolingual eller Macaroni

nej den finns inte, det enda som finns är:
Svensk
och
logitech Svensk

Är du under Indatameny i Internationellt?

Är du under Indatameny i Internationellt?

ja i indata, där finns bara de 2 jag nämnde ovan,varav Svensk är i kryssad

finns inte en enda PRO i hela listan, borde väl finnas fler än bara svenska som PRO eller?

Det har jag aldrig varit med om att det skulle saknas, och datorn är en ny iBook?

Det har jag aldrig varit med om att det skulle saknas, och datorn är en ny iBook?

ja ca 3 veckor gammal

Du kanske skulle ta och köra Reparera Skivbehörighet? Har du gjort det någon gång?

Har du Mac OS 10.3.6 installerat på din iBook?

Har du Mac OS 10.3.6 installerat på din iBook?

nej mac os 10.3.5

Ok, och det hjälpte inte att köra Reparera Skivbehörighet.
(Antar att du kollat om Svenskt Pro dykt upp i Indatamenyn.)

Finns ju ett par saker man kan göra.
Du kan ju Installera om Panther, med hjälp av din Installationsskiva, för jag antar att du inte
har hunnit installera så mycket annat ännu på din nya iBook.
Då raderar du först allt på hårddisken och installerar om. Så har du ingen möjlighet till backup så går data förlorat som du har..

Det är ett sätt.

Det enklaste just nu är att du uppgraderar till 10.3.6, för det ligger ju i Programuppdatering och väntar. och se om det rättar till sig efter det, men jag tvivlar på det, men det är ju det enklaste.

Annars är det ominstallation, och sedan köra Reparera Skivbehörighet igen, därefter tanka ner Combouppdateringen till 10.3.6.. Så ska du få med allt.

Du kanske skulle ta och köra Reparera Skivbehörighet? Har du gjort det någon gång?

nej, har inte haft nåt behov av det.
jag ska prova det får vi se om det hjälper.

tack för hjälpen så långt iaf

oj, nu hände det saker
körde en reparation av Skivbehörighet, märkte ingen skillnad med efter en omstart så fann jag äntligen Svenska PRO i indata listan.
kanske var det så att nån fil som hörde dit hadde fel rättigheter, så jag inte kunde använda mig av den, lite mysko dock!

om jag skulle bestämma mig ändå för att ominstallera datorn, clean install.

hur gör jag enklast backup på adressbok och alla email medelanden och mina favoriter i safari?
vill inte göra fel med backupen så det blir strul importera dom igen.

är det nåt mer jag behöver köra backup på, förutom alla mina privata filer?

Ser man på

Det är väl rätt onödigt med ominstallation. Ta först ner Mac OS 10.3.6 som du har i Programuppdatering. Sedan ska jag strax ta fram två länkar till program som rensar bort alla språk.
Det ena är gratis det andra kostar några dollar, men det är ett i mitt tycke oumbärligt program som fanimig Apple borde haft inbyggt i Mac OS

Här är gratisprogrammet Monolingual
Och detta som alla borde ha Macaroni kostar 9 dollar, fickpengar

Ser man på

Det är väl rätt onödigt med ominstallation. Ta först ner Mac OS 10.3.6 som du har i Programuppdatering. Sedan ska jag strax ta fram två länkar till program som rensar bort alla språk.
Det ena är gratis det andra kostar några dollar, men det är ett i mitt tycke oumbärligt program som fanimig Apple borde haft inbyggt i Mac OS

jo kanske onödigt med ominstall, men jag har inte speciellt mycket för mig och man kanske till och med lär sig nått nyttigt av att köra en installation en gång så man vet hur det funkar.
jag har inte så mycket grejer att spara förutom mail, adresser och favoriter.

men jag skulle vilja veta hur man bäst gör backup och var filerna finns, mailens -mboxar har jag funnit, men inte adresboken och favoriter för safari.

är det bara att kopiera över filerna till en cd eller annan hd och sen importera dom eller måste man göra det på nåt speciellt vis?

Hade du haft ett .mac-konto så hade du haft programmet Backup med och lagt över det på iDisk, men så långt har du väl inte nått in i Macvärlden ännu
Det är suveränt att ha sin backup liggandes på Apples Server i USA

Jag tar inte så "små" backup, utan kör rubbet på min hårddisk med hjälp av ett backupprogram, ja jag växlar mellan två olika, SuperDuper och Carbon Copy Cloner...

Ske se om jag kan hitta var det du söker efter ligger, eller om någon annan kan rycka in med tips här om var adressboken mm ligger...jag vet "ungefär"...

Hade du haft ett .mac-konto så hade du haft programmet Backup med och lagt över det på iDisk, men så långt har du väl inte nått in i Macvärlden ännu
Det är suveränt att ha sin backup liggandes på Apples Server i USA

Jag tar inte så "små" backup, utan kör rubbet på min hårddisk med hjälp av ett backupprogram, ja jag växlar mellan två olika, SuperDuper och Carbon Copy Cloner...

Ske se om jag kan hitta var det du söker efter ligger, eller om någon annan kan rycka in med tips här om var adressboken mm ligger...jag vet "ungefär"...

vore bra med lite hjälp.. håller på att leta ihjäl mig, fann mail grejerna under bibliotek/
även safari's favoriter. men adressboken verkar ha gömt sig nånstans.

nånsom vet var den finns?

Enklast är väl att ta backup på hela hemmamappen, men det ryms väl inte på en CD
Eller ta bara mappen Bibliotek i hemmamappen

Enklast är väl att ta backup på hela hemmamappen, men det ryms väl inte på en CD
Eller ta bara mappen Bibliotek i hemmamappen

jag ska ta och ta hem ett av de många backup program som finns, borde underlättaen hel del.

tack för hjälpen iaf.

1
Bevaka tråden