Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte boota G4 från CD eller FW

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-04 21:16

Har en G4 AGP, OS 10.3.6.
Kan inte boota från CD eller FW-disk.
Har provat att välja startdisk i systeminställningar och att hålla ned "alt" vid uppstart, men då visas bara ordinarie startdisk, inte FW-disken eller CD fast dom finns där.
Har kört alla cronscripter och permissions.
Har zappat PRAM.
Men har också en extra SCSI-disk och ett kort, och denna kanske ställer till det?

Fråga: Hur phan kan jag göra så att maskien bootar från CD:n eller FW-disken?

Takk, takk...

Ta ur SCS-kortet och prova, säkerligen det som ställer till det.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-04 23:14
Ursprungligen av Pocahontas:

Ta ur SCS-kortet och prova, säkerligen det som ställer till det.

Nä. Nu är SCSI-kortet och disken borta, men inte fasen vill den kännas vid vare sig CD:n eller FW-disken....

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-05 02:42

Joo......nu tog vi bort några minnen också, och provade med ett i taget. Och si, nu funkar det i alla fall att boota från CD-läsaren ibland, men FW-disken får inte vara med i alla fall, trots att den syns bland systeminställningarnas "Startskiva" och om man håller ner Alt-tangenten vid uppstart.

Har kollat om jag eventuellt behöver nån firmware update, och det finns några tillgängliga. Men dom kräver OS9, vilket jag inte haver.

Vi får se hur det fortskrider.....fler råd mottages takksamt.
Mvh,
Mikke

Senast redigerat 2004-12-05 10:06
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-05 18:36

Nån som har nån idé, månntro?

Så här "bra" funkar det just nu:

Ibland kan FW-disken visas om jag bootar med Alt-tangenten nere. Men om jag väljer den som boot-skiva, så startar den från ordinarire disk ändå. Ett par gånger har CD:n visats där, och en gång lyckades jag få igång från just den. Annars startar datorn alltid från ordinarie disk oavsett vad jag väljer i detta läge.

Om jag väljer startsystem från CD eller FW i systeminställningarna så bootar den från ordinarie disk ändå.

Om jag håller ner C vid uppstart hjälper inte alls.

Den där "cuda" knappen, kan den ha med saken att göra? I så fall, är det bara att trycka på den, rakt av? Kan ett gammalt batteri orsaka sånt här?

Är det original tangentbord och mus?, inga konvertrar imellan?, vet att en USB till PS/2 converter till Musen gjorde att en G4 inte gick att starta från CD

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-06 00:11

Har du bytt CD-spelaren till en icke Apple original?
I så fall pröva att installera Patchburner!
http://www.patchburn.de/download.html

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-06 17:48

actros:
Jo, original. Har även testat med annat, också original. Ingen skillnad.

Macus:
CD:n är original.

Båda: Det gick alltså att boota från EN CD, men inte från en annan, och jag tror jag kommit på voffo det ä på dette viset: Den det INTE gick att boota från innehöll DiskWarrior 3.0.2, som alltså är specialgjord för G5. Det kanske alltså var helt som det skulle det...

Men det STORA problemet att den inte vill boota från en FW-disk kvarstår. Har kollat om den har rätt firmware. Apple har en uppdatering som heter 4.2.8. Men den behöver OS9 för att installeras, vilket jag inte har.
Å andra sidan står det "CPU PowerPC G4 (2.8)" när man kollar system info, så det indikerar väl att rätt firmware redan finns inlagd, eller?
Suck.....

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-12-07 00:17

Det ska stå:
"Boot ROM-version: 4.2.8f1"

eller något liknande i "Systeminformation" Maskinvaruöversikt

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-08 17:34

Tack alla som orkat svara. Nu gör jag ett nytt försök, och har forskat vidare i varför FW-disken inte får/vill vara med...

Tydligen finns dedt nån som kallas "blessing", dvs varje startdisk måste vara "välsignad" an maskinens Open Firmware. Om t.ex. en extern disk INTE är "välsignad" (blessed), så kommer går det inte att boota från den.

Jag har nu kollat runt lite, och det ska tydligen gå att "välsigna" FW-disken på två olika sätt, och nu är jag ute på okända vatten och behöver nån att hålla i hand:

1. Programmet Carbon Copy Cloner lär tydligen kunna göra detta. Men jag har kollat på dessa sajt (http://www.bombich.com/software/ccc.html) och inte hittat nåt som tyder på det. Kan nån som använder programmet berätta mer, och gärna HUR det går till om det faktiskt går.

2. Man kan också "välsigna" en startdisk genom Terminalen. Jag har öppnat denna och skrivit "bless man" och fått en lista på olika options plus lite annat, men har inte en susning om hur jag går vidare.

Takkar på förhand för all hjälp...

Carbon Copy Cloner, eller ännu hellre det jag använder mig mest av, SuperDuper.
Hur enkelt som helst att använda tycker jag. Läs bara manualerna.

SuperDuper ställer du in så att att det efter utfört arbete startar om och startar upp på din externa disk. Då vet du samtidigt att allt gått bra

• Oregistrerad
  • 2004-12-08 21:52
Ursprungligen av Mikke:

2. Man kan också "välsigna" en startdisk genom Terminalen. Jag har öppnat denna och skrivit "bless man" och fått en lista på olika options plus lite annat, men har inte en susning om hur jag går vidare.

Klippt från Mac OS X Hints:
bless -folder /System/Library/CoreServices
Fast i ditt fall borde det bli
bless -folder /Volumes/_din_firewiredisk_/System/Library/CoreServices
Byt _din_firewiredisk_ mot namnet på just din fw-disk.
Eventuellt behöver du lägga till kommandot sudo före bless.

Det är inte så att du kryssat för Ignore Ownership On This Volume? Visa info på fw-disken, kryssrutan längst ner.

1
Bevaka tråden