Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mozillas MP-bugg åtgärdad!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nöjet att meddela att Mozillas MP-bugg under Mac OS X nu åtgärdats. Buggen finns visserligen kvar i den officiella 0.9.5, men i en Nightly Build jag laddade hem för några dagar sedan är den borta.

Buggen yttrade sig i att Mozilla vägrade rendera sidor under OS X på en MP-maskin. Detta var mycket irriterande för mig som har en dylik Mac, men nu är allt bra igen och livet leker:-)

Alla som vill köra Mozilla på en MP-maskin under OS X: styr till http://www.mozilla.org och ladda ner den senaste versionen av Nightly Build. Jag hoppas att korrigeringen införs i Mozilla 0.9.6 när den kommer.

Trevligt. Hur är annars Mozilla under X? Jag kör Netscape X 6.1 Preview, fungerar bra (den är snabb) förutom när det kommer till tabeller och dylikt.

Jag har kört Mozilla sedan hösten 2000 (0.8) och kör nu 0.9.5+/Nightly Build. Fram tills denna höst körde jag den under Classic, men sedan började jag med OS X. Versionerna 0.9.3 och 0.9.4 var helt omöjliga på min G4/450MP under OS X, eftersom de led av den s.k MP-buggen.

Jag har kört Netscape 6.0 och 6.1 och anser att de har sämre prestanda än Mozilla (6.1 bygger på koden Mozilla 0.9.2.1), vilket säger en hel del (Mozilla är ju uppe i 0.9.5 och därmed ett antal versionsnummer före, dessutom ska man tänka på Mozillas snabba utveckling).

Jämfört med Mozilla 0.9.3 (under Classic) och nuvarande 0.9.5+ (under OS X) har jag följande åsikter om Netscape 6.1 för X:

1. NS lider av MP-buggen, som nu är åtgärdad i Mozilla 0.9.5+/NB. Detta gör att Netscape är skrot på en MP-maskin som kör OS X.

2. Netscape är instabil jämfört med Mozilla (jag har haft värre problem med Netscape 6.x jämfört med den gamla Mozilla 0.8 från 2000).

3. Mozilla är snabbare och håller högre kvalitet. Problem som finns i NS 6.1 (Mozilla 0.9.2.1) är korrigerade i nuvarande Mozilla.

4. Mozilla uppdateras en gång per månad och en ny NB kommer varje månad. Detta garanterar hög kvalitet jämfört med Netscape. Jag har inte haft Netscape-trassel med tröghet, instabilitet etc i Mozilla.

5. Mozilla har bättre kompatibilitet än Netscape 6.x.

6. Man slipper eländiga AOL Instant Messenger och annat junk med Mozilla.

Gränsnittet är identiskt i Mozilla 0.9.5 och NS 6.1. Enda utseendeskillnaden är att Netscapes logga ersatts av Mozillas logga (det kan man nog leva med).

Det är därmed enkelt att byta. Läsarna fungerar på samma sätt, så har man använt den ena kan man den andra. Dock är Mozilla helt överlägsen.

Mitt slagord är: BEGRAV Netscape som använder gammal Mozilla-kod och lägger till onödiga proprietära funktioner. Kör Mozilla istället och få högre kvalitet och bättre driftsäkerhet på köpet.

Ooops! Jag skrev fel: Mozilla uppdateras stort varje månad (0.9.x). Nightly Builds uppdateras varje natt. En Mozilla-NB är därför helt färsk. Dessa är avsedda för buggtest, men kan köras som vanligt.

1
Bevaka tråden