Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du kvar Classic på Mac:en?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte jag måste kolla med er. Slängde precis "systemmappen" och "applications (Mac OS 9)" i papperskorgen och slopade.

Har du kvar Classic mode?

Skippade det när jag installerade om precis. Alla program jag använder finns numera till OS X.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-12-05 17:16

Nä, classic finns inte mer. Må det vila i frid.

• Medlem
  • 2004-12-05 18:02

Jo jag har kvar classic.... Kanske man skulle kunna behöva det någon gång i livet

• Medlem
  • 2004-12-05 18:05

Självklart (har jag kvar classic)!
1. Jag använder QuarkXPress 5.
2. Det tar inte upp plats jag måste ha till annat.
3. Det är tufft.

Yeah.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-05 18:27

Nej. Kastade ut Classic slutgiltigt hösten 2003.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-05 18:34

Bara OS X hemma, men på jobbet har jag classic. Två program behövs där ibland. DNA Strider och ABI Prism Sequence Detection System.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-05 18:51

NEJ, det är utslängt sedan två månader.

Däremot har jag en gammal iBook som inte ville svälja panthern.... så den får traska på i OS9.

Classic?
DET var längesedan!

Anders

slopade det när jag bytte dator, det mesta programmen finns till osx!

inte kört classic sedan min b/w g3 300.

:rolleyes:

Kopplade på en omröstning på tråden. Rösta på!

/M

• Medlem
  • 2004-12-05 23:39
Ursprungligen av Martin Belak:

Kopplade på en omröstning på tråden. Rösta på!

/M

Kan du inte lägga till
* har bara classic
* har aldrig haft classic

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-12-05 19:38

Har haft classic installerat sen första releasen av OSX, men kan räkna de gånger jag dragit igång det på ena handen...

Funderar på att slänga ut classic och ha kvar min gamla 4400 för "nostalgi-trippar"

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-12-05 20:12

Skräms inte, 9an kan man väl inte slänga ut?

- Quark 3
- Fontographer
- Adobe Dimensions 3
- Illustrator 3
- Hypercard 2
- Spread Sheet 2000
- Swivel 3D
- Roll 'm up (flipperspel)

Det finns många skäl till att inte slänga ut 9an även om jag i huvudsak använder Panther till vardags.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-05 20:23

Klart man har kvar Classic. Hur ska man annars kunna spela Myst och Riven?

Ursprungligen av Satyricon:

..... Sen skannar jag i Classic. Så jag tänker inte slänga ut 9:an än...

Se det gjorde jag också. MEN så provade jag Vuescan och det programmet tog så väl hand om min gamla SNAPSCAN 1212my att jag sedan dess inte öppnat classic för scanning. AGFA har ju slutat med scanners och mjukvarustödet upphörde med 10.2.8 eller var det 10.2.4?

Tyvärr finns inte alla program i OSX, t ex saknar jag QSR NUDIST, ett program för "kvalitativa undersökningar". Det går inte att köra i classic heller, tyvärr. Är det någon som känner till ett motsvarande program för OSX?

Har ett gammalt fräckt program som ibland får mig att öppna classic. Mest för att lattja. Det är Canoma.

• Oregistrerad
  • 2004-12-06 11:11

Nej, Borta! Jag har inte saknat det ännu, snart 1,5 år...

• Oregistrerad
  • 2004-12-05 20:38

Hur mycket plats tar det egentligen upp då?

Jag kör Nationalencyklopedin i Classic, liksom Quark 4 och en del ljudredigeringsprogram. Sen skannar jag i Classic. Så jag tänker inte slänga ut 9:an än...

• Medlem
  • S.Sandby
  • 2004-12-05 21:34

Har funderat på att slänga Classic, men jag har några CD-ROM skivor som bara fungerar i OS9 så det får väl vara kvar.

• Oregistrerad
  • 2004-12-05 21:52

Classic finns kvar, den används ännu till Bridge Baron.

mvh.
Karin

Självklart. Jag har ett dussin program av olika slag som behöver det, spel oräknade, och även om jag inte hade det skulle det finnas kvar som beredskap. Stör det kan man pula ner det i en undermapp. Tycker man att det tar upp för mycket plats har man allvarligare problem än det.

Synd bara att Classic är så instabilt. OS9 är betydligt stabilare.

Quark 4 !

Sen tänker jag installera iMovie i Classic också, och se om det hjälper mig. (Min kamera stöds inte i iMovie för OSX, men funkade fint i OS9. Vet ej än om datorn går på det "luret")

Jag stannade kvar i OS 9 ända tills 10.2 kom ut. Sen formaterade jag om min hårddisk, installerade OS X utan Classic och så har det varit sedan dess. Har aldrig haft både och.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-12-06 00:07

Jag blev tvungen att titta efter, men jag hade det tydligen inte kvar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 00:14

Har ingen användning för Classic eller Mac OS 9. De tillhör en tidigare era, ett tidigare liv. Alla program jag behöver finns för Mac OS X.

• Medlem
  • 2004-12-06 00:55

Japp. Har kvar och använder. Claris Impact och för att kunna kolla disketter (de här fyrkantiga sakerna man hade förr i tiden). Behöver det några gånger om året. Tar inte mycket plats och är ovärdeligt vid dataarkeologi! (dessutom behövs det för att kunna Xpost facto).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 01:34

Japp, Jag bytte inte förrens 10.3 kom.
9an har mer karaktär tycker jag, även om OSX är bättre rent tekniskt så känns det helt opersonligt och kommersiellt.

• Oregistrerad
  • 2004-12-06 01:50

har en dmg på ca 60mb som mountas om jag, mot förmodan, någonsin behöver det...
man har ju drivor av nedbrända prylar liggandes i skåp och lådor... set kan ju hända att man vill bli lite nostalgiskt ngn gång...

Bevaka tråden