Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD backup program..

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte att utnyttja min lagliga rätt att säkerhetskopiera mina DVD samling, det var en av andledningarna jag hade för att köpa mig en iBook, att kunna se DVD när jag är ute och reser.
Genom att jag är elitskidåkare så blir det endel reser på helgerna, så det ahde varit smidigare att ha min DVD samling på HD istället för att släpa med sig ett tiotal DVD skiver som lätt repas.

Har tittat lite på versiontracker och hittat programmet DVDbackup, är det nåt att ha eller?
Finns det bättre program, skulle gärna vilja kunna ta bort de onödiga subtitles, språken och extra materialet. Så jag bara har kvar engelskt språk och svensk text + själva filmen.
Och på så sätt skulle jag kunna spara HD plats.

Sen så har jag förstått att det här ligger i lite i gråzonen på forumreglerna, för vad jag har sett så kommer det ett lagförslag till våren om at förbjuda privat säkerhetskopiering av DVD filmer. Men i nuläget ska det vara lagligt vad jag har förstått.

Jocke

*efter lite sökande på forumet så verkar det som om det är DVD backup man ska ha, men går det att ta bort det onöfiga ur filmen så filen blir mindre*

• Medlem
  • 2004-12-05 18:32

Det där lagförslaget har stötts och vänts ganska många gånger nu, men som det ser ut nu kommer rättigheten till kopier för eget bruk att finnas kvar. Däremot kommer det bli förbjudet att "knäcka" kopieringsskydd och liknande såvida det inte är ett måste för att kunna nyttja material i det medium man vill.

Ett enkelt och lagligt sätt är att göra discimages av orginal-DVD:n, fast då får du ju inte ner storleken på filerna...

• Oregistrerad
  • 2004-12-05 18:35

Det är MacTheRipper och DVD2One du ska ha. Har du en PC är det ännu enklare (och billigare) med DVDShrink.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-17 14:45
Ursprungligen av Mattias Malm:

Det är MacTheRipper och DVD2One du ska ha. Har du en PC är det ännu enklare (och billigare) med DVDShrink.

Det finns alltså inget freewareprogram av motsvarande DVD2One till Mac?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 15:03

DVD2one är inte såbra. då han ville ha filmerna på HD!
Dom ggr som jag har använt det programet så har det tagit skada på kvaliten! det blir allså MPEG kvalite!
sucki sucki.
Då är det bättre att rippa den med mactheriper å ta bort extra matrieal och subtidels å sen bränna den i Toast!

//tobias

• Oregistrerad
  • 2005-01-17 15:09

Kvalitén med DVD2One är det inget fel med. Naturligtvis gör man en Movie only copy som komprimeras till 4,36 GB.

Gratisalternativ till DVD2One på Mac är inget som jag känner till. Har du tillgång till en PC måste jag dock återigen slå ett slag för DVDShrink. Med DVDShrink och en PC med DVD-läsare och snabb DVD-brännare tar hela processen (från att du stoppar in originalskiva och DVD-R i datorn tills du tar ut dem) mellan 25 och 45 minuter. Vanligtvis ligger det på runt 35 minuter. Och då sätter jag bara igång processen och pysslar med annat tills datorn plingar till och meddelar att det hela är klart.

Maclösningen med Original-DVD -> MacTheRipper -> DVD2One -> DVDImage -> Skivavbildning -> DVD-R tar knappt 2 timmar och kräver en del aktivitet från dig. Har du Toast kan du spara in steget med DVDImage.

Mac the Ripper och Roxio Popcorn är bäst.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-16 10:29

DVDBackup tar bort filer? eller?

Jag har kört länge med DVDBackup 1.3 och det har funkat bra. Häromdagen fick jag min Powerbook G4 med SD. Jag erhöll ett nytt DVDBackup från Versiontracker, installerade som vanligt och drog min DVD till Backupfönstret. Till min förvåning hade några filer försvunnit och den totala volymen på skivan minskat. Varför blir det så? På min gamla iMac funkar det perfekt. Jag har också flyttat mitt "gamla iMac DVDBackup" till den nya maskinen, men samma sak händer. Har någon också råkat ut för detta, eller gör jag en sån idiotgrej att den är så stor att jag inte själv ser den?

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-16 12:55

Jag vet inte varför inte alla filerna hamnar i DVDBackup-fönstret, men testa att spela upp filmen i den inbyggda DVD-spelaren i några minuter. Då har DVDBackup snappat åt sig alla nycklar till kopieringsskydden, och kanske även löst ditt problem?!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-19 17:15

Hej,
Försökte, men det blev ingen skillnad. Tack för tipset.

1
Bevaka tråden