UC & UB? Jag tappade mitt i Australien, polisanmälde och fick ett nytt av vägverket. Har jag missat att anmäla till någon att jag tappade det alltså?
Grejen med att anmäla borttappat eller stulet ID/Körkort till UC (Upplysningscentralen) är att minska risken att upphittaren/tjuven använder det för missbruk av personnumret i kreditsammanhang.
Citat från Upplysningscentralens webbplats:
1. Hur anmäler jag förlust av id-handlingar (körkort, pass och id-kort)?
UC Förlustanmälan, telefon 0900-101 20 30, är en röststyrd tjänst där du som privatperson kan anmäla förlust av id-handlingar t.ex. körkort, pass och id-kort. Att göra en anmälan kostar 30 kronor och den gäller sedan i fem år eller tills du själv häver den. UC Förlustanmälan är öppet dygnet runt, året om.
2. Hur häver jag en förlustanmälan?
För att häva en anmälan krävs att du fyller i och skickar tillbaka den hävningsblankett som kommer med bekräftelsen från UC. Har du tappat bort din hävningsblankett kan du beställa en ny via tjänsten UC Förlustanmälan.
3. Varför ska jag förlustanmäla?
En notering om förlorad id-handling i UC:s register försvårar missbruk av personnumret i kreditsammanhang. Om t.ex. Sven Svensson blir bestulen så kan den person som tagit Svens id-handling använda den för att söka kredit i Sven Svenssons namn. UC AB är dominerande i Sverige när det gäller kreditupplysningar på privatpersoner. Genom att göra en förlustanmälan till UC kan du som privatperson skydda dig mot den här typen av brott.
4. Vad innebär en förlustanmälan?
När t.ex. Sven Svensson gör en förlustanmälan till UC läggs en notering i UC:s register om att Sven Svensson har förlorat sin id-handling. När ett företag sedan tar en kreditupplysning på Svens personnummer får de veta att han förlorat sin id-handling. Företaget ser då att den person som använder sig av Svens id-handling missbrukar den. Som privatperson kan du fortfarande legitimera dig med annan eller ny id-handling. Om du själv vill söka kredit måste du först häva din tidigare gjorda förlustanmälan.
I macgundes/Daniels fall så kanske detta är onödigt, eftersom körkortet kommit tillrätta (om än tudelat.. Dock kan ju upphittaren/tjuven fortfarande missbruka personnumret, så en anmälan kanske inte är så dum i alla fall...)
-Torkel