Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VILD idé för den ENsamma studiovargen!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 23:55

Denna idé är inspirerad från mitt totala ego av att vilja göra allt själv och jag VET att
det finns flera av oss med denna egenskap där ute och det är Ni som ska läsa detta.

I dagsläge bygger jag min Studio nu med inhyrda snickare och allt vad det innebär i ett skyddsrum jag hyr.
Hela studion är en lång jäkla betongkorridor (ekar som satan) med flera mindre indelade bås totalt 4+1 mindre. Alltså behövs dämpning, vilket är ett eget forum bara det
Min del av lokalen är två av dessa bås, varav ett är större och det andra nästan hälften i storlek. Totalt ca 20-30m2.

Det lilla tänkte jag skulle bli för live-trummor och annan högljudd perkussion av alla slag.
Det större rummet är kontrollrummet med ett byggt sångbås i hörnet (dämpväggar kring sångare)

Med nya väggar och dörrar isolerar jag mina två rum/bås ifrån resten av den ekande korridoren.

Iom att jag för det mesta jobbar själv med mina demos till en början och även lirar trummor/perc själv så försöker jag hitta ett koncept där detta är fullt möjligt UTAN att behöva springa som en blådåre till alla instanser för sång, pålägg ect eller för den delen ringa polaren (som just Hatar musikteknik) bara för att han ska trycka på rec och "sudda" knappen vid omtagningar tills han kräks.

Så! Till själva idén...

Sångbåset. Inspelningsrum 1

Tänk er att det står en LCD skärm monterad på stativ eller väggfäste intill mikrofonen.
Denna skärm är ju som alla vet HELT ljudlös och stör inte inspelningen. (Magnetproblem någon?)
Tänk er att denna skärm har Touchscreen

Skärmen är kopplat till din dator och visar ditt favorit sequencer program, i mitt fall Logic.
Med hjälp av touch-screen funktionen så väljer du lätt från alla menyfunktioner det verktyg
du vill åt med att trycka fysiskt sätt på skärmen för att ta bort, "spola" tillbaka, record ect.
Detta eliminerar totalt spring mellan dator och mic och du kan göra hur många omtagningar som helst tills önskat resultat uppnåtts. Även behovet av en mus och tgn-bord samt långa kablar till dator är borta.

Trumbåset. Inspelningsrum 2

I detta rum finns ännu en LCD-skärm av samma typ intill trummorna och även en Digital Mixer .
(Idén för detta är taget från trumslagaren Dave Weckl som använder en Yamaha 01V för detta, och demonstrerar exakt vilka fördelar det har i en av hans många demo-videos.)

Kortfattat. Alla micar från trummorna in till mixern, där all kompression, Gate, rumsklang bearbetas. Den torra signalen (läs obehandlad av effekter) går ut från Digitalmixern in till den större Mixern placerad i Inspelningsrum 1.
(Kan också vara Protools HD eller liknande med patchbay ect..)

Iom att audio spelas IN till datorn i rum nr1 måste också audio spelas UT tillbaka till digitalmixern i rum 2 för lyssning. Lösningen är återigen skärmen bredvid dig! Assigna ljudutgångarna och tryck på play. Smidigt? Typ..

Problemen.

Det finns säkert något jag missat här det är sent och jag är trött. Ett problem ifrågasatte Kristoffer angående touchskärmen.

Citat Kristofer.

"Dock finns det ju saker som kanske blir lite knepiga, som de små knapparna man lägger in effekter och liknande med i Protools. Man får väl köra med musen till sånt."...

//Lösningen kanske kan vara en större skärm alternativt lägre upplösning för att se ikonerna större, det är ju trotsallt för bekvämlighetens skull inte för utseendets.
man skulle också som Kristofer säger kunna ha en mus kopplad till skärmens USB port (om den har)

Hur ska allt egentligen kopplas?

Idag finns trådlösa system som tex bluetooth (Som vissa macar har idag) och IR och det finns säkert nått sätt att kunna köra en trådlös mus mellan rummen med en mottagare.
Även tgn-bord är ett alternativ med förlängningskablar (Claes Ohlson) vilken eliminerar behovet helt av touch-screen skärmar. Fast TS ÄR coolare?
Smidigare att kunna trycka på en skärm med ett finger om man håller i en trumstock eller är det jag som överdriver? :0)
Smaksak i detta fall, möjligtvis en prisfråga också.... osv ni hajjar galoppen.

Vill ha ALLAS synpunkter om detta, skicka tips och BILDER om detta finns i kommersiella studios redan!! har inte sett det själv dock. Kan tänka mig att Phillan (Phill Collins) sitter med nån liknande lösning i sin hemstudio bland alla j*vla pukor han har.

Visa vad ni går för!

/Angelo

Senast redigerat 2005-02-21 15:20
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-12-08 18:50

Jag tycker det verkar tokbökigt med touchscreen, och det borde ju behövas någon speciell mjukvara för vilka funktioner du ska styra i logic, som bestämmer att när du "trycker där" på skärmen så skall pekaren hamna där och inte klicka där eller v.v. Varför inte dra långa kablar istället? Borde väl inte vara så svårt att montera det på ett snyggt sätt så man kan ha sitt tangentbord, eller i allafall mus där. Sedan kan man ju fundera över att har man skärm med program etc i inspelningsrummet så kanske man kommer bli sugen på att göra små redigeringar där också. Då är det lättare om man har tb o mus. Enda erfarenheten jag har av touchscreen är på sjs biljettautomater så jag kan ju ha fel men...

• Oregistrerad
  • 2004-12-08 23:51

Varför inte bara en sådandär switch så att man kan dela datorer, tangentbord, skärmar och sånt? Vad gäller annan utrustning så finns det väl en hel del som kopplas antingen via FW eller ethernet i dagsläget, är det inte Yamaha som puchar hårt för något gränssnitt som är ethernet i grunden? Går det inte att helt enkelt nätverka med flera datorer, kanske det enklaste, men dyraste? Nog spekulerat.

• Oregistrerad
  • 2004-12-09 17:28

Jag tror själva idén är cool men jag skulle vilja vara totalt koncentrerad på min del i produktionen om jag t.ex. sjunger, lirar percussion eller whatever, så att liksom vara lite tekniker samtidigt som jag sjunger eller nåt (mest en mental grej) skulle för mig vara svårt eftersom det krävs så mycket koncentration och dedikation till varje del. Vet inte om du förstår vad jag menar eller håller med, men så känner jag. Jag skulle inte vilja vara ensam i en studio som den du kommer ha när jag spelar in.

Touchscreen tyckte jag lät svinsmart.

• Oregistrerad
  • 2004-12-10 10:00

Den där trådlösa DAW-controllern verkade ju smart - men är det inte smidigare att ha en iBook med AirPort och fjärrstyra huvuddatorn via remote desktop eller vad det nu heter?

Annat förslag kan ju vara att skaffa en Behringer BCF2000 controller och lägga upp sina kommandon för Logic som passar bäst.
Ha denna i den andra rummet med en lång USB kabel från rummet med Macen. Samtidigt speglar du Logic med en extra skärm i rummet med Behringer controllern.

http://www.behringer.com/02_products/b-control_index.cfm?lang=ENG&mid=2&smid=9

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-12-14 11:41

Jag tror att en mus kopplad till tangentbordet blir smidigast att jobba med. Då kan du lätt göra alla dina vanliga moment även om du sitter på trumpallen. Jag ska själv bygga mig ett liknande arrangemang fast med digitala trummor och i samma rum. Men man vill ju inte springa upp och ner hela tiden för att trycka på rec/stop, ställa in saker etc.

• Oregistrerad
  • 2005-02-21 15:23
Ursprungligen av Conny W:

Jag tror att en mus kopplad till tangentbordet blir smidigast att jobba med. Då kan du lätt göra alla dina vanliga moment även om du sitter på trumpallen. Jag ska själv bygga mig ett liknande arrangemang fast med digitala trummor och i samma rum. Men man vill ju inte springa upp och ner hela tiden för att trycka på rec/stop, ställa in saker etc.

Haha detta är precis det jag körde innan jag fixade min nya studiolokal. Hade Roland Td-6 kitet midikopplat till Cubase SX. Jag löste det genom att ha datorn på bordet på sidan av trumsetet för att minimera springet. Allt funka förutom att Roland dig. trummor låter skit.

• Oregistrerad
  • 2005-02-21 15:15
Ursprungligen av Killergull:

Annat förslag kan ju vara att skaffa en Behringer BCF2000 controller och lägga upp sina kommandon för Logic som passar bäst.
Ha denna i den andra rummet med en lång USB kabel från rummet med Macen. Samtidigt speglar du Logic med en extra skärm i rummet med Behringer controllern.

http://www.behringer.com/02_products/b-control_index.cfm?lang=ENG&mid=2&smid=9

Den verkar cool och Behringer har alltid bra priser. men helst för att styra Synthar´s resonans eller nått skulle jag nog vilja ha den. Man behöver inte faders och mixning för att ta bort ett surt sångtrack hehe

• Oregistrerad
  • 2005-02-21 15:10
Ursprungligen av petsematary:

Jag tror själva idén är cool men jag skulle vilja vara totalt koncentrerad på min del i produktionen om jag t.ex. sjunger, lirar percussion eller whatever, så att liksom vara lite tekniker samtidigt som jag sjunger eller nåt (mest en mental grej) skulle för mig vara svårt eftersom det krävs så mycket koncentration och dedikation till varje del. Vet inte om du förstår vad jag menar eller håller med, men så känner jag. Jag skulle inte vilja vara ensam i en studio som den du kommer ha när jag spelar in.

Jo jag förstår dig helt men jag tror jag var ganska tydlig när jag beskrev att sättet jag jobbar på kräver mycket spring idag och detta skulle vara en lösning. Vad skulle du göra om din lokal var 10 meter lång där datorn är och du skulle sätta 4 stämmor i en låt? Catch my drift?

• Oregistrerad
  • 2005-02-21 15:11
Ursprungligen av Jörgen U:

Varför inte bara en sådandär switch så att man kan dela datorer, tangentbord, skärmar och sånt? Vad gäller annan utrustning så finns det väl en hel del som kopplas antingen via FW eller ethernet i dagsläget, är det inte Yamaha som puchar hårt för något gränssnitt som är ethernet i grunden? Går det inte att helt enkelt nätverka med flera datorer, kanske det enklaste, men dyraste? Nog spekulerat.

Mycket intressant, bara det finns en skärm vid dem olika båsen så..

• Medlem
  • Solna
  • 2004-12-14 14:50

En helt annan lösning, fast kanske inte riktigt lika "nördig" (?) är att skaffa en iBook och ett externt ljudkort, om du nu inte har problem med att en sådan låter för mycket i studiomiljö (hårddisken). Det problemet går dessutom kanske att gå förbi på något sätt (ställa ibooken i ett skåp med glasfönster som ljudisolerar, köra med tangentbord och mus över bluetooth). Då kan du använda iBooken som "inspelningsdator", flytta den mellan de olika rummen i studion, och sedan flytta över ljudfilerna till din "mixdator" när du ska mixa ihop det, om nu inte iBooken har tillräcklig prestanda (med tanke på att hårddisken har rätt begränsad hastighet i iBooken är det väl ganska troligt). Jag vet inte alls riktigt vad min lösning får för ekonomiska och andra konsekvenser, men det borde vara en intressant idé i alla fall?

• Oregistrerad
  • 2005-02-21 15:27
Ursprungligen av TERdON:

En helt annan lösning, fast kanske inte riktigt lika "nördig" (?) är att skaffa en iBook och ett externt ljudkort, om du nu inte har problem med att en sådan låter för mycket i studiomiljö (hårddisken). Det problemet går dessutom kanske att gå förbi på något sätt (ställa ibooken i ett skåp med glasfönster som ljudisolerar, köra med tangentbord och mus över bluetooth). Då kan du använda iBooken som "inspelningsdator", flytta den mellan de olika rummen i studion, och sedan flytta över ljudfilerna till din "mixdator" när du ska mixa ihop det, om nu inte iBooken har tillräcklig prestanda (med tanke på att hårddisken har rätt begränsad hastighet i iBooken är det väl ganska troligt). Jag vet inte alls riktigt vad min lösning får för ekonomiska och andra konsekvenser, men det borde vara en intressant idé i alla fall?

För mindre produktioner är det inte alls en dum ide! Inte alls.
Gillar att det är trådlöst.
Jag tänker direkt varför inte en mini-mac? Kostar ju ingenting knappt.

Fast att lira tex trummor och åtta kanaler sätter sig direkt i mixen på huvuddatorn i rummet bredvid eliminerar böket kring att flytta osv.

Så smidigt som möjligt är utgångspunkten.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-02-21 22:20
Ursprungligen av Angelo:

Jag tänker direkt varför inte en mini-mac? Kostar ju ingenting knappt.

Bara för att folk inte ska tro att jag är dum, notera att Mac Mini inte fanns när jag skrev mitt förslag...

Plus att lite idén med en iBook var att den är mer "allt-i-ett". Jobbigt att flytta en Mini OCH en skärm OCH ett nätagg OCH tangentbord OCH mus istället för bara en iBook (och ev BT-mus+tangentbord).

1
Bevaka tråden