Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fallfrukt

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

"I år skulle Apple fördubbla sina marknadsandelar i kanalen. Istället har de halverats. Hur kunde misslyckandet bli så monumentalt?"

Läs artikeln här

Utan att ännu ha kollat artikeln så kan det nog vara så att amerikanska ekonomin inte hade börjat sin nedgång för 11 månader sedan och att man (som alla andra) kalylerade med betydligt bättre resultat. Europa släpar sedan nästan alltid vid nedgångar efter ca: 8-9 månader. Där har du säkerligen svaret. Sedan har jag för mig att IDG alltid räknar på vad man preliminärt uppskattar och inte de faktiska siffrorna som blir offentliga först 3-4 månader in på 2002. Så som vanligt med media - lita inte alltid på vad dom skriver, man blir först bara deprimerad och tror det är sant för att kanske ett halvår senare bli förbannad på dom när siffrorna visar sig vara något helt annat.

Jag läste artikeln också (i tidningen som kom idag).

Ska maila våra medlemmar som är med i återförsäljar forumet och dra igång en större diskussion tänkte jag.

iMac säljer inte bra alls, så mycket har jag räknat ut själv. Däremot så tror jag att iBook och Powerbook går åt i mängder. G4/733 är den mest sålda Power Mac modellen (självklart).

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Sedan har jag för mig att IDG alltid räknar på vad man preliminärt uppskattar och inte de faktiska siffrorna som blir offentliga först 3-4 månader in på 2002. Så som vanligt med media - lita inte alltid på vad dom skriver, man blir först bara deprimerad och tror det är sant för att kanske ett halvår senare bli förbannad på dom när siffrorna visar sig vara något helt annat.

Artikeln handlar i första hand om hur Apple har lyckats med sin målsättning att öka försäljningen med 100% hos återförsäljarna. De som varit inne hos Onoff, Computer City eller City Stormarknad under det senaste året behöver nog inte läsa artikeln för att räkna ut hur den satsningen gått.

Det är rätt att man skall vara skeptisk till alla siffror om marknadsandelar, inte bara analysföretagens. Förklaringen är enkel, företagen är de enda som faktiskt vet hur det gått, och de släpper inte informationen förrän den är inaktuell. De har dessutom ett motiv att mörka dåliga siffror och lyfta fram bra siffror.

Men det siffrorna kan visa är den generella riktningen. Och i Apples fall pekar kurvorna mer mot golvet än taket.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Det borde vara uppenbart att man ska undvika OnOff/Siba/City när man ska köpa dator. Jag rekommenderar denna länk för mer info om varför man INTE ska handla hos OnOff och company.
http://home.swipnet.se/anti/kampanjer/reklam_onoff.htm

Denna sida avslöjar nackdelarna med dessa stormarknader.

Jag är inte förvånad över att det inte säljs många Apple-maskiner där (och att de inte har vettiga PC-maskiner heller). Vill man ha en Mac blir det ett AppleCenter och är man sugen på en PC är en PC-affär bättre.

Jag är inte förvånad över att det inte säljs många Apple-maskiner där (och att de inte har vettiga PC-maskiner heller). Vill man ha en Mac blir det ett AppleCenter och är man sugen på en PC är en PC-affär bättre.

Jo, nog är det bättre att undvika de stora kedjorna av elektronikbutiker om man vill ha kontakt med någorlunda kompetent personal (no offense om nån här jobbar där), men det hindrar ju inte att Apple borde synas mera där. Att det borde vara dom senaste modellerna och så vidare. Det skulle gagna hela macmarknaden, även om jag inte går dit i första hand. Å lite mera konkurrens när det gäller priser är ju inte fel heller.

Jag vet inte riktigt om dessa butiker är något att satsa på över huvud taget. Jag har inte varit inne i någon siba, onoff eller elgigantenbutik som jag skulle kunna tänka mig att rekommendera än mindre själv köpa dator i. Visst, Apple hade kanske fått lite mer exponering men jag tror pengarna kan satsas på bättre saker som tex. ett antal egna butiker.

Finns det någonstans i hela Sverige en affär dit man kan gå och alltid vara säker på att hitta Apples senaste produkter utställda med vettiga program installerade och kunnig personal som vill sälja mac och som vet vad de snackar om? Det är sådana affärer som behövs och det är nog bara Apple själva som kan fixa det, eller?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Jag vet inte riktigt om dessa butiker är något att satsa på över huvud taget. Jag har inte varit inne i någon siba, onoff eller elgigantenbutik som jag skulle kunna tänka mig att rekommendera än mindre själv köpa dator i. Visst, Apple hade kanske fått lite mer exponering men jag tror pengarna kan satsas på bättre saker som tex. ett antal egna butiker.

Vill vi se en bra presentation av Macar i detaljistledet, som vänder sig till hemanvändare, så finns det inget alternativ till kedjorna. Att de idag inte är ställen som man kan rekommendera beror på att de har okunnig personal, inte på något inbyggt fel i stormarknadskonceptet. Och okunnighet är som bekant något som kan åtgärdas.

Att Apple skulle starta en egen butikskedja i Sverige löser inte problemet. Stormarknadens fördel är att prylar som inte kan bära sig ekonomiskt i egna butiker kan åka snålskjuts på alla de andra prylarna. Därför finns det stormarknader i hela Sverige.

En Apple-butik utanför Stockholm, Göteborg och Malmö tror jag faktiskt är chanslös att få ekonomi på.

Hoppet står med andra ord till att Apple får ordning på sin representation hos kedjorna, inte till en eller kanske två butiker i någon av de tre storstäderna.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

En möjlighet för stormarknaderna hade ju också varit att anställa en datasäljare som inte är religiöst färgad av plattformarna. En billlig PC till någon som behöver använda ett office paket, en välutrustad PC till någon som vill ha en "spel och multimediadator", en Mac till en familj som vill kunna göra lite av varje....

En stormarknad vill i första hand sälja, i andra hand bry sig om märket på produkten (vilket ibland kan betvivlas), men det viktiga är att följa och leda kunden mot ett beslut som också kunden känner är bra. = Långsiktighet.

hmmm, why state the obvious?

MVH Mattias

Någon som ver något mer om Canon Centrens Apple satsning?

De borde enligt min åsikt kunna bli/vara en mycket bra presentatör av Macar i detaljistledet. De har produkter som redan bär sig och som passar ihop med Apples datorer (d och dv kameror, skrivare, scanners osv...).

Apple satsar mycket på det samarbetet men jag har inte hört/sett några resultat ännu. Jag vet att Apple utbildat Canons personal och att de redan är Apple partners och jag väntar bara på att tex butiken på kungsgatan skall få dit ett gäng med datorer och programvaror från Apple...

Någon som vet mer?

Jag kan inte annat än rekommendera min länk för mer information om OnOff.

Ett annat exempel: jag brukar handla på Tesco (inte i Sverige) och Globus (inte heller i Sverige, men väl i Prag). Där köper jag livsmedel, DVD-filmer och en del annat. Datorer säljs också, men det är inte lämpligt att handla där.

Stormarknadskonceptet är i mina ögon bra för "enkla" varor, t.ex livsmedel etc, men avancerad elektronisk utrustning (datorer) kräver en helt annan kompetens. En dator ska säljas av en kunnig person som inte deltar i säljtävlingar. Dessa tävlingar bidrar till att säljaren rekommenderar samma datormodell oavsett vad man ska ha den till.

En länk till om OnOff/Siba/City/Elgiganten:
http://www.carpe-diem.nu/artiklar/Billigast.htm

Här står det ytterligare intressanta saker om nackdelarna med stormarknaderna. De är inte så enkla att avhjälpa. Det krävs hårt arbete och en annan inriktning.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Det borde vara uppenbart att man ska undvika OnOff/Siba/City när man ska köpa dator. Jag rekommenderar denna länk för mer info om varför man INTE ska handla hos OnOff och company.
http://home.swipnet.se/anti/kampanjer/reklam_onoff.htm

Denna sida avslöjar nackdelarna med dessa stormarknader.

Sundsvalss Tidning idag (2001-12-12):
Prishöjningar bakom julrean.

//Mikael

NH nämnde att stormarknadskonceptet är bra och det enda problemet är okunskap. Så enkelt är det inte: stormarknader är bra som sådana, men säljtävlingar är en viktig del i konceptet, vilket motverkar objektiv info.

Kompetent personal har inte synts till i flera år och även om sådan skulle införas måste säljtävlingar m.m bort. Det krävs därmed stora åtgärder innan stormarknaderna blir acceptabla datorförsäljare.

1
Bevaka tråden