Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Shell script

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-07 14:18

Någon som har ett tips på en sida som man kan lära sig shell script bättre?

Den här är min favorit, går igenom *allt* samtidigt som den är väldigt pedagogisk:
Advanced Bash-Scripting Guide: A complete guide to shell scripting

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-07 15:41

beror ju på lite vilket shell du vill lära dig med. http://www.osxfaq.com/Tutorials/LearningCenter/
är ju ett bra ställe att börja på. sedan finns det ju alltid mer specifika guider och howto's. Men Googla lite på 'bash scripting' eller något, så lär du hitta ganska mkt.

  • Medlem
  • 2004-12-09 09:30

:)

Joo, men har ni ingen bra sida på svenska så man kan lära sig lite snabbare och mindre plågsamt:P

shell scripta + svenska är ingen bra kombination kan jag säga eftersom du kommer bli tvungen att läsa en massa man sidor på olika kommandon... så bli van med engelska på en gång i stället.

Just ja, kör man zsh (som jag håller på och bekantar mig med just nu) så finns det en riktigt bra guide här:

A User's Guide to the Z-Shell

  • Medlem
  • 2004-12-09 14:22

!!!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

shell scripta + svenska är ingen bra kombination kan jag säga eftersom du kommer bli tvungen att läsa en massa man sidor på olika kommandon... så bli van med engelska på en gång i stället.

Det är kanske bra om man fattar vad kommandona har för funktion också..så då är det lättare att fatta om det är på svenska.

1
Bevaka tråden