Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

avi -> vcd?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett gäng "avi:er" som jag vill bränna som "vcd:er". Hur gör jag?
När jag försöker konvertera till mpg med qt, så avslutas programmet oväntat - samma händer när toast försöker...

Jakob

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 12:20

Jag använder ffmpegX. Finns på www.macupdate.com.
När man väl har listat ut hur programmet funkar kan man göra det mesta.

Så du bor i Lerum. Nästan grannar.
Då skulle jag kunna visa dig hur det funkar.
Hör av dig om du vill.

mathias@fictum.se

ffmpegX kan ju även konvertera till mpeg2 och göra SVCD - hyfsad kvalitetsförbättring jämfört med VCD! Rymmer ca 40 minuters film på en CD.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-14 20:33

Jag vill också bränna några avi-filer men inte nödvändigtvis som vcd. Får ändå inget kläm på det... Måste man konvertera en avi-fil för att kunna bränna den? När jag försöker bränna med firestarter kan jag inte ens dra dit filen, och MissingMediaBurner begriper jag mig inte riktigt på. Finns det nåt enkelt sätt att bränna avi för någon som inte är proffs på mac, med ett program som helst inte kostar?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-14 21:05
Ursprungligen av Vivian:

Jag vill också bränna några avi-filer men inte nödvändigtvis som vcd. Får ändå inget kläm på det... Måste man konvertera en avi-fil för att kunna bränna den? När jag försöker bränna med firestarter kan jag inte ens dra dit filen, och MissingMediaBurner begriper jag mig inte riktigt på. Finns det nåt enkelt sätt att bränna avi för någon som inte är proffs på mac, med ett program som helst inte kostar?

Menar du att du vill "lagra" de som de är på en CD/DVD istället för på Hårddisken?
Om så varför använda något annat än MacOS egna brännarprogram? stoppa in den tomma CD/DVD´n du får upp den som en Avbild på Skrivbordet dra dit den/de .avi filer du vill bränna och när de är kopierade klart matar du ut CD/DVD´n och den frågar då om du vill bränna den. Bränn, klart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-14 21:25
Ursprungligen av Kentor:

Menar du att du vill "lagra" de som de är på en CD/DVD istället för på Hårddisken?
Om så varför använda något annat än MacOS egna brännarprogram? stoppa in den tomma CD/DVD´n du får upp den som en Avbild på Skrivbordet dra dit den/de .avi filer du vill bränna och när de är kopierade klart matar du ut CD/DVD´n och den frågar då om du vill bränna den. Bränn, klart.

Ja det var ju verkligen inte svårt Tack!

  • Medlem
  • 2004-12-21 10:34

om man inte har toast??

Om man inte har tillgång till Toast, vad gör man då när konverteringen i ffmpegx är klar?
Jag har fått en del filer med mpg, mp2, cue osv som tillägg. Är det bara att slänga in dom på en tom cd och se glad ut...?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-21 11:45
Ursprungligen av masse:

Om man inte har tillgång till Toast, vad gör man då när konverteringen i ffmpegx är klar?
Jag har fått en del filer med mpg, mp2, cue osv som tillägg. Är det bara att slänga in dom på en tom cd och se glad ut...?

Ja om du skall se dom på en dator är det lika bra att göra så. Vill du se dom på din stationära DVD spelare måste du göra lite mer. har du bin/cue filer "VCD" så kan du bränna dom med Firestarter FX har du lösa Mpeg filer kan man göra en VCD med Svensken Johan Lindströms VCD Builder. Ett alternativ till Apples eget Bränningsprogram är YuBurner alla dessa är freeware.
Mer matnyttigt finns i denna tråd.

Senast redigerat 2004-12-21 12:23
1
Bevaka tråden