Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något OT men Bostream strular?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har Bostream ADSL hemma. Kanske ska skriva BBB men men.
Sedan i lördags är jag tvungen att gå in i modemet och koppla upp mig "manuellt".
Linan hålls då uppe resten av kvällen verkar det som.
Men efter en dag utan användande så går linan ner.
Är det någon annan med Bostream som upplevt detta de senaste dagarna?

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-07 19:55
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sedan i lördags är jag tvungen att gå in i modemet och koppla upp mig "manuellt".

Det är väl inte så konstigt att linan går ned om du inte använder den på ett dygn? Om du har datorn på kan du ju ha iChat eller nåt igång som håller uppe linan eller skaffa en router som har "keep-alive" funktion (i prinicp alla routrar).

Ursprungligen av rhesus:

Det är väl inte så konstigt att linan går ned om du inte använder den på ett dygn? Om du har datorn på kan du ju ha iChat eller nåt igång som håller uppe linan eller skaffa en router som har "keep-alive" funktion (i prinicp alla routrar).

Förlåt att jag inte var övertydlig.

Mitt modem/router har dels en keep-alive funktion samt att servern kontaktar dyndns tjänsten 3-4 ggr per dygn.

Servern har en härlig fellogg för just dyndns.

Varför ska tjänsten per automatisk kopplnas ner? Låter som gamla Telia skämt.
Detta har aldrig hänt innan BBB tog över. Med bostrean låg jag alltid på samma nät med BBB hoppar jag mellan, vad jag vet just nu, fyra stycken. Jag ändrar IP minst ett par ggr i veckan om inte mer.
Jag misstänker att det är detta hysteriska bytande av IP som gör att mitt modem kopplar ner.

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-08 12:56

Förlåt att jag inte var övertydlig.

Mitt modem/router har dels en keep-alive funktion samt att servern kontaktar dyndns tjänsten 3-4 ggr per dygn.

Och hur ska man veta det när du säger att "Men efter en dag utan användande så går linan ner"? Man brukar ju tappa leasen til DHCP ip-numret efter ett tag om det inte förnyas, men i ditt fall ska det ju göra det. Har du ringt supporten? Beteendet är inte normalt iaf.

• Medlem
  • 2004-12-07 19:57

Nej. Har 0,5 med PPPoE men kör DHCP via router mellan dator och modem (så även om det går ner så kanske det kopplar upp sig självt ?) Det laggar iaf inte onormalt på nåt sätt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-08 07:59

Nej, inte det du märkt av, men den senaste månaden har jag fått avbrott på från 0,5 till 20 minuter då och då på mitt 2,5Mbits abonnemang. Tog ett jädra tag med onödiga omstarter av dator, modem och router (fick t.o.m. nytt modem av BBB/BoStream) innan jag till slut kunde fastställa att felet låg utanför kåken.

Men jag avvaktar med att krångla vidare med detta. Fick ett konstigt brev från dom häromdagen där det stod att jag skulle få 8Mbits uppkoppling inom några dagar/veckor, med nytt modem, etc. Så det känns lite onödigt att gräva i nuvarande problem eftersom det kanske försvinner av sig självt väldigt snart...

1
Bevaka tråden