Finns det någon på mac som använder Opera, med undantag av folk som köpt senaste Dreamweaver (där den följer med) och bara har den för att kolla egna sajter i?
Det är nog väldigt få i så fall.
Ja, jag var inte så tydligt, det var egentligen en fråga angående Mondos uppräkning av webbläsare för PC. Läser man CSS-sajter brukar ofta Opera nämnas så jag tänkte att den kanske är större på PC, även om jag ska erkänna att jag inte kollar i Opera alls.
Nu kommer jag inte ihåg hur det är med de senare versionerna, men omniweb (5) kör med en egen variant utav webkit, den användar alltså inte det webkit api som finns i osx, utan de har en del egna tillägg, så omniweb kommer aldrig att använda exakt samma som safari. Vilket ju även betyder att de dels kommer ligga litegrann efteråt så fort apple uppdaterar systemets webkit ramverk, och därför kan renderingen skilja mellan omniweb och andra webkit baserade läsare (tex safari)
Ja, det stämmer, det visste jag ju egentligen eftersom jag läst John Grubers recension av Omniweb:
Now, the bad news. As stated in my public beta review, Omni made an engineering decision to base OmniWeb 5’s rendering engine on the lower-level open source WebCore, rather than the higher-level Web Kit.
Omni had their reasons for doing so (see the public beta review for details). The enormous downside to this decision, however, is that OmniWeb’s rendering capabilities are woefully behind the times. OmniWeb 5.0’s rendering engine is based on WebCore v85, which corresponds to Safari 1.0 from June 2003. The current version of Safari (1.2.3) is based on WebCore v125.9.
Safari 1.0 contained a very good, very capable rendering engine. But Safari 1.2’s renderer is much better, and much more compatible. When web developers test for browser compatibility, they test against the latest version of Safari. This means that some sites that work in Safari 1.2 do not work in OmniWeb 5.0.