Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mail.app kraschar HELA tiden

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt har nu mail.app börjat krascha för mig..

hela tiden, förr har det varit något mail som gjorde att den krascha vilket gjorde att man var tvungen o gå in med typ POPmonitor el dyl program o rensa mailet direkt på servern.

Men nu ska det inte vara något mail som ligger o spökar

någon som vet hur man kan råda bot på situationen utan att sumpa allt..

Är det när du hämtar mailen på pop-kontot eller är det först när de är nedladdade och du vill läsa dem som programmet kraschar?

• Medlem
  • 2001-11-05 13:57

Helt tokigt, nu händer samma sak för mig. Jag har inga mail som ligger och väntar på att bli nedladdade på POP servern. Jag har tillochmed dragit ut mail mappen ur home/library, så att mail skapade en ny.

Det började strula i samband med att min HD blev full tidigare idag, så jag gissar att det är nån inställning i mail som bara blivit halvt nedskriven på disk elelr nått.

Jag kan öppna programmet och se att den försöker kolla nya mail (pilarna snurrar) men 0,3 sekunder senare krashar programmet.

Så min fråga är kan man installera om bara mail.app eller dylikt?

Jag tycker Mail.app är dålig. Jag har gått över från POP3 till IMAP för att kunna komma åt mina mail från olika datorer.

Mail.app fungerar dåligt tillsammans med IMAP. Den är otroligt slö, den listar hela alla mina mappar på servern, inte bara inkorgen. Den har också svårt att koppla ner mot servern och avsluta.

Jag kör Outlook Express i Classic medans jag väntar på uppföljare Entourgate.

Antingen ligger problemet just i IMAP delen eller så är det någon kombination med visa MIME types el dyl som gör att det muppar..

För det har bara varit i mail med attachments som problemet uppkommit för mig (jag har då fått gå in med ex POP Monitor o dödat mailet på servern)

• Medlem
  • 2001-11-05 17:23

Fast eftersom jag kör bärbart poppar jag ner alla mail, så jag har dem på datorn. Så att min mail.app krashar beror inte på IMAP, (iofs är iTools IMAP, kom jag just på)

Var lagrar mail.app sina inställningar?

• Medlem
  • 2001-11-05 21:08

Prova att trasha preferenserna; Users -> Användarnamn -> Library -> Preferences -> den aktuella preferensfilen. Kanske funkar?

• Medlem
  • 2001-11-06 09:00

Helt galet! Jag drar ut prefsarna, startar mail, den frågar mig om lite användarinfo. Jag fyller i den, mail öppnar mailläsarfönstret, jag ser att pilarna snurrar, 0,2 sekunder senare krashar skiten.

ARGH! Jag ska pröva att kopiera någon annans mail.app och se vad som händer.

Nån som har någon annan idé?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
För det har bara varit i mail med attachments som problemet uppkommit för mig (jag har då fått gå in med ex POP Monitor o dödat mailet på servern)

POP Monitor?

Anders

Sök på versiontracker.com..

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-11-06 22:38

JAg har ett liknande problem! "Provkör" Entourage för X, och jag har inte haft problem med mitt vanliga B2-konto (pop).

Däremot när jag igår lade till mac.com-kontot som IMAP krashade det obönhörligen efter ca 2 sek! (när mappstrukturen skulle läsas ned, tror jag.)
Gjorde om till POP och då funkade det, fast inte snabbt...

Är det hos Apple du (Jürgen) har problem med e-posten eller är det hos anna operatör? Kanske en "IMAP-bug" någonstans??

Har ej provat med Mail.app, men "mitt" fel påmiinner ju om det som beskrivits...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-07 00:08

Har hört att 10.1.1 innehåller en uppdatering av Mail.app. Själv så har jag inga problem med Mail.app under 10.1 och den har faktiskt inte knasat sen public beta tiden! Kör dock bara pop.

Det är faktiskt inte mot Apple problemet uppstår utan mot min egen WebStar server.. har uppkommit på olika IMAP konton där. Så det kan ju vara något knas med just IMAP WebStar vs mail.app el dyl..

Problemen kvarstår i 10.1 för o svara på Erics fråga (samt att dom ju för vissa uppstått i 10.1)

• Medlem
  • 2001-11-07 11:31

Mail.app HAR fungerat klockrent tills min HD blev full i förrgår. Och nu har jag provat ALLT; trashat preferences, tagit bort users/library/mail, så mail får skapa ett nytt, kollat med popmonitor, till och med bytt ut själva programmet i sig. OCH DET KRASHAR FORTFARANDE! Så det måste vara någon supportande fil som har pajjat eller dylikt.

Allt annat funkar, och just nu kör jag nån Eudora beta (som ser ut som skit).

• Medlem
  • 2001-11-09 10:56

Egen är bästa dräng

Det var adressboken som hade blivit korrupt på något sätt, och då den öppnades av mail (görs tydligen vid startup), krashade Address book och drog med sig mail.app i krashen.

Jag drog ut Adresses mappen från user/library och då lirade allt perfekt.

Fast nu måste jag hitta vad som var fel i adressfielrna, eller skriva in dem på nytt :eek:

• Medlem
  • 2001-11-09 10:57

Oj, jag har visst 2 användare här.

1
Bevaka tråden