Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Annons i tidningen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
jag håller på att snickra på en annons till Sydsvenskan där vi söker nytt folk. Jag skickade ett prov i pdf format till kontaktpersonen på Sydsvenskan, och hon sa följande:

"Har tittat på annonsen men texten i den gröna rutan kommer ut på alla 4 plåtarna, på det svarta plåten som svart text på de övriga som vit text, och det kan bli misspass i tidningen."

Utkastet finns på http://homepage.mac.com/mikael_hegardt/utkast.pdf

Beror det på att hon fick en pdf version av min Illustratorfil eller är det en inställningsfråga? Jag hade tänkt leverera orginalet i eps format för övrigt.

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

Hejsan,
Beror det på att hon fick en pdf version av min Illustratorfil eller är det en inställningsfråga? Jag hade tänkt leverera orginalet i eps format för övrigt.

/CX

Det är en inställningsfråga. Du måste se till att ha övertryck på texten, så att underliggande objekt inte sparas ur. Markera dina textblock och välj "Övertryck fyllning" i Attribut-paletten.
Glöm inte heller att cmyka din gröna dekorfärg innan du skickar iväg ditt original. PDF är för övrigt ett utmärkt format för tryckfärdiga annonser. Lycka till!

Ursprungligen av Björnbusen:

Det är en inställningsfråga. Du måste se till att ha övertryck på texten, så att underliggande objekt inte sparas ur. Markera dina textblock och välj "Övertryck fyllning" i Attribut-paletten.
Glöm inte heller att cmyka din gröna dekorfärg innan du skickar iväg ditt original. PDF är för övrigt ett utmärkt format för tryckfärdiga annonser. Lycka till!

Skönt att ha kunnigt folk på 99Mac att vända sig till!

"Övertryck" var precis det jag var ute efter men inte kunde sätta ord på; mao så trycks den svarta texten ovanpå de övriga färgerna utan att de andra plåtarna har utskärningar?

När det gäller CMYK så insåg jag att jag tänkte på Photoshop - där kan man ju ställa om hela bilden i CMYK. Hur görs detta för enskilda färger i Illustrator?

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

Skönt att ha kunnigt folk på 99Mac att vända sig till!

"Övertryck" var precis det jag var ute efter men inte kunde sätta ord på; mao så trycks den svarta texten ovanpå de övriga färgerna utan att de andra plåtarna har utskärningar?

När det gäller CMYK så insåg jag att jag tänkte på Photoshop - där kan man ju ställa om hela bilden i CMYK. Hur görs detta för enskilda färger i Illustrator?

/CX

Är det så enkelt att jag markerar de färger det är fråga om och ställer om från Pantone till CMYK i Color paletten?

/CX

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-09 09:24

raderat, snackade i nattmössan.

Du kan göra snabbvarianten: markera allt och välj sedan Filter menyn->Färger->Konvertera till CMYK.

Då konverteras allt som inte ligger i CMYK till närmsta värde automatiskt till dig.
Kontrollera även i Arkiv-menyn att dokumentfärgläget är ställt till cmyk

Tack för hjälpen - inga klagomål från Sydsvenskan på det tekniska utförandet

/CX

1
Bevaka tråden