Av egen erfarenhet (arbetat med logistik ett antal år) vill jag påstå att det är en himmelsvid skillnad mellan transportörer, särskilt om vi tar med budfirmor och taxi i bilden. De som är vana vid att möta kunder (=slutanvändare) är betydligt bättre än de som bara är en del i logistikprocessen (=langar av godset på ett ställe där någon annan tar hand om det).
Även hos transportörer som kommer kontakt med kunderna, finns det nötter som skulle ha ett annat jobb. Jag ska bara dra ett exempel från TNT; Utbytesbatteri till PB15' Alu - telefonnummer inbakat i adressen - väntar, väntar, väntar - BREV att de inte ens hittat adressen! - oläsligt fraktnummer som referens - ringer TNT kundtjänst; "Tyvärr vi kan inte hitta någon leverans med det fraktnumret" - ringer terminalen på Sturup (kompissamtal) - Jodå det ligger här - OK, byter adress - leverans dagen efter ua.
TNT framsedelsnummer ansluter inte till DIN-standarn utan har en bokstav insmugen i sig, i mitt fall Z, men tjejen i kundtjänst försökte mata in det jag läste upp från den handskrivna lappen "2". Hon visste inte ens att det inte skulle vara 20 siffror.
Nötter. Hade jag inte vetat vem (han är inte ans anställd på TNT) jag skulle ringa på Sturup så hade batteriet gått i retur till Hollan och sen kan ju alla gissa hur lätt det hade blivit att försöka förklara för korkskallarna i Cork vad som hänt.