- Nifo
- Medlem ●
iMacDV 400, 358 Mb inga problem men märker inga direkta förbättringar heller, men de finns säkert där beroende p vad man använder.
Jag kör 10.1.5 på både min G4 Dual 800 och TiBook 500 (första som kom) och jag måste säga att jag är riktigt nöjd med hur det snurrar.
Givetvis så är det skillnad på en dubbelprocessor där jag dessutom har en gig RAM men PB´n hänger på rätt bra med 384 Mb.
Jag tycker inte att du ska tveka
- Slice -
Hej jag kör PB G4 400 MHz, och tyckte ett tag att maskinen gick slött helt plötsligt .
Det visade sig dock att jag hade kört med sänkt processorhastighet. :rolleyes:
Känns utmärkt, och det känns också bra att kunna spara litet på batteriet, när man som jag gjorde idag, sitter på tåg hela dagen.
Ylan
iBook 300/160Mb, enorm hastighetskillnad i finder och QT (Mycket beroende på att den äntligen fick drivisar till grafikkortet). Enorm skillnad på accessen till iDisk.
Stabiliteten något sämre än 10.1.4, men fortfarande bättre än äldre 10.1.2 och 10.1.3 som var obrukbara pga svåra stabilitetsproblem(fråga mig inte varför).
Kör det på en iBook 500 och det går stabilt som berget. Inbillar mig att det blev lite snabbare rent allmänt. Ser ingen anledning till att man *inte* skulle uppdatera. För dom som använder Mail så skulle den ha blivit mycket stabilare förstår jag.
kör en PM G4 933 har inte märkt någonting alls. Den fungerar som den ska, inga problem.
Jo en sak, alla kopla upp mot iDisk går nu riktigt snabbt. Nu kan man äntligen börja använda den
[ 10 Juni 2002, 21:29: Meddelandet ändrat av: Masterboy ]
Jag kör en iBook 600 ice 384Mb och en iMac G4 700 384Mb. Båda två, måste jag säga, har blivit lite rappare med att öppna program. Lite över lag känns det som det tuffar på lite snabbare.
Sherlock och iDisk är betydligt snabbare. Sen är det lite olika från program till program och man upplever en ökad hastighet.
Stabiliteten har jag aldrig haft problem med, men jag har aldrig haft några programkracher sen jag uppdaterade (vilket jag gjorde samma dag uppdateringen släpptes). Innan hände det kanske någon gång. Kommer inte ihåg när...
Jag jobbar dagligen i Photoshop, Illustrator och Indesign på iMacen, och använder iBooken mest till att se på film, surfa och liknande. På båda ligger iTunes och rullar mest hela tiden.
Nej, uppdatera du. Finns ingen anledning att inte köra den senaste versionen av det här eminenta, utsökta, trevliga operativsystem.
[ 10 Juni 2002, 22:45: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]
quote:Skapades ursprungligen av: Nifo:
...med sin TiBook 400 / 8Mb Vram *tjo*
Har en likadan. Hon har kört Mac OS X sedan version 10.0 och vi gillar det. Nu kör jag inte tunga bilder i Photoshop eller stora dokument i Indesign så jag tycker Mac OS X 10.1.5 fungerar bra. Precis som övriga har påtalat fungerar Idisk bättre - men annars är det ingen större skillnad.
Jag tycker inte att TiBook 400 är en Mac OS X-maskin för det jag har Mac till på jobbet; Indesign, Photoshop och Freehand.
iMac 500 / 256: Ja, iDisk är snabb nu och dessutom så tycker jag mig märka rätt markant skillnad på quicktime och filmvisning i allmänhet.
Av någon anledning så är fortfarande nätverksaccessen långsam. Det går 1/3 snabbare att flytta filer via FTP än ex. Samba. Kanske jag som inte satt upp sakerna rätt...
Har precis fått installera om rubbet, mina USB SoundSticks slutade att fungera efter uppdateringen, sitter med 10.1.4 igen..... lysande Apple !
Oj! - Vad många svar. Roligt att ni är så engagerade. Det verkar ju, som någon uttryckte sig, varken vara bu eller bä med denna uppdatering. Förbättringarna finns säkerligen där - men mer "under huven" så att säga även om vi inte pratar prestandamässigt. Läste nånstans att 10.1.5 skulle vara som en försmak av Jaguar - men i den här senaste uppdateringen så är väl inte den fulla accellerationen utnyttjad för äldre grafikkort, som t ex det i första generationens PowerBook? Frågan är om det någonsin kommer att bli snabbt på den burken...
Funderar på att köpa mig en stationär istället, av enklare slag - en eMac. Vad tror ni om den? Jag överlever att inte bo med en TFT-skärm, och mobiliteten med en bärbar behöver jag inte längre...så varför inte?
Ja, jäklar ja... Kom på en sak till: Har de fixat slöheten i iMovie när man startar en film i fullscreen? Som det är nu är det ju helt oacceptabelt att man ska missa 1-2 sek innan filmen går igång.
Fredrik
[ 11 Juni 2002, 08:28: Meddelandet ändrat av: Nifo ]
quote:Skapades ursprungligen av: Andreas L:
Av någon anledning så är fortfarande nätverksaccessen långsam. Det går 1/3 snabbare att flytta filer via FTP än ex. Samba. Kanske jag som inte satt upp sakerna rätt...
Nej jag tror inte du gör fel. Jag upplever samma sak, fast jag tycker nog att SMB är ännu mycket långsammare. Däremot är ju AppleTalk ruskigt snabbt, men det är inget nytt i 10.1.5. Synd att jag nästan aldrig kan använda AppleTalk för att föra över filer...
[ 11 Juni 2002, 10:29: Meddelandet ändrat av: Rog ]
quote:Skapades ursprungligen av: Andreas L:
SMB protokollet ÄR slött. Har länge kört det på diverse UNIX maskiner mot andra UNIX maskiner och windows burkar. Har aldrig varit samma prestanda som NFS eller FTP.
Ciryon
quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Har precis fått installera om rubbet, mina USB SoundSticks slutade att fungera efter uppdateringen, sitter med 10.1.4 igen..... lysande Apple !
Har själv Soundsticks kopplade till min iMac DV+ med MacOS X 10.1.5 och de var det inga problem med efter uppdateringen så du hade nog bara otur
Uppdaterade till 10.1.5 samtidigt som jag bytte grafikkort... Numera hackar quicktime rejält vet ej om det är pgr. av kortet eller systemet... Utöver det tycker jag nog att det känns rappt... (kör en PM G4:a 450mp 640 meg ram, radeon 8500 )
Kör på en B/W G3 350 (! Jodå, inga problem - har dock 756 MB internminne och ett uppgraderat HD-kort). Inga skillnader efter uppgraderingen...flyter på bra!
Däremot kraschar IE 5.0 ofta vid vissa lägen och alla andra MS-program har en tendens att krascha vid några uppstarter.... :rolleyes:
[ 25 Juni 2002, 00:11: Meddelandet ändrat av: Clavius ]
Alldeles för många (för att det ska vara tillfälligheter) rapporterar om problem med 10.1.5. Min TiBook 667 DVI fungerar knappt med 10.1.5 och nätverksuppdateringen, som släpptes igår. Systemet reagerar inte på de inställningar jag gör i strömspararfunktionen. Filen powermanagement.plist finns inte, annars skulle jag kastat den. Datorn försätts i vila efter några minuter och då dör allt som heter nätverk. Ibland kommer det igång igen men försvinner lika snabbt.
Här på jobbet har en Ti fullständigt kraschat efter uppgradering till 10.1.5, min PB G3 funkade bra efter uppdateringen, men nu när jag kör programmuppdateringen för att uppdatera igen (Applescript, Nätverk) så säger systemet att det behövs 300mb eller mer på hd´n för att kunna utföra uppdateringen.
Tydligen var det /System/Library/Frameworks/IOKit.framework och AppleGMACEthernet.kext som blev påverkade av nätverksuppdateringen. Jag behöver de äldre versioner av dessa två filer. Någon?
[ 26 Juni 2002, 08:44: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]
quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Hej jag kör PB G4 400 MHz, och tyckte ett tag att maskinen gick slött helt plötsligt .
Det visade sig dock att jag hade kört med sänkt processorhastighet. :rolleyes:
Hur kan man se att man kör med sänkt processorhastighet??
[ 26 Juni 2002, 17:03: Meddelandet ändrat av: revolver ]
Revolver skrev:
quote: Hur kan man se att man kör med sänkt processorhastighet??
Kolla strömsparare i System Preferences. Observera att det inte finns på alla datorer, utan bara på Laptops, och efter vad jag hör, inte på alla laptops heller.
Vänligen, Ylan
quote:Skapades ursprungligen av: Maria:
iBook G3/600 DVD "Ice"
Sedan jag uppdaterade till 10.1.5 så har AppleTalk anslutningen till en andra datorer slutat att fungera! Dom dyker inte upp när jag väljer "anslut till server".
Hjälp?
går det om man skriver in ip adress?
/glemme
Rackarns vad snabbt iDisken går med 10.1.5
Kul nu kan man ju tanka programmen den vägen.