Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittshantering i MacOS X

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad har ni för erfarenheter om typsnittshantering i OS X?

Inget fungera lika elegant som ATM i OS 9. Adobe kommer inte släppa ATM för Mac OS X. Autoaktivering är något som saknas. I Suitcase har det nyligen kommit Autoaktivering av typer för Illustrator. Det har jag inte hunnit testa.

Vad man skall satsa på när det gäller typsnitthantering i MacOS X?

Alternativen som jag känner till är:

Extensis Suitcase  -  10.1.2
http://www.extensis.com/suitcase/

10.1.1 kändes seg och kraschade ibland. Ingen autoaktivering.

Font Reserve  -  3.0.1
http://www.fontreserve.com/products/frmac.html

FR 3.0.1 är den jag använder idag. Men databasen kraschar ibland. Autoaktivering saknas. En 3.5 skall tydligen vara på väg.

FontAgent X
http://InsiderSoftware.com/fontagentx/index.html

FontAgent X har jag inte hunnit testa men verkar inte den heller ha någon autoaktivering.

[ 11 Juni 2002, 19:42: Meddelandet ändrat av: Patrik H ]

  • Medlem
  • 2002-06-11 21:16

Suitcase har autoaktivering, men den är lite godtycklig (buggig?). Jag håller med om att ATM är den bästa typsnittshanteraren, mycket synd att Adobe lagt ned både den och PressReady.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-06-12 00:03

Jag har kört Suitcase sedan 7.6 och jag tycker att den fyller alla behov jag behöver även i X. Ingen större skillnad på vad den gjorde tidigare och vad den gör nu.

Det jag har märkt är att alla program inte stöjer dynamisk aktivering när de är öppna. Ibland måste man starta om programmen för att typsnitten ska dyka upp i menyn.

En liten bonus är ju att även Suitcase stödjer PC-truetype och därmed också open type direkt.

Varför man nu skulle vilja använda PC-TT?!?

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-13 10:14

Vi kör fortfarande OS 9 på mitt jobb, men jag räknar med att vi ska byta till X i efter sommaren. En av de stor frågorna dock, är ju just typsnittshanteringen.

Vi kör ATM Deluxe och det fungerar guld. Jag har inte haft ett enda problem sen vi bytte bort Suitcase (många år sen). Det skulle ju verkligen kännas surt att behöva gå tillbaka till Suitcase. Även om Suitcase kanske har blivit bättre (kanske rent av bra?) så får man ju inte glömma prestigen. Har man en gång kastat ut och sagt "aldrig mer" vill man ju inte komma tillbaka mot sin vilja bara för att Adobe fått hjärnsläpp.

Hoppas Apple fixar en inbyggd och bra lösning före september.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-13 10:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Ett par die-hard ATM-fans på jobbet har provat Suitcase sedan jag tvingat över dom till OS X, och dom säger att det är bättre än ATM... så ta en titt.

Fan tro´t! Men OK, vi lär väl ta en kik på det. Den stora frågan är om det är stabilt. Den största anledningen till att Suitcase åkte ut var att det var lika stabilt som en radioaktiv isotop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-13 16:30

Tycker Suitcase funkar bra under X! Den har ju inte autoaktivering, men det finns plug-in program till Quark, Illustrator m fl som fixar det. Testade Font Reserve också, men det kändes buggigt i Classic-läget.

En varning dock till alla som är beroende av kerningstabellerna i PS-typsnitt, t ex reklamare, tidningstyper och tryckare: Gör ordentliga tester innan ni går över till X. Jag har i alla fall inte fått kerningen att funka med PS-typer i t ex Indesign 2.

Håller med om att Suitcase nu är suveränt bra! Jag har installerat ATM Deluxe hos kunder genom tiderna och föredragit det framför Suitcase. Men nu måste jag säga att Suitcase är ifatt ATM Deluxe.
Något som är bra är att man kan ladda ner en fullt fungerande version av Suitcase (fungerar i 30 dagar) för utvärdering.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-13 17:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mårten Johansson:
Något som är bra är att man kan ladda ner en fullt fungerande version av Suitcase (fungerar i 30 dagar) för utvärdering.

Det var ju ett ganska smart drag måste jag ju påstå. Får väl ta och kika på det då.
(Men det får nog banne mig bli efter semestern. Bara en vecka kvar nu, sedan ljuv semester!

1
Bevaka tråden